aangehouden op feestdag

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Sorayasyro
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 apr 2017, 11:36

aangehouden op feestdag

Bericht door Sorayasyro »

Hallo

Ik werd op 1 november aangehouden omdat ik aan het oefenen was in een parking die leeg was.
Volgens de politie mocht ik niet rijden op die dag maar het was 20h en ik dacht dat men niet mocht rijden van 22h-6h.
Ik had het ook gezegd en de politie zei dat ik niet mocht rijden op de feestdag zelf en de dag voor de feestdag was het ook verboden om te rijden.
Maar op het internet lees ik overal dat je wel mag rijden op een feestdag tussen behalve tussen 22h-6h maar de politie zei van niet?
Nu is het 15 april, morgen is het Pasen en overmorgen paasmaandag. Betekent het dat ik de komende drie dagen niet mag rijden?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: aangehouden op feestdag

Bericht door Benny Stinkens »

Je mag zeker en vast rijden op deze dagen, maar zoals je zelf terecht schrijft niet tussen 22u en 06u.
Ik ga er van uit dat je geen bekeuring hebt gekregen :?:
Als je ze toch gekregen zou hebben hoop ik dat je ze niet betaald hebt. :idea:

Was je voor de rest in orde? (niet rijden zonder begeleider of zoiets indien van toepassing)
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Sorayasyro
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 apr 2017, 11:36

Re: aangehouden op feestdag

Bericht door Sorayasyro »

Bedankt voor uw antwoord.
De politie dreigde dat ik een boete ging krijgen en dat ik riskeerde om mijn theorie opnieuw moet doen en ook dat ik terug rijlessen zou moeten volgen. Ze hebben het "door de vingers gezien" omdat ik het niet wist. Voor de rest was alles in orde, ik heb een rijbewijs 18m en alles van de auto was in orde dat hadden ze niet eens gecontroleerd. Maar ik durf deze dagen niet te rijden want het waren mijn wijkagenten. Als ik nog een keer op een feestdag zou rijden dan zou ik direct bestraft worden volgens hun.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: aangehouden op feestdag

Bericht door Stefan Peeters »

Rij eens op een feestdag tot bij het politiekantoor en duw hen de wetgeving even onder de neus.

Ze zullen het niet meer vergeten achteraf...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: aangehouden op feestdag

Bericht door de rijprof »

Zie brochure GOCA op p.3 >Autorijden tijdens de stageperiode:
http://www.goca.be/upload/documents_rbp ... NL_VLA.pdf
Niet rijden op
vrijdag, zaterdag, zondag, op de vooravond van wettelijke feestdagen en op wettelijke feestdagen zelf
is het u niet toegestaan het voertuig te besturen
van 22 uur tot 6 uur ’s anderendaags.
Staat dat niet op jouw voorlopig rijbewijs?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Sorayasyro
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 apr 2017, 11:36

Re: aangehouden op feestdag

Bericht door Sorayasyro »

Jawel het staat er wel op maar zij zeiden van niet volgens hen was het dat je in de week van ma-zo van 22h-6h niet mocht rijden en op wettelijke feestdagen en de vooravond ervan. Dus ik vroeg nog eens voor de zekerheid aan die politieagent Of ik wel overdag mag rijden zolang het voor 22h gebeurt. Volgens hem was ik helemaal verkeerd en mocht je op een feestdag helemaal niet de baan op. De andere agent wou me al mee nemen naar het kantoor, maar ze zagen dat alles in orde is en dat ik zoiets niet expres zou gedaan hebben. Sindsdien rijd ik niet op feestdagen en de dagen ervoor ook niet. Want ze zeiden als ze me nog 1 keer op een feestdag op de baan zien dat ik prijs zou hebben...
Gast

Re: aangehouden op feestdag

Bericht door Gast »

Op mijn voorlopig rijbewijs staat:
De houder mag niet sturen van 22u to 6 uur s'anderendaags op vrijdag, zaterdag, zondag, de vooravond van de wettelijke feestdagen en de wettelijke feestdagen.
Ik interpreteerde het altijd zo tussen die uren niet op vrijdag TEM zondag en helemaal niet op feestdagen. Dus dit is dan verkeerd en je mag dan wel op feestdagen rijden, maar dan niet tussen die uren?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: aangehouden op feestdag

Bericht door de rijprof »

Je mag rijden op :
- vrijdag tot 22 u.
- zaterdag van 6 tot 22 u.
- zondag van 6 tot 22 u.
- feestdag van 6 tot 22 u.
- vooravond van een feestdag van 6 tot 22 u.
- andere dagen altijd, dag en nacht.

Jouw wijkagent zal dringend zijn kennis moeten opfrissen...

Was ik jou, zou ik met de wetteksten en jouw voorlopig rijbewijs eens naar de plaatselijke politie gaan, als bevestiging.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie