rijbaanverbreding

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Gast

rijbaanverbreding

Bericht door Gast »

Als de baan overgaat van 1 rijvak naar 2 rijvakken moet ik dan pinken om mij naar het rechterrijvak te begeven of mag ik gewoon rijden naar het rechterrijvak?
Zie foto https://www.google.be/maps/@51.1413248, ... 312!8i6656
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: rijbaanverbreding

Bericht door de rijprof »

Als je van rijstrook wil veranderen, moet je pinken.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Gast

Re: rijbaanverbreding

Bericht door Gast »

Maar kan je dan echt spreken van veranderen van rijstrook.
De weg verandert van 1 rijbaan naar 2 rijbanen en ik wil de meest rechtse oprijden?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: rijbaanverbreding

Bericht door de rijprof »

Ik zie daar toch rijstroken.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: rijbaanverbreding

Bericht door bert.covens »

Gast schreef: 16 mei 2017, 06:44 Maar kan je dan echt spreken van veranderen van rijstrook.
De weg verandert van 1 rijbaan naar 2 rijbanen en ik wil de meest rechtse oprijden?
De weg verandert van 1 rijstrook naar 2 rijstroken.

Artikel 13. Aankondiging van een manoeuvre

Alvorens een manoeuvre of een beweging uit te voeren die
een zijdelingse verplaatsing vereist of een wijziging van richting veroorzaakt, moet de bestuurder zijn voornemen tijdig genoeg kenbaar maken met de richtingsaanwijzers wanneer het voertuig daarvan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm. Deze aanduiding moet ophouden zodra de zijdelingse verplaatsing of de wijziging van richting uitgevoerd is..

Pinken, dus. Maar hier dus zeker ook weer niet te langdurig. Anders creër je verwarring, omdat anderen anders denken dat je daar rechts af zal willen.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Lavake
Berichten: 29
Lid geworden op: 02 mar 2017, 18:49

Re: rijbaanverbreding

Bericht door Lavake »

bert.covens schreef: 16 mei 2017, 12:31
Gast schreef: 16 mei 2017, 06:44 Maar kan je dan echt spreken van veranderen van rijstrook.
De weg verandert van 1 rijbaan naar 2 rijbanen en ik wil de meest rechtse oprijden?
De weg verandert van 1 rijstrook naar 2 rijstroken.

Artikel 13. Aankondiging van een manoeuvre

Alvorens een manoeuvre of een beweging uit te voeren die
een zijdelingse verplaatsing vereist of een wijziging van richting veroorzaakt, moet de bestuurder zijn voornemen tijdig genoeg kenbaar maken met de richtingsaanwijzers wanneer het voertuig daarvan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm. Deze aanduiding moet ophouden zodra de zijdelingse verplaatsing of de wijziging van richting uitgevoerd is..

Pinken, dus. Maar hier dus zeker ook weer niet te langdurig. Anders creër je verwarring, omdat anderen anders denken dat je daar rechts af zal willen.
Hmmm... Mijn rijinstructeur zei in zulke gevallen ook dat ik NIET moest pinken, omdat de "plaats op de weg" rechts is en ik dus gewoon rechts blijf rijden als ik mij op de rechtse rijstrook begeef, en mij dus niet zijdelings verplaats (zoals art. 13 zegt) maar gewoon de weg blijf volgen. Als ik naar de linkerrijstrook zou willen rijden en dus zou afwijken van rechts rijden, zou ik wel moeten pinken.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: rijbaanverbreding

Bericht door de rijprof »

Eigenaardige redenering als je 't mij vraagt. Rechtdoor op de linkse rijstrook blijven rijden en dan naar links pinken... (?)

Ach, dat is voor interpretatie vatbaar als je direct rechts rijdt zonder over de onderbroken streep te rijden (rijstrook). Maar gezien de korte afstand & snelheid gaat dat niet goed lukken om vóór de onderbroken streep rechts te rijden.
Is het zoveel moeite om 'heel even' de vingers lichtjes op de pinkerhendel te houden?
Dat is toch duidelijker voor jouw achterliggers, niet?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Lavake
Berichten: 29
Lid geworden op: 02 mar 2017, 18:49

Re: rijbaanverbreding

Bericht door Lavake »

de rijprof schreef: 19 mei 2017, 14:31 Eigenaardige redenering als je 't mij vraagt. Rechtdoor op de linkse rijstrook blijven rijden en dan naar links pinken... (?)

Ach, dat is voor interpretatie vatbaar als je direct rechts rijdt zonder over de onderbroken streep te rijden (rijstrook). Maar gezien de korte afstand & snelheid gaat dat niet goed lukken om vóór de onderbroken streep rechts te rijden.
Is het zoveel moeite om 'heel even' de vingers lichtjes op de pinkerhendel te houden?
Dat is toch duidelijker voor jouw achterliggers, niet?
Mijn "instinct" was ook om dit te doen hoor, maar mijn rijinstructeur heeft toen een heel verhaal gedaan (tekeningen inclusief) dat dit in dat geval echt niet moest en zelfs verwarrend was (door de achterliggers te doen denken dat ge wilt afslagen).

Dus het is toch niet zo vanzelfsprekend dan.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: rijbaanverbreding

Bericht door de rijprof »

En indien jouw achterliggers zouden kunnen interpreteren dat je misschien zou afslaan richting Vredestraat, dan is er toch ook geen probleem als je rechts rechtdoor rijdt. So what?

Omgekeerd is erger. Je rijdt net iets te lang op de linkse rijstrook en je gaat zónder pinken naar de rechtse rijstrook. (!!!) terwijl er achter jou al een bestuurder sneller dan jou door wil (alhoewel dat niet mag, maar ze doen het toch maar...)
Misschien kun jij een tekening maken voor jouw instructeur... :wink:

Een lichte tik met de vinger op de pinkerhendel maakt het toch duidelijker en veiliger, niet? En vergeet vooral de spiegels niet!
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: rijbaanverbreding

Bericht door bert.covens »

Lavake schreef: 19 mei 2017, 12:34 Hmmm... Mijn rijinstructeur zei in zulke gevallen ook dat ik NIET moest pinken, omdat de "plaats op de weg" rechts is en ik dus gewoon rechts blijf rijden als ik mij op de rechtse rijstrook begeef, en mij dus niet zijdelings verplaats (zoals art. 13 zegt) maar gewoon de weg blijf volgen. Als ik naar de linkerrijstrook zou willen rijden en dus zou afwijken van rechts rijden, zou ik wel moeten pinken.
:roll:

Dus .... je lesgever raadde je aan om

* richting aan te geven naar links als je rechtdoor zou rijden in dezelfde rijstrook
* en géén richting aan te geven als je een zijdelingse verplaatsing naar rechts zou maken, naar de rechtse rijstrook

Lijkt mij toch ook een opmerkelijke redenering .....

En zoals Rijprof terecht opmerkt : blijf zeker niet te lang treuzelen in de linkse rijstrook. Wacht zeker niet tot een ongeduldige achterligger je rechts voorbijkomt. Spiegels en even over je schouder controleren, en zorgen dat je tijdig (en veilig) in de rechtse rijstrook rijdt. Even richting naar rechts aangeven, maakt het voor de achterligger duidelijk wat je van plan bent, en het verkleint de kans dat men je langs rechts voorbij komt.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Plaats reactie