Vragen over praktijkexamen

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Paulski
Berichten: 14
Lid geworden op: 16 mei 2017, 18:22

Vragen over praktijkexamen

Bericht door Paulski »

Beste mensen. Omdat ik eind volgende maand mijn praktijkexamen zal gaan afleggen, heb ik enkele vragen over dingen die mij niet duidelijk zijn.

Sinds oktober vorig jaar heb ik wekelijks een uurtje geoefend op een parking voor de basics. Begin februari ben ik mijn theorie gaan doen en heb ik mijn voorlopig rijbewijs behaald. Ik oefen dus bijna 3 maanden elke dag op de weg in de stad.
Omdat ik in het begin (met basics op parking) al veel moeite had met schakelen, de koppeling, niet stilvallen en dergelijke, heb ik mijzelf een manier aangeleerd die blijkbaar niet juist is. Ik drukte tot enkele dagen geleden altijd eerst koppeling en daarna de rem, omdat ik altijd de schrik had dat de motor zou stilvallen. Toen ik enkele dagen geleden belde naar het examencentrum belde voor een afspraak, kwam deze techniek toevallig ter sprake. De vrouw zei dat er dus erg naar gekeken wordt of je eerst remt en daarna de koppeling induwt als je te laag in toerental etc. komt. Mijn vriendin heeft me daar in het begin wel op gewezen, maar aangezien we eerst altijd oefenden op een parking op lage snelheid, (eerste versnelling veelal), was het eerst koppeling en dan pas rem (omdat in die versnelling de motor anders uitvalt snap ik nu). Ik ben nu volop aan het oefenen om die gewoonte af te leren van op elke snelheid voor remmen eerst de koppeling en daarna pas rem in te duwen. Geen idee of dit in een maand tijd nog goed kan komen, maar we zullen zien.

Hierover volgt mijn eerste vraag:
1) Bij deze auto is het het beste om tot 22-28 km per uur te rijden in de tweede versnelling. Daarna de derde tot ongeveer 40 km per uur.
Stel dat ik rond de 40 km/ uur aan het rijden ben in de derde versnelling en 40 meter voor me zien dat de auto's stoppen voor een rood licht.
Ik rijd dus met rechtervoet op de gaspedaal.
Daarna plaats ik deze voet op de rempedaal en als m'n snelheid te laag wordt, de linkervoet op de koppeling. Is het dan toegelaten op een examen om je voet daarna op de koppeling te houden en met de rechtervoet bij te remmen? Je doet de handeling van rem en dan koppeling dan dus eerst, maar direct erna houd je de koppeling ingeduwd en begeleid je de auto m.b.v. de rem tot stilstand. Is dit toegelaten?

2) Moet de linkervoet tijdens het examen altijd op de steun staan wanneer je bijvoorbeeld binnen de bebouwde kom aan het rijden bent? Of mag je die boven de koppeling houden? Want dit heb ik tot nu ALTIJD gedaan...

3a) De auto waarin ik oefen en rijd is een Renault Scenic met automatische rem (geen handrem in het midden dus, maar een trekrem aan de linkerkant schuin van/naast het stuur). Als ik aan een rood licht sta te wachten, op of zonder op een helling te staan, is het dan toegelaten om koppeling en rem ingedrukt te houden en de auto in de eerste versnelling te laten staan zodat ik snel kan vertrekken? Of moet je de versnelling bij rood licht of bij wachten altijd in de neutrale stand laten staan?
(of moet ik aan die automatische handremhendel trekken om hetzelfde effect te hebben als iemand die examen doet in een auto met handrem in het midden?)
3b) Bij de parkeerproef met S-beweging: wanneer je de auto geparkeerd hebt (in dit geval dus zonder een handrem die je altijd moet optrekken), volstaat het in mijn geval dan om de motor gewoon uit te schakelen met de START/STOPknop, waardoor bij deze auto de automatische handrem automatisch ingeschakeld wordt? Of moet de motor blijven draaien tijdens deze manoevre en moet ik dus aan de automatische handremhendel trekken?

4)Plaatsing handen op het stuur. Ik heb het praktijkhandboek van deze website gedownload, en daar staat het antwoord al wel in, maar wilde het toch voor de zekerheid eens dubbel vragen aan mensen die al praktijkexamen hebben afgelegd: is het oke om je handen op kwart voor negen te houden? Of wordt daar op gewezen tijdens het examen?

5)Plaatsing handen bij het nemen van een bocht of op een rotonde: handen mogen van plaats veranderen zolang je de kwart voor nemen of tien over tien stand toepast? Dus 1 hand boven en de andere beneden of andersom mag? (hoek van max. 180 graden dus in feite?)

6a)Als een voetganger 1-2 meter voor het zebrapad aankomt aan de andere kant van de weg, moet je dan wachten tot hij er op loopt en hem voorrang geven op een examen? Stelt men dit op prijs, of is dit overdreven?
6b)Stel dat een voetganger aan jouw kant van het zebrapad aangewandeld komt, moet je dan wachten tot hij er volledig van af gewandeld is aan de andere kant, of is dit ook weer overdreven? Vraag me af in hoeverre instructeurs hier allemaal belang aan hechten. Want indien ja, dan zullen vele weggebruikers achter je zich aan je gaan ergeren...

7a) 30-zones: soms is er geen eindbord voorzien of rij je na het inrijden van de 30-zone, een zijstraat ofzo in en weet je niet meer of die 30-regel nog van toepassing is. Geldt het dan tot het einde van de staat waar je links of rechts bent ingereden als er geen snelheids- of zoneindicatie te zien is?
7b) 30-borden bij wegenwerken, er is geen eindbord voorzien bij deze situaties, geldt dit dan automatisch tot het eerstvolgende kruispunt?

8) Als een lichtgevend 30-zonebord niet aanstaat, hoef je er dan geen rekening mee te houden?

9) Als het druk op de baan is en je rijdt binnen de bebouwde kom, beide rijstroken zijn dus bezet met auto's. Mag je dan gewoon links rijden als die rijstrook iets sneller vooruit lijkt te gaan, of wordt er altijd naar gekeken of je wel of niet rechts rijdt, ook al is het binnen de bebouwde kom?

10) Uitrit snelweg: Als er een 90 bord met schuine pijl onder staat voor de uitrit, moet je dan op het examen zorgen dat je al vertraagd bent tot 90 voordat je die uitrit op komt, of maakt het niet zoveel uit voor een instructeur als je met 105 km/ uur ofzo de uitrit opgereden komt en daarna direct afremt tot die 90 km/ uur?


Hopelijk kan iemand mij hier meer duidelijkheid over geven. Indien ik nog met vragen zou zitten, mag ik die hieronder in het topic aanvullen?

Alvast hartelijk bedankt!
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Vragen over praktijkexamen

Bericht door de rijprof »

Op een enkele uren tijd kun je de slechte remtechniek afleren, als je je er op concentreert. Daarna gaat het bijna automatisch en zul je voelen dat de auto veel beter remt zonder te ontkoppelen.

1. Je bent teveel met snelheden bezig, hetgeen verschilt van auto tot auto. Je moet met 'toerental' bezig zijn en 'luisteren' naar de motor.
Remmen en bij lage toeren de ontkoppeling induwen en zacht uitremmen tot stilstand.

2. Als je veelvuldig moet ontkoppelen kun je de voet boven de ontkoppeling klaarhouden, maar eens je die ontkoppeling niet veel meer nodig hebt, zet je best de voet op de steun, net om te voorkomen dat je te vroeg de ontkoppeling zou induwen. Je gaat toch niet naar de zee rijden met de voet boven de ontkoppeling, mag ik hopen...

3. neutraal of 1ste mag je kiezen. Voetrem of handrem mag je ook kiezen.
Zolang de handrem opstaat als je de auto wil verlaten is het OK. Maakt niet uit welke methode je gebruikt.

4. kwart voor negen is OK

5. Zolang je maar vlot en gecontroleerd kunt doorsturen. Hoe je dat doet is minder belangrijk.

6. Een voetganger moet ongehinderd zijn wandelweg kunnen verderzetten zonder te moeten aarzelen of stoppen.
Eens dat de voetganger voorbij jouw auto is (altijd minstens 1 meter veilige afstand houden) mag je verder rijden en is het onnodig om te wachten en het verkeer op te houden.

7. Wat je hier vraagt, zou je eigenlijk al moeten weten vanuit de theorie...

8. ...

9. Ook deze vraag vind je in de theorie en zou je reeds moeten kennen...

10. Op enkele km's teveel wordt niet gekeken maar tracht toch om zoveel mogelijk vanaf het bord de maximumsnelheid te respecteren.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Paulski
Berichten: 14
Lid geworden op: 16 mei 2017, 18:22

Re: Vragen over praktijkexamen

Bericht door Paulski »

de rijprof schreef: 16 mei 2017, 23:19 Op een enkele uren tijd kun je de slechte remtechniek afleren, als je je er op concentreert. Daarna gaat het bijna automatisch en zul je voelen dat de auto veel beter remt zonder te ontkoppelen.

1. Je bent teveel met snelheden bezig, hetgeen verschilt van auto tot auto. Je moet met 'toerental' bezig zijn en 'luisteren' naar de motor.
Remmen en bij lage toeren de ontkoppeling induwen en zacht uitremmen tot stilstand.

2. Als je veelvuldig moet ontkoppelen kun je de voet boven de ontkoppeling klaarhouden, maar eens je die ontkoppeling niet veel meer nodig hebt, zet je best de voet op de steun, net om te voorkomen dat je te vroeg de ontkoppeling zou induwen. Je gaat toch niet naar de zee rijden met de voet boven de ontkoppeling, mag ik hopen...

3. neutraal of 1ste mag je kiezen. Voetrem of handrem mag je ook kiezen.
Zolang de handrem opstaat als je de auto wil verlaten is het OK. Maakt niet uit welke methode je gebruikt.

4. kwart voor negen is OK

5. Zolang je maar vlot en gecontroleerd kunt doorsturen. Hoe je dat doet is minder belangrijk.

6. Een voetganger moet ongehinderd zijn wandelweg kunnen verderzetten zonder te moeten aarzelen of stoppen.
Eens dat de voetganger voorbij jouw auto is (altijd minstens 1 meter veilige afstand houden) mag je verder rijden en is het onnodig om te wachten en het verkeer op te houden.

7. Wat je hier vraagt, zou je eigenlijk al moeten weten vanuit de theorie...

8. ...

9. Ook deze vraag vind je in de theorie en zou je reeds moeten kennen...

10. Op enkele km's teveel wordt niet gekeken maar tracht toch om zoveel mogelijk vanaf het bord de maximumsnelheid te respecteren.


Bedankt voor uw antwoord.

Over m'n eerste vraag: het gaat me niet echt om de snelheid bij deze vraag, maar over de handeling die je doet, vermits ze er bij het examen op letten dat je eerst remt en dan pas de koppeling intrapt als het toerental te laag wordt. Wat ik me dus afvraag:
Stel je doet het zoals het hoort: Je rijdt en ziet rood licht, voet gaat naar de rem en dan de andere voet op koppeling wanneer het toerental te laag wordt. Mag je de koppeling ingeduwd houden en de auto m.b.v. de REM begeleiden (zachtjes induwen+lossen en weer zachtjes induwen en lossen) tot stilstand? Is het toegelaten om het zo te doen? Of zal je een opmerking hierover krijgen als ze het merken? Want je handeling van remmen begint technisch gezien wel met eerst de rempedaal en daarna koppeling, alleen houd je vanaf dat moment voet op koppeling en 'speel' je met de rem. Hopelijk heb ik het een beetje duidelijk kunnen verwoorden wat ik precies bedoel.

11a) De parkeermanoevre: mag je de stoep wel of niet raken met de achterband? Want stel dat je de stoep raakt, daarna in stilstand volledig naar rechts droogstuurt en vooruitrijdt, waardoor de auto perfect geparkeerd zal zijn... mag dit? Of ben je gebuisd als je de stoep raakt? Of verlies je gewoon 1 van de 2 pogingen voor de parkeermanoevre?
11b) Wordt er echt hard op gelet of je volledig evenwijdig staat met de stoep? Of maken 3-5 cm verschil in afstand met stoep tussen voor- en achterwiel niet zoveel uit?

12) Moet je altijd terugschakelen voor een drempel of bocht/kruispunt? Stel dat je met 45 km/ uur komt aanrijden, mag je dan in de derde versnelling blijven, afremmen tot 20 km/ uur (geen koppeling gebruiken) en na de drempel weer gas geven? Of krijg je hiervoor een opmerking?

N.B.: over vraag 9 weet ik dat je binnen de bebouwde kom links mag rijden wanneer die rijstrook in de richting van de bestemming gaat waar je heen wil. Maar als het een drukke weg met voorlopig nog geen specifieke rijstrook voor een bepaalde bestemming, dan moet je dus zoveel mogelijk rechts aanhouden?

Alvast bedankt!
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Vragen over praktijkexamen

Bericht door de rijprof »

zie ook : www.derijprof.be > praktijkexamen

Over m'n eerste vraag: = OK zoals je zelf beschrijft. Op lage toerentallen ga je toch eens moeten ontkoppelen, zoniet begint de motor te daveren en valt hij stil. De kunst is afzakken tot zo laag mogelijke toeren zodat de motor net niet davert.

11. Je mag de boordsteen zacht aanraken of aftasten met de band, maar je mag er niet overrijden.( je mag niet op trottoir of fietspad)
Afstand evenwijdig parkeren met de boord. Er wordt maximum 30 cm getolereerd.

12. Vind je dat jouw auto nog vlot rijdt aan 20 km/ in 3de in superlager, schokkerige toeren?
Vind je dat jouw auto daarna nog vinnig versnelt?

vraag 9. bij druk verkeer is het ook toegelaten om de rijstrook te kiezen, zelfs buiten de bebouwde kom.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Paulski
Berichten: 14
Lid geworden op: 16 mei 2017, 18:22

Re: Vragen over praktijkexamen

Bericht door Paulski »

de rijprof schreef: 17 mei 2017, 12:26 zie ook : www.derijprof.be > praktijkexamen

Over m'n eerste vraag: = OK zoals je zelf beschrijft. Op lage toerentallen ga je toch eens moeten ontkoppelen, zoniet begint de motor te daveren en valt hij stil. De kunst is afzakken tot zo laag mogelijke toeren zodat de motor net niet davert.

11. Je mag de boordsteen zacht aanraken of aftasten met de band, maar je mag er niet overrijden.( je mag niet op trottoir of fietspad)
Afstand evenwijdig parkeren met de boord. Er wordt maximum 30 cm getolereerd.

12. Vind je dat jouw auto nog vlot rijdt aan 20 km/ in 3de in superlager, schokkerige toeren?
Vind je dat jouw auto daarna nog vinnig versnelt?

vraag 9. bij druk verkeer is het ook toegelaten om de rijstrook te kiezen, zelfs buiten de bebouwde kom.

Ik zal inderdaad zelf een beetje moeten aanvoelen wanneer ik lager in versnelling moet gaan, afhankelijk van de situatie.
Wat ik me verder nog afvroeg:

13) Om onder de 30 en 50 km/ uur te blijven pas ik meestal het hulpmiddeltje toe om respectievelijk in de 2e en 3e versnelling te blijven en niet hoger te schakelen. Zo blijf ik onder de maximaal toegelaten snelheid. Het punt is alleen dat het toerental per minuut bij bijvoorbeeld 45-47 km/ uur in de 3e versnelling, 2100 bedraagt (net 1 blokje voorbij het nummer 2 op het automatische dashboard. Kijkt een examinator hier ook naar, als het bvb. bij 2200 ofzo zou komen en zo een straat lang blijft? Je hoort wel een beetje dat de motor liever een hoger versnelling heeft, maar door niet hoger te schakelen, is het voor mij een stuk makkelijker niet over de max. toegelaten snelheid te gaan. Op de snelweg is het toerental in de 5e versnelling bij een snelheid van 120-125 km/ uur ook soms 2500 of iets hoger. Bij hogere snelheden nog iets hoger.

14) Is het erg als je tijdens de parkeermanoevre, de banden niet recht gedraaid zou hebben?
15) Mag je bij de parkeermanoevre, voordat je aangeeft dat de auto naar jouw mening goed geparkeerd is, je lichaam 'omhoog zetten' in je zetel om zo meer door de spiegel te zien (bvb. meer en beter kan zien of de zijkant van de auto evenwijdig is t.o.v. de stoep?
16) Als je bij de voorafgaande proeven de diepte van de groeven van de banden moet tonen, mag je dan zelf kiezen welke van de 2 voorbanden je toont? Bij de ene band zijn de groeven op 1 lijn volgens mij niet meer diep genoeg. Ik heb momenteel niet het geld om die te laten vervangen. Kan de examinator daar een probleem van maken?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Vragen over praktijkexamen

Bericht door de rijprof »

13. Een paar toeren meer dan 2000 of 2500 is OK, daar maakt men geen probleem over. Langdurig in veel te hoge of te lage toeren rijden zou wel eens een opmerking kunnen opleveren (schakelen te verbeteren).

14. Liefst eindstand > banden recht. Maar zo erg is dat ook weer niet als de banden nog wat schuin staan. Je zal dat wel onmiddellijk merken als je opnieuw wil vertrekken.

15. je lichaam 'omhoog zetten' mag natuurlijk en is zelfs aan te raden tijdens het parkeren om alzo beter de boordsteen te kunnen zien.

16. je mag de band zelf kiezen, maar als de examinator ontdekt dat de minimumdiepte niet voldoende is, mag hij de proef uitstellen. De wagen moet volledig technisch in orde zijn.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Paulski
Berichten: 14
Lid geworden op: 16 mei 2017, 18:22

Re: Vragen over praktijkexamen

Bericht door Paulski »

Nog enkele kleine vragen die in me opkwamen:

16) Ik heb de praktijkbundel van deze website aangekocht en daar staat het volgende in over de BoB:
"Met een auto mag je over een bijzondere overrijdbare bedding rijden om een eigendom te bereiken, om te dwarsen of om rond een hindernis te rijden."

Wat wordt er dan met "dwarsen" bedoeld? Dat wanneer je uit een zijstraat komt en er geen kruispunt is, je over de BoB mag rijden om aan de andere kant van de rijbaan te geraken? Of moet je in dat geval om aan de andere kant van de rijbaan te komen, eerst naar rechts rijden en bij het eerstvolgende kruispunt een U-bocht maken?

17) Ik heb pas een trucje voor mezelf gevonden met de spiegels waardoor ik goed en evenwijdig met de stoeprand kan parkeren. In het praktijkboek van de website dat een goed ingestelde spiegel 1/3e lucht toont en 2/3e van de horizon/aarde, en dat enkel de achterzijkant van de auto zichtbaar is.
Voor mij is het het handigst wanneer ik de handgrepen van de voorste deuren van de auto net kan zien. Er is dus technisch gezien meer dan enkel de achterzijkant zichtbaar. Zal een examinator hier een probleem van maken als hij je vraagt om de spiegels te ontregelen en terug goed te draaien? Of is het voor hem belangrijk dat jij als bestuurder een spiegelstand kiest die voor jou het beste is, voor zowel rijden als parkeren?

18) Ik rijd vaak rond in Brussel en het komt geregeld voor (zowel bij mij als bij andere weggebruikers), dat de rijbanen van een kant groen licht hebben en een tramspoor moeten kruisen en al dan niet een dambordmarkering moeten overrijden. Op een bepaalde plek is het zelfs zo dat je, wanneer je van die kant komt en naar links wil draaien, de auto's van de tegenovergestele kant (schuin/linksvoor, die je dus voorrang moet geven, want als je naar links draait, komen zij van rechts) op dat zelfde moment komen aanrijden, je moet dus altijd wachten en je blokkeert zo dus de tramrails... op dat punt komen echt veel auto's samen. Als je tijdens je examen op een tramrails stil zou komen te staan in een dergelijke situatie, ben je dan direct gebuisd of heb je weinig kans meer om nog te slagen? Heb dat ergens op deze site gelezen. De tramrails niet oprijden wanneer het groen is, is ook geen optie, want het zijn 15 auto's van 2 rijstroken (die dan nog eens moeten samenvoegen tot 1 rijstrook eens ze de tramrails voorbij zijn. Mensen zullen dus gaan claxoneren en boos worden achter je... Indien mensen zich deze situatie niet goed kunnen inbeelden, kan ik de exacte plaats in Brussel wel opzoeken waar deze situatie zich voordoet.

19) Altijd beide handen op het stuur is de regel, maar als je bij het optrekken bij groen licht bij een stoplicht, snel van versnelling moet veranderen, mag je je hand dan voor die 5-7 seconden wel op de pook houden?

20) Een lichtgevend bord dat het begin van een 30-zone aanduidt, maar dat niet aan staat, moet je geen rekening mee houden en mag je dus gewoon 50 km/uur rijden?

21) Ergens in de buurt van het examencentrum zijn op een tweebaansweg een paar busstopplaatsen aan de rechterkant. Geen busstroken dus. Afgebakend met stippellijnen. Mag je hier gewoon overheen rijden als er geen bussen rijden, staan of stoppen? Of kan je op je examen best naar de linkerrijstrook gaan?
Paulski
Berichten: 14
Lid geworden op: 16 mei 2017, 18:22

Re: Vragen over praktijkexamen

Bericht door Paulski »

Anyone please? :D
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Vragen over praktijkexamen

Bericht door Benny Stinkens »

16)
Dat wanneer je uit een zijstraat komt en er geen kruispunt is,
Elk samen komen van 2 verschillende wegen vormt een kruispunt. :idea:
Hoe kan jij uit een zijstraat komen zonder dat het een kruispunt is.
Dwarsen wil dus gewoon zeggen dat je dwars over de BOB rijdt :idea:

17) als je spiegels zo staan dat je het verkeer achter je goed kan zien en ze toch nuttig zijn tijdens het parkeren zit je goed.
In de meeste examencentrums moet je gewoon uitleggen hoe je ze afstelt zonder het opnieuw te moeten doen.
Je mag ze wel niet vlak voor je gaat parkeren her zetten. :idea:

18) Even wachten op een foto of op iemand die daar de omgeving kent.
Wat bedoel je met een tramspoor kruisen :?: kruisen of dwarsen :?:

19) Met gaat daar niet zo moeilijk over doen hoor. :wink:

20) als het bord niet aanstaat kan het ook niet tellen, als er dus geen andere snelheidsbeperking staat en je bent binnen een bebouwde kom is het inderdaad 50 km/u (had je moeten weten in de theorie)

21) Als die bushalte op de rijbaan liggen mag je er gewoon over rijden.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Paulski
Berichten: 14
Lid geworden op: 16 mei 2017, 18:22

Re: Vragen over praktijkexamen

Bericht door Paulski »

Hieronder enkele foto's en een video om alles wat te verduidelijken:

16) Afbeelding

Zoals op de afbeelding te zien is kom ik uit deze straat (zijstraat van die 'hoofd'weg die er voor ligt, met in het midden een BoB met tramrails). Het is een soort T-kruispunt qua vorm. Uiteraard moet ik voorrang verlenen. Maar mag ik als er geen auto's of tram aankomen, over de BoB rijden en naar links afslaan aan de andere kan van de BoB? Is dat dan 'dwarsen' of dwars oversteken?

18) Hierover had ik toevallig een kort videootje gemaakt, misschien niet heel duidelijk omdat het kort is, maar ik licht het toe.
https://www.youtube.com/watch?v=gLB3MnPWyBE

2 rijstroken om naar links af te slaan, ik sta op de meest rechts van de 2. Rechts van mij is er nog een rijstrook, maar die is om rechtdoor te rijden. Toevallig komt er dus ook een tram aan. Maar zelfs als er geen tram aan komt, hebben de 2 rijstroken waar ik op sta, groen licht om naar links af te slaan op het zelfde moment als wanneer de rijstrook of rijstroken van linksvoor groen hebben. Onze 2 rijstroken moeten dus voorrang verlenen aan die van de overkant. Hierdoor kom je automatisch vast te staan of de tramrails/BoB... want er komen altijd wel auto's uit de andere richting. Dit wordt dus helemaal een probleem wanneer er ook nog eens een tram of trams over dat kruispunt heenrijden. Hoe gaat men om met zo'n situatie op een praktijkexamen? Wanneer je stil komt te staan door een dergelijke situatie op zo'n BoB of tramrails, ben je dan al bijna automatisch gebuisd?
Je kan echter moeilijk blijven wachten op de rijstroken waarop ik sta, totdat iedereen van de overkant van de baan is en er dus niemand meer van rechts komt.




22) Afbeelding

Mag je parkeren op dergelijke lijnen? Ze bevinden zich niet voor een garage of hek.
Paulski
Berichten: 14
Lid geworden op: 16 mei 2017, 18:22

Re: Vragen over praktijkexamen

Bericht door Paulski »

Benny Stinkens schreef: 26 mei 2017, 11:19 16)
Dat wanneer je uit een zijstraat komt en er geen kruispunt is,
Elk samen komen van 2 verschillende wegen vormt een kruispunt. :idea:
Hoe kan jij uit een zijstraat komen zonder dat het een kruispunt is.
Dwarsen wil dus gewoon zeggen dat je dwars over de BOB rijdt :idea:

17) als je spiegels zo staan dat je het verkeer achter je goed kan zien en ze toch nuttig zijn tijdens het parkeren zit je goed.
In de meeste examencentrums moet je gewoon uitleggen hoe je ze afstelt zonder het opnieuw te moeten doen.
Je mag ze wel niet vlak voor je gaat parkeren her zetten. :idea:

18) Even wachten op een foto of op iemand die daar de omgeving kent.
Wat bedoel je met een tramspoor kruisen :?: kruisen of dwarsen :?:

19) Met gaat daar niet zo moeilijk over doen hoor. :wink:

20) als het bord niet aanstaat kan het ook niet tellen, als er dus geen andere snelheidsbeperking staat en je bent binnen een bebouwde kom is het inderdaad 50 km/u (had je moeten weten in de theorie)

21) Als die bushalte op de rijbaan liggen mag je er gewoon over rijden.


Vergat om te quoten, dus bij deze :)
Paulski
Berichten: 14
Lid geworden op: 16 mei 2017, 18:22

Re: Vragen over praktijkexamen

Bericht door Paulski »

Is het trouwens de bedoeling dat je aan de buitenkant van de auto kan aanwijzen welke lamp welke functie heeft, zowel voor- als achteraan? Of zal er enkel gevraagd worden om binnenin de auto de lampen in kwestie aan en uit te zetten wanneer de examinator hier om vraagt?
Paulski
Berichten: 14
Lid geworden op: 16 mei 2017, 18:22

Re: Vragen over praktijkexamen

Bericht door Paulski »

Kan iemand me helpen met de gestelde vraagjes? Is nogal dringend.

Alvast bedankt! :D
Gast

Re: Vragen over praktijkexamen

Bericht door Gast »

Je moet enkel de verschillende lichten bedienen en de examinator ziet buiten of je het juiste licht hebt aangestoken.
Paulski
Berichten: 14
Lid geworden op: 16 mei 2017, 18:22

Re: Vragen over praktijkexamen

Bericht door Paulski »

Oke, dat is al een geruststelling :)

Verder wilde ik ook de volgende vraag stellen, over een situatie die ik vaak voor heb gehad:

Op drukke wegen in de stad, soms met tramsporen in het midden en waar de weg waarop ik rijd, voorrang heeft, zit het verkeer vaak vast en is het optrekken en gas geven en na enkele meters alweer stoppen. Uit de zijwegen (die onder normale omstandigheden voorrang moeten verlenen aan de straat waarin ik rijd), komen ook soms auto's gereden.
Mijn vraag is als volgt: moet ik tijdens het aanschuiven in de verkeersvertraging/file, de doorgang toch vrijhouden van die straat waarop ik voorrang heb, tot wanneer ik zeker ben dat ik tot voorbij het punt waar de auto's uit kunnen komen (en die ik dan ook zou blokkeren), kan rijden?
Of hoef ik geen rekening te houden met die zijstraat in geval van file en kan ik gewoon aanschuiven tot vrij dicht tegen de auto voor me, omdat ik op de voorrang heb in mijn straat?


Het bord dat in de straat waarin ik rijd, geldt:
Afbeelding
Plaats reactie