Geslaagd - Praktijkexamen Alken - 24.05.2017 - Route nr 5.

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Yvan1968
Berichten: 27
Lid geworden op: 07 jan 2017, 16:01

Geslaagd - Praktijkexamen Alken - 24.05.2017 - Route nr 5.

Bericht door Yvan1968 »

Beste forumleden,

Vandaag heeft mijn dochter voor de 1e keer praktijkexamen te Alken gedaan en ze is geslaagd. Ter info, ook vandaag is ze net 18 jaar geworden. Voor haar is het dus een mooie dag. :-)

Dankzij het forum en alle informatie die we online gevonden hebben, hadden we een goede leidraad bij het oefenen en de voorbereiding van de "grote dag". Vandaar deel ik ook nuttige informatie.

Het praktijkexamen startte om 14u05, volgens route nr. 5. De gevolgde weg was: Examencentrum rechts, onmiddellijk rechts Kolmenstraat, bocht op het einde volgen naar het kruispunt met de Expressweg, kruispunt naar links richting Hasselt, Expressweg teneinde gereden tot aan Grote ring Hasselt, links de Grote ring op, rechts de Slagerslaan in, rechts Huidevetterslaan, links Boomkenslaan, links Kruisherenlaan, rechts Bakkerslaan, rechts Notelarenstraat, PARKEREN in de Notelarenstraat, links Boomkensstraat, rechts Schoolstraat, rechtdoor over het kruispunt met de witte stip, onder brug Sint-Truidersteenweg, rechts brug op richting Kleine ring, rechtsaf voor kleine ring de Luikersteenweg op, ten einde rijden tot aan Grote ring, rechts Grote ring op, links aan het kruispunt naar Salvator-ziekenhuis, Eurostraat, rechts Salvatorstraat, links de brug over E313, rechts de Trekschurenstraat, links de Expressweg op, rechts aan het 2e kruispunt naar industrieterrein Kolmen, bocht naar links volgen, links de Groenmolenstraat in, KEREN in de Groenmolensraat en terug naar kruispunt met Kolmenstraat, links tot het einde, links en tenslotte links het Examencentrum binnen.

We hadden een vrouwelijke examinator, zij was beleefd, ondersteunend en correct. Na het examen legde ze nog de 2 verbeterpunten uit. Nl. zo snel mogelijk links uitwijken wanneer mogelijk (dit was bij het voorsorteren aan het kruispunt richting Salvatorziekenhuis) en aandacht geven bij het nemen van een korte bocht naar rechts.

Om af te sluiten kort hoe we het aangepakt hebben:

1. De planning was om minstens 12 maanden te oefenen, van augustus 2016 tot augustus 2017 en in de zomervakantie praktijkexamen te doen. Door een zekere Ben Weyts hebben we deze planning moeten inkorten en op het eerste mogelijke moment het examen inplannen.
2. Ikzelf ben een autoliefhebber, race ook op circuit, vandaar wou ik dat mijn dochter effectief kon rijden op het moment dat ze haar rijbewijs zou behalen. Als je de risico' s kent, dan heb je meer aandacht voor een degelijke rijopleiding. Ik wil gerust zijn al zij alleen met de auto weg is!
3. Ik had een modulair programma uitgewerkt, naar analogie met de opleiding van treinbestuurders.

- 1e module: enkel leren rijden op afgesloten terrein of verlaten industrieterreinen, zit- en stuurpositie, vertrekken, remmen, sturen, schakelen, leren snelheid inschatten, vlot nemen van ronde punten, parcours rijden tussen kegels, ...;
- 2e module: rijden op grote verbindingswegen met makkelijke kruispunten of grote ronde punten met beperkte aandacht voor de toepassing van het verkeersreglement, bv. Hasselt - Diest - Leuven, Hasselt - Genk - As - Maasmechelen, Hasselt - Zonhoven, E313, E314;
- 3e module: rijden binnen de perimeter van het Examencentrum Alken, hierbij hebben we systematisch alle wegen gedaan binnen een straal van 20 km, meer aandacht voor de toepassing van het verkeersreglement en het overige verkeer;
- 4e module: intensief oefenen van alle gekende knooppunten, examenroutes in druk verkeer, de cruciale doorgangspunten hebben we tientallen malen langs alle mogelijke kanten geoefend, maximale aandacht voor alle verkeersborden.

Op de 1e en 2e module hebben we ongeveer 5 maanden geoefend, de 3e en 4e module hebben we 4,5 maanden moeten afwerken. Ter controle heb ik een zelfstandige instructeur aangesproken en deze heeft in de Krokusvakantie en Paasvakantie haar bijkomend begeleid.

Ik heb systematisch alle knooppunten en straten die we oefenden genoteerd op een overzichtskaart en detailkaarten. Zo konden de oefensessie gepland worden en behoud je als begeleider zelf een overzicht.

Deze aanpak was succesvol en ik heb nog een dochter die binnen 2 jaar moet beginnen met haar rijopleiding. Voor haar dus een gelijkaardige aanpak.

Om af te sluiten, mijn ervaring met de begeleiding van een leerling-bestuurder:

1. Het is een ideale gelegenheid om het verkeersreglement op te frissen en over een aantal zaken die je op de weg tegenkomt, kritisch na te denken.
2. Het is volgens mij cruciaal dat een leerling-bestuurder eerst echt kan rijden, zodat het grootste gedeelte van de handelingen geautomatiseerd zijn. Vervolgens komt er ruimte om actief naar de verkeersborden en het andere verkeer te kijken, erover na te denken, beslissingen te nemen, ...
3. Iemand opleiden vergt tijd, systematische aanpak en veel oefenen. Bij mijn dochter is het op 9,5 maanden gelukt, waarbij ik vind dat ze pas in de loop van april voldoende kennis en kunde had om veilig in druk verkeer te rijden.

Tot daar ons verhaal, nu even genieten van het zonnige weer op een terrasje. :-)
Erasmusje
Berichten: 85
Lid geworden op: 21 mar 2017, 16:53

Re: Geslaagd - Praktijkexamen Alken - 24.05.2017 - Route nr 5.

Bericht door Erasmusje »

Amai, zo'n prachtige post, met een perfect omschreven route en nog niet één bedankje.
Dat mocht niet blijven duren! BEDANKT dus!
Ik ben mijn dochter aan het leren rijden en ze zal haar examen in Alken afleggen in juli 2018.
We gaan binnenkort eens je route oefenen.
Mvg,
Erasmusje
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Geslaagd - Praktijkexamen Alken - 24.05.2017 - Route nr 5.

Bericht door de rijprof »

Ik moet dit gemist hebben, was tijdens mijn verlof.
Proficiat, mooi voorbeeld!
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Erasmusje
Berichten: 85
Lid geworden op: 21 mar 2017, 16:53

Re: Geslaagd - Praktijkexamen Alken - 24.05.2017 - Route nr 5.

Bericht door Erasmusje »

Zo ziet route 5 er dus uit!
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Geslaagd - Praktijkexamen Alken - 24.05.2017 - Route nr 5.

Bericht door Jozef »

Ook van mij veel dank voor dit zeer interessante verslag!
Na het examen legde ze nog de 2 verbeterpunten uit. Nl. zo snel mogelijk links uitwijken wanneer mogelijk (dit was bij het voorsorteren aan het kruispunt richting Salvatorziekenhuis)
Die kende haar job! Inderdaad, als je dat niet doet, haalt er wel een achterligger die ook linksaf wil slaan je in en kun je niet meer voorsorteren.
Door een zekere Ben Weyts hebben we deze planning moeten inkorten en op het eerste mogelijke moment het examen inplannen.
Zou je het dan zo erg gevonden hebben als je dochter nog iets meer had moeten leren wat ze vroeg of laat gaat nodig hebben?

Als je haar nu nog iets wil leren, zegt ze: "Niet zagen, hé papa, ik heb mijn rijbewijs."
Ik had een modulair programma uitgewerkt, naar analogie met de opleiding van treinbestuurders.
Die hebben het gemakkelijk, ze moeten niet sturen. :lol: Neen, ik weet dat een trein besturen complexer is dan velen zich voorstellen.

Heb je ook het volgende met je dochter gedaan:

- rijden bij duisternis?
- rijden op de autosnelweg?
Ter controle heb ik een zelfstandige instructeur aangesproken en deze heeft in de Krokusvakantie en Paasvakantie haar bijkomend begeleid.
Je dochters hebben een papa uit de duizend!
Erasmusje
Berichten: 85
Lid geworden op: 21 mar 2017, 16:53

Re: Geslaagd - Praktijkexamen Alken - 24.05.2017 - Route nr 5.

Bericht door Erasmusje »

Examenroute (nr 5?) geanimeerd. Toffe manier om een route met iedereen te delen. Zou leuk zijn als meer mensen na hun examen die website gebruikten om hun examenroute te delen.
Aardbeitje
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 mei 2017, 08:57

Re: Geslaagd - Praktijkexamen Alken - 24.05.2017 - Route nr 5.

Bericht door Aardbeitje »

Yvan1968 schreef: 24 mei 2017, 17:01 Beste forumleden,

Vandaag heeft mijn dochter voor de 1e keer praktijkexamen te Alken gedaan en ze is geslaagd. Ter info, ook vandaag is ze net 18 jaar geworden. Voor haar is het dus een mooie dag. :-)

Dankzij het forum en alle informatie die we online gevonden hebben, hadden we een goede leidraad bij het oefenen en de voorbereiding van de "grote dag". Vandaar deel ik ook nuttige informatie.

Het praktijkexamen startte om 14u05, volgens route nr. 5. De gevolgde weg was: Examencentrum rechts, onmiddellijk rechts Kolmenstraat, bocht op het einde volgen naar het kruispunt met de Expressweg, kruispunt naar links richting Hasselt, Expressweg teneinde gereden tot aan Grote ring Hasselt, links de Grote ring op, rechts de Slagerslaan in, rechts Huidevetterslaan, links Boomkenslaan, links Kruisherenlaan, rechts Bakkerslaan, rechts Notelarenstraat, PARKEREN in de Notelarenstraat, links Boomkensstraat, rechts Schoolstraat, rechtdoor over het kruispunt met de witte stip, onder brug Sint-Truidersteenweg, rechts brug op richting Kleine ring, rechtsaf voor kleine ring de Luikersteenweg op, ten einde rijden tot aan Grote ring, rechts Grote ring op, links aan het kruispunt naar Salvator-ziekenhuis, Eurostraat, rechts Salvatorstraat, links de brug over E313, rechts de Trekschurenstraat, links de Expressweg op, rechts aan het 2e kruispunt naar industrieterrein Kolmen, bocht naar links volgen, links de Groenmolenstraat in, KEREN in de Groenmolensraat en terug naar kruispunt met Kolmenstraat, links tot het einde, links en tenslotte links het Examencentrum binnen.

We hadden een vrouwelijke examinator, zij was beleefd, ondersteunend en correct. Na het examen legde ze nog de 2 verbeterpunten uit. Nl. zo snel mogelijk links uitwijken wanneer mogelijk (dit was bij het voorsorteren aan het kruispunt richting Salvatorziekenhuis) en aandacht geven bij het nemen van een korte bocht naar rechts.

Om af te sluiten kort hoe we het aangepakt hebben:

1. De planning was om minstens 12 maanden te oefenen, van augustus 2016 tot augustus 2017 en in de zomervakantie praktijkexamen te doen. Door een zekere Ben Weyts hebben we deze planning moeten inkorten en op het eerste mogelijke moment het examen inplannen.
2. Ikzelf ben een autoliefhebber, race ook op circuit, vandaar wou ik dat mijn dochter effectief kon rijden op het moment dat ze haar rijbewijs zou behalen. Als je de risico' s kent, dan heb je meer aandacht voor een degelijke rijopleiding. Ik wil gerust zijn al zij alleen met de auto weg is!
3. Ik had een modulair programma uitgewerkt, naar analogie met de opleiding van treinbestuurders.

- 1e module: enkel leren rijden op afgesloten terrein of verlaten industrieterreinen, zit- en stuurpositie, vertrekken, remmen, sturen, schakelen, leren snelheid inschatten, vlot nemen van ronde punten, parcours rijden tussen kegels, ...;
- 2e module: rijden op grote verbindingswegen met makkelijke kruispunten of grote ronde punten met beperkte aandacht voor de toepassing van het verkeersreglement, bv. Hasselt - Diest - Leuven, Hasselt - Genk - As - Maasmechelen, Hasselt - Zonhoven, E313, E314;
- 3e module: rijden binnen de perimeter van het Examencentrum Alken, hierbij hebben we systematisch alle wegen gedaan binnen een straal van 20 km, meer aandacht voor de toepassing van het verkeersreglement en het overige verkeer;
- 4e module: intensief oefenen van alle gekende knooppunten, examenroutes in druk verkeer, de cruciale doorgangspunten hebben we tientallen malen langs alle mogelijke kanten geoefend, maximale aandacht voor alle verkeersborden.

Op de 1e en 2e module hebben we ongeveer 5 maanden geoefend, de 3e en 4e module hebben we 4,5 maanden moeten afwerken. Ter controle heb ik een zelfstandige instructeur aangesproken en deze heeft in de Krokusvakantie en Paasvakantie haar bijkomend begeleid.

Ik heb systematisch alle knooppunten en straten die we oefenden genoteerd op een overzichtskaart en detailkaarten. Zo konden de oefensessie gepland worden en behoud je als begeleider zelf een overzicht.

Deze aanpak was succesvol en ik heb nog een dochter die binnen 2 jaar moet beginnen met haar rijopleiding. Voor haar dus een gelijkaardige aanpak.

Om af te sluiten, mijn ervaring met de begeleiding van een leerling-bestuurder:

1. Het is een ideale gelegenheid om het verkeersreglement op te frissen en over een aantal zaken die je op de weg tegenkomt, kritisch na te denken.
2. Het is volgens mij cruciaal dat een leerling-bestuurder eerst echt kan rijden, zodat het grootste gedeelte van de handelingen geautomatiseerd zijn. Vervolgens komt er ruimte om actief naar de verkeersborden en het andere verkeer te kijken, erover na te denken, beslissingen te nemen, ...
3. Iemand opleiden vergt tijd, systematische aanpak en veel oefenen. Bij mijn dochter is het op 9,5 maanden gelukt, waarbij ik vind dat ze pas in de loop van april voldoende kennis en kunde had om veilig in druk verkeer te rijden.

Tot daar ons verhaal, nu even genieten van het zonnige weer op een terrasje. :-)
Ik heb een vraag aller eerste proficiat van je dochter.
Ik vroeg me af dat parkeren is het fille parkeren of parkeren in een rij als je snapt wat ik bedoel😄 en moetje dat maar een keer doen en dan verder rijden of is dat paar keer
u0001786

Re: Geslaagd - Praktijkexamen Alken - 24.05.2017 - Route nr 5.

Bericht door u0001786 »

Dank je wel! We gaan morgen route 5 inoefenen!!!
Valvon

Re: Geslaagd - Praktijkexamen Alken - 24.05.2017 - Route nr 5.

Bericht door Valvon »

Beste,
Dank u wel voor uw post, hier gaan we zeker iets aan hebben.

In module 4 heb je het over ":alle gekende knooppunten, examenroutes". Heb je deze toevallig nog ergens?

Alvast bedankt!
Yvan1968
Berichten: 27
Lid geworden op: 07 jan 2017, 16:01

Re: Geslaagd - Praktijkexamen Alken - 24.05.2017 - Route nr 5.

Bericht door Yvan1968 »

Beste forumleden,

Ik zie nu pas de recaties van 2 jaar geleden, het is druk geweest. Sorry dat ik op sommige vragen niet geantwoord heb.

Mijn 2e dochter is nu bezig en we passen dezelfde modulaire aanpak toe, maar wel met 5 modules.

Vanaf deze maand zitten we in module 3 en ik ben mijn documentatie aan het actualiseren.

Op de site http://www.examencentrum.vlaanderen/index.asp staan de "nieuwe doorgangspunten" voor examencentrum Alken, maar in realiteit is er niets gewijzigd. De vorige lijst bestond uit 20 punten, deze uit 30. De bijkomende punten liggen allemaal in Sint-Lambrechts Herk (centrum en achteriggende woonwijken). Deze keer probeer ik om via Google Maps en Google Drive alle ritten bij te houden.

Aangezien er nu 6 manoeuvres moeten gekend zijn, heb ik die ook opgedeeld. Op het einde van module 3 moet ze er 3 beheersen, nl. achteruit rijden in een rechte lijn, keren en voorwaarts parkeren in een dwars vak. De 3 overblijvende (allemaal achterwaarts) doen we vanaf juli.

Rijden bij duisternis is voor later, maar autosnelweg en expressweg doe ik altijd. Ideaal zijn de volgende stukken:

1. Hasselt - Diepenbeek - Genk, keren op één van de ronde punten op de Henry Fordlaan en dan terug naar Hasselt.
2. E313 tussen alle opritten Hasselt en tot aan de verkeerswisselaar Lummen. De op- en afritten in Hasselt liggen ideaal aan moeilijke en drukke kruispunten.

Als er nog begeleiders aan het oeferen zijn voor een examen te Alken, dan kunnen we info en tips delen.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Geslaagd - Praktijkexamen Alken - 24.05.2017 - Route nr 5.

Bericht door Inazuma »

Yvan1968 schreef: 09 apr 2020, 17:55 Als er nog begeleiders aan het oeferen zijn voor een examen te Alken, dan kunnen we info en tips delen.
Autorijden omwille van de scholing is momenteel verboden

Ook kandidaat-bestuurders mogen enkel noodzakelijke ritten uitvoeren (indien nodig met hun begeleider)

https://tinyurl.com/wulnvvm
Plaats reactie