17 jaar en 20u rijschool met attest

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Dannyel
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 apr 2017, 20:58

17 jaar en 20u rijschool met attest

Bericht door Dannyel »

Beste

Ik ben 17 jaar en ik heb 20 uur rijschool gevolgd en mijn attest behaald ik kan in principe alleen rijden maar ik ben blijkbaar minderjarig en dat zou niet mogen volgens de wet ,weet u mischien wat de straffen zouden zijn en wat het mij zou kosten ?

Met vriendelijke groeten


Dannyel
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: 17 jaar en 20u rijschool met attest

Bericht door Stefan Peeters »

Je kan pas op je 18 een voorlopig rijbewijs verkrijgen waarmee je alleen mag rijden; je kan ondertussen wel al een voorlopig rijbewijs met begeleider afhalen en dan mag je al oefenen met een begeleider.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: 17 jaar en 20u rijschool met attest

Bericht door Benny Stinkens »

Als ik jou was zou ik eerst eens 2 keer nadenken. :idea:
Je denkt waarschijnlijk alleen maar aan de financiële gevolgen bij betrapping.
Denk ook eens aan je geweten, er kan tenslotte ook een ongeval gebeuren. :idea:

Als je op die manier iemand zijn kind zou omrijden en je zou vader of moeder van het kind tegenkomen.
Dan kan het goed zijn dat er heel wat gevolgen gaan zijn, maar dat je er zelf niet meer zoveel van gaat meemaken. :idea:

Denk ook aan je eigen ouders, je bent minderjarig, zonder rijbewijs, een verzekering die zich 9 op 10 terug trekt.
Je ouders zouden al 9 levens moeten hebben om die kosten nog goed te kunnen maken.

Ik wil je niet met de vinger wijzen en ik wil ook niet "preken"
Ik wil je alleen maar duidelijk maken dat de gevolgen wel eens serieus kunnen tegenvallen. :idea:

Je hebt al 20u gevolgd, je bent achter een paar maanden 18, verpest jou leven en dat van anderen niet door dom te gaan doen. :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: 17 jaar en 20u rijschool met attest

Bericht door bert.covens »

De gevolgen als je betrapt wordt ? Het wordt dan sowieso een ticketje richting politierechtbank. En daar zal de bestraffing afhangen van wélke inbreuk je precies van plan bent te plegen :

http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... /458-t4hs3

Wil je gaan rijden ZONDER voorlopig rijbewijs :

Artikel 30

§ 1. Met geldboete van 200 euro tot 2 000 euro, wordt gestraft hij die :

1° een motorvoertuig bestuurt zonder houder te zijn van het rijbewijs vereist voor het besturen van dit voertuig, of van het als zodanig geldend bewijs


Als de auto waarmee je dan op pad bent op naam staat van je pa of je ma, dan kunnen ook zij in de klappen delen :


Artikel 32

Met geldboete van 100 euro tot 1000 euro wordt gestraft hij die wetens een motorvoertuig toevertrouwt aan een persoon, die niet voorzien is van het rijbewijs of het als zodanig geldend bewijs vereist voor het besturen van dit voertuig.




Wil je een voorlopig rijbewijs afhalen mét begeleider, en gaan rijden ZONDER je begeleider :

Artikel 30

§ 2. Met geldboete van 50 euro tot 500 euro, wordt gestraft hij die :

1° een overtreding heeft begaan van de bepalingen door de Koning vastgesteld krachtens artikel 23 §1, 2° en 4°, hetzij als bestuurder, hetzij als persoon die een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing;



De bovenstaande bedragen moet je nog vermenigvuldigen met 8 (opdeciemen). Dus als je een voorlopig rijbewijs met begeleider zou afhalen, en vervolgens zou gaan rijden zonder dat je begeleider erbij is, komt dat neer op een bedrag van minimaal 400 euro tot maximaal 4.000 euro.

Als je echter gaat rijden zonder dat je een voorlopig rijbewijs hebt afgehaald, wordt dat al een bedrag van minimaal 1.600 euro tot maximaal 16.000 euro. Als je ouders dan ook nog 's de pech hebben dat de procureur de rechter ervan kan overtuigen dat je pa of ma (eigenaar van de auto) goed genoeg wisten dat jij ging rijden zonder dat je een voorlopig rijbewijs bezit, zijn zij ook nog 's de pineut voor minimaal 800 euro minimaal tot maximaal 8.000 euro.

Een gedeelte van de vermelde bedragen, kan voorwaardelijk worden uitgesproken.

Daarbovenop word je nog verplicht een bijdrage aan het zogenaamde slachtofferfonds te betalen van 200 euro.

Daarbovenop, komen er nog gerechtskosten.


Zoals je ziet, is de bestraffing dus best pittig. En zoals al eerder aangehaald hier, begint na een ongeval ook nog eens het gedoe met je verzekeraar als die de schade terug wil vorderen ....

Hopelijk ga je goed nadenken over deze gevolgen en ofwel het nodige geduld aan de dag leggen, ofwel een voorlopig rijbewijs mét begeleider afhalen en slechts mét begeleider rijden.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Dannyel
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 apr 2017, 20:58

Re: 17 jaar en 20u rijschool met attest

Bericht door Dannyel »

bedankt voor jullie reacties :)
Plaats reactie