Praktijk eerste keer gebuisd: 9 maanden wachten?

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Beaco

Praktijk eerste keer gebuisd: 9 maanden wachten?

Bericht door Beaco »

Hallo,

Ik moet binnenkort mijn praktijkexamen gaan afleggen, maar omdat ik graag al een beetje wil weten hoe het examen eruit zal zien indien ik het de eerste keer niet haal, was ik informatie aan het opzoeken. Ik zal dan immers sowieso in het nieuwe systeem, dat vanaf juni in actie treed, opnieuw examen moeten doen. Nu hoorde ik onlangs op school ergens vallen dat indien je de eerste keer niet door bent, je tussen je eerste en tweede examen 9 maanden moet wachten vooraleer je opnieuw examen mag gaan doen. Sommigen zeiden zelfs dat dit ook geld indien ik nu zou buizen en dus mijn eerste examen nog in het oude systeem had gedaan.

Dit zorgt bij mij natuurlijk wel voor wat stress, al hoop ik dat ik het de eerste keer haal, en ben ik hier ook goed voor aan het oefenen, zou ik 9 maanden wel erg lang vinden om te wachten... Weet iemand of deze informatie klopt? Ik heb namelijk al zoveel gehoord over het nieuwe examen dat ik niet meer weet wat juist is en wat niet :wink:

Dankjewel!
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Praktijk eerste keer gebuisd: 9 maanden wachten?

Bericht door de rijprof »

De minimum 9 maand stage treedt vermoedelijk pas in voege vanaf oktober 2017, maar zelfs dat is nog niet zeker.
Het gaat niet over 9 maanden wachten tussen elk examen maar minstens 9 maand stageperiode gedaan hebben te tellen vanaf de begindatum van jouw voorlopig rijbewijs.
Je mag dus onmiddellijk opnieuw herkansen als je minstens 9 maand stage hebt gedaan.

'Alle nieuwe' voorlopige rijbewijzen (vanaf 10/2017) zullen dan ook slechts 18 maand geldig zijn.

Zolang het niet verschenen is in het staatsblad is het niet officieel.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Lavake
Berichten: 29
Lid geworden op: 02 mar 2017, 18:49

Re: Praktijk eerste keer gebuisd: 9 maanden wachten?

Bericht door Lavake »

de rijprof schreef: 20 apr 2017, 23:14 De minimum 9 maand stage treedt vermoedelijk pas in voege vanaf oktober 2017, maar zelfs dat is nog niet zeker.
Het gaat niet over 9 maanden wachten tussen elk examen maar minstens 9 maand stageperiode gedaan hebben te tellen vanaf de begindatum van jouw voorlopig rijbewijs.
Je mag dus onmiddellijk opnieuw herkansen als je minstens 9 maand stage hebt gedaan.

'Alle nieuwe' voorlopige rijbewijzen (vanaf 10/2017) zullen dan ook slechts 18 maand geldig zijn.

Zolang het niet verschenen is in het staatsblad is het niet officieel.
Blij te lezen dat die 9 maanden nog niet gelden vanaf juni 2017!

Want in dit artikel bijvoorbeeld wordt dit wel zo aangegeven (niet dat Metro zo'n betrouwbare bron is, maar ik was toch even ongerust): http://nl.metrotime.be/2017/04/19/gener ... andert-er/
"De drie maanden die je nu moet oefenen voordat je je praktijkexamen kan doen, worden er negen."
Plaats reactie