Na 20u rijschool

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
natasjamey
Berichten: 23
Lid geworden op: 19 apr 2017, 13:40

Na 20u rijschool

Bericht door natasjamey »

Hallo zaterdag heb ik mijn 20u rijschool gedaan.
Mijn instructeur zei dat ik best de eerste weken mijn schoonvader meeneem ik heb duidelijk gezegd dat hij zijn rijbewijs kwijt is. Hij zegt dat hij bij mij mag zitten als passagier aangezien ik mijn 20u rijschool gedaan dan heb en zonder begeleider mag rijden. Klopt dat?

Alvast bedankt
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Na 20u rijschool

Bericht door Benny Stinkens »

Neen dat klopt niet :!:
Straffe instructeur is dit :roll:
VOORLOPIG RIJBEWIJS 18M.
- U mag alleen rijden.
- U mag vergezeld zijn van ten hoogste 2 personen die beide
moeten voldoen aan de volgende voorwaarden:

. ingeschreven zijn in België en houder en drager zijn van
een identiteitsdocument, afgegeven in België;
. sedert ten minste 8 jaar houder en drager zijn van een
Belgisch of Europees rijbewijs geldig om een voertuig van
de categorie B te besturen
(de bestuurder die enkel een
speciaal aan zijn handicap aangepast voertuig mag
besturen, mag niet als begeleidende persoon bij de
scholing optreden);
. niet vervallen zijn of, gedurende de laatste 3 jaar niet
vervallen geweest zijn, van het recht om een motorvoertuig
te besturen en voldaan hebben aan de examens en onderzoeken
die hem eventueel door de rechter zijn opgelegd.

- U mag geen andere passagier meenemen.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
natasjamey
Berichten: 23
Lid geworden op: 19 apr 2017, 13:40

Re: Na 20u rijschool

Bericht door natasjamey »

Ik wees hem er op zij dat dat wel mocht omdat ik zonder begeleider mocht rijden na mijn rijschool...
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Na 20u rijschool

Bericht door bert.covens »

natasjamey schreef: 28 mei 2017, 13:12 Ik wees hem er op zij dat dat wel mocht omdat ik zonder begeleider mocht rijden na mijn rijschool...
Klopt absoluut niet !

Met een voorlopig rijbewijs, mag je :

* ofwel alleen rijden
* ofwel rijden, vergezeld van 1 passagier (eender wie) die aan de voorwaarden van een begeleider voldoet
* ofwel rijden, vergezeld van maximum 2 passagiers (eender wie) die beiden aan de voorwaarden van een begeleider voldoen :

* en die voorwaarden zijn dus :

- minstens 8 jaar een rijbewijs B bezitten
- de laatste drie jaar niet vervallen verklaard zijn geweest uit het recht een motorvoertuig te besturen

Je mag geen enkele andere passagier vervoeren :!:

Lees hieronder een stukje mee uit >>> omzendbrief van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer van 17 januari 2014 aan de gemeentebesturen :

Hierin, onderaan op pagina 4 :
B. Wijzigingen door het Koninklijk Besluit van 4 december 2013 tot wijziging van het Koninklijk Besluit van 10 juli 2006 en van het Koninklijk Besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs (in werking op 3 februari 2014)

De wijzigingen die zijn voorzien in dit Koninklijk Besluit betreffen enerzijds enkele voorwaarden aangaande het begeleiderschap (punt 1 t.e.m. punt), en anderzijds enkele wijzigingen inzake de voorwaarden om een voorlopig rijbewijs te behalen, en/of te kunnen deelnemen aan het praktisch examen (punt 6 t.e.m. punt 8 ). In punt 9 worden enkele noodzakelijke overgangsmaatregelen behandeld:

(....)

2. Vanaf 3 februari 2014 zal op een voorlopig rijbewijs B categorie B -model 36 maanden- de begeleider moeten worden vermeld. Er zal een mogelijkheid zijn om maximum twee begeleiders te vermelden, maar een tweede begeleider is niet verplicht. Het spreekt voor zich dat de kandidaat die houder is van een voorlopig rijbewijs B -model 36 maanden- enkel mag sturen met de begeleiders die op het voorlopig rijbewijs staan vermeld. Er mag bijgevolg geen bijkomende passagier meer meerijden. Een houder van een voorlopig rijbewijs categorie B -18 maanden mag maximum twee passagiers meenemen, op voorwaarde dat ze voldoen aan de voorwaarden om als begeleider op te treden. Andere passagiers zijn niet toegelaten.
Als je het toch zou doen, dan is de sanctie overigens niet mals :

https://wegcode.be/wetteksten/secties/w ... /458-t4hs3

Artikel 30

§ 2. Met geldboete van 50 euro tot 500 euro, wordt gestraft hij die :

1° een overtreding heeft begaan van de bepalingen door de Koning vastgesteld krachtens artikel 23 §1, 2° en 4°, hetzij als bestuurder, hetzij als persoon die een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing;

2° met het oog op de scholing in het sturen, een persoon begeleidt die in overtreding is met de bepalingen van 1°.


* deze bedragen, moet je nog vermenigvuldigen met 8 (opdeciemen) dus : een boete van minimaal 400 euro tot maximaal 4.000 euro
==> en deze boete kan zowel voor jou, als voor je begeleider
* een gedeelte kan voorwaardelijk uitgesproken worden
* daarbovenop nog een verplichte bijdrage aan het zogenaamde slachtofferfonds van 200 euro
* daarbovenop nog gerechtskosten

en als er een ongeval gebeurt, heb je mogelijks ook nog vodden met je verzekeraar .....

NIET DOEN DUS !
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
natasjamey
Berichten: 23
Lid geworden op: 19 apr 2017, 13:40

Re: Na 20u rijschool

Bericht door natasjamey »

Was ook niet van zin om te doen. Seffes heb ik terug les dan wijs ik hem hierop.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Na 20u rijschool

Bericht door bert.covens »

natasjamey schreef: 29 mei 2017, 12:02 Was ook niet van zin om te doen. Seffes heb ik terug les dan wijs ik hem hierop.
print gerust dit draadje af, en neem het mee. :wink:
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Emily1010

Re: Na 20u rijschool

Bericht door Emily1010 »

Ik heb 20u gedaan ik rij nu al bijna 9maand met de auto. Ik heb geen begeleider op mijn rijbewijs. Mag ik dan iemand willekeurig kiezen voor naast mij te zitten tijdens examen. Wel met de nodige 8 jaar rijbewijs.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Na 20u rijschool

Bericht door Benny Stinkens »

Dat mag, maar niet alleen 8 jaar het rijbewijs maar ook:
- de laatste drie jaar niet vervallen verklaard zijn geweest uit het recht een motorvoertuig te besturen.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Na 20u rijschool

Bericht door Inazuma »

En - hoewel dat helemaal niet vereist is door de wetgeving (rijbewijs volstaat wettelijk) - eist men in Vlaanderen nog steeds dat het rijbewijs van deze persoon niet beperkt is tot automatische versnellingsbak, indien de kandidaat met een handgeschakeld voertuig op examen verschijnt ...
Plaats reactie