Rechts achterwaarts inparkeren smalle plaats

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Robbydender
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 mar 2017, 14:45

Rechts achterwaarts inparkeren smalle plaats

Bericht door Robbydender »

Men heeft mij bij de rijschool ook geleerd om in de straat waar ik woon mij te parkeren tussen een smalle plaats (plaats voor 1 auto in plaats van 2 op het examen dus). Ik wil hier is navragen of de stappen die ik uitvoer wel correct zijn want ik sta dikwijls nog te ver van de boord.
Het gaat bij mij ook over een automaat trouwens, nu in tegenstelling tot de auto van de rijschool begint mijn eigen auto niet uit zichzelf te bewegen als ik in D-stand sta en de rem loslaat, ik moet dus met mijn gaspedaal (lichtjes induwen zeker?) het parkeren uitvoeren.

1) Rechter pinker op en mijn auto gelijk zetten met de auto voor mij en wat plaats op de zijkant laten 55 à 60 cm, er is mij ook geleerd koffer gelijk zetten maar ik heb hier gezien dat er gezegd wordt van de zijspiegels gelijk te zetten (is dat beter?)
2) Lichtjes gas induwen en kijken in de rechter achterruit en rustig auto laten gaan tot ik het linkerachterlicht van de auto voor mij zie in mijn achter ruit en dan volledig afdraaien naar rechts tot ik 45 graden schuin sta. 3) Als ik zo sta stuur terug recht zetten.
4) Dan terug lichtjes gas en als ik de straatboord in mijn rechterspiegel NIET meer zie, dan het stuur draaien naar links (moet dat ook veel zijn naar links dat afdraaien? of is dat meer op het gevoel?

Met vriendelijke groeten.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Rechts achterwaarts inparkeren smalle plaats

Bericht door de rijprof »

Veel of weinig, snel of traag aan het stuur draaien hangt van meerdere factoren af o.a. de hoek waarin je schuin staat, de snelheid waaraan je rijdt en de lengte van jouw auto.
Traag rijden en snel sturen dan ben je waarschijnlijk te ver van de boord.
Snel rijden en traag sturen dan kom je waarschijnlijk tegen de boord.
Zoek een goed gemiddelde tot het juist uitkomt.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Gast

Re: Rechts achterwaarts inparkeren smalle plaats

Bericht door Gast »

Moet je bij het parkeren zuiver werken op de spiegels/zijraam of mag je je ook omdraaien?
Gast

Re: Rechts achterwaarts inparkeren smalle plaats

Bericht door Gast »

En vraagt de examinator om te parkeren achter een bepaalde auto en moet je dan van zelf uitstappen en de auto op slot doen of zegt hij je dat je moet doen alsof je boodschappen gaat doen?
Zit de examinator eigenlijk van voor of vanachter?
Gast

Re: Rechts achterwaarts inparkeren smalle plaats

Bericht door Gast »

Je hoofd draai je uiteraard om, zowel voor het aanvatten van het manoeuvre als tijdens. Je moet immers over je schouder kijken (dode hoek!) om zeker te zijn dat je geen zwakke weggebruikers of andere voertuigen gaat hinderen bij het manoevre.
Het is echter niet de bedoeling dat je je bij het parkeren volledig omdraait en bvb 1 arm over de hoofdsteun van de passagierszetel legt. De stuurbewegingen dienen steeds met beide handen aan het stuur te gebeuren.
Op het examen vraagt de instructeur jou om te parkeren achter een bepaalde auto door deze auto te beschrijven met kleur en model (bvb. Parkeer achter die blauwe golf).
Vaak is dat in dezelfde straat waar je ook het keren hebt uitgevoerd maar niet noodzakelijk.
Als je hebt geparkeerd en de handrem hebt opgetrokken, zegt hij meestal iets in de zin van: 'Als je denkt dat je goed staat mag je de auto verlaten alsof je een boodschap gaat doen.' of 'Ben je zeker dat je goed geparkeerd hebt? Zo ja, stap dan uit alsof je een boodschap gaat doen.' Dit houdt dus in dat je de auto verlaat als volgt :
1. Kijken in de zijspiegel of er iemand aankomt
2. Deur klein beetje opendoen en nog eens kijken terwijl je de deur blijft vasthouden (zodat de deur niet openwaait als er bvb extreem veel wind is)
3. Deur meer opendoen en uitstappen. Vervolgens de deur op slot doen.
4. Naar het trottoir stappen achter de auto langs zodat je zicht hebt op het aankomend verkeer.
5. Terug richting voertuig gaan langs de voorkant van de auto. Bij het vertrekken niet vergeten de handrem af te zetten en uiteraard richting aangeven en voorrang verlenen indien nodig.

Veel succes!
Gast

Re: Rechts achterwaarts inparkeren smalle plaats

Bericht door Gast »

Je moet parallel parkeren met de boordsteen, maar mag je in de goot parkeren of er juist naast zodat het eventuele regenwater makkelijk kan weggeraken?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Rechts achterwaarts inparkeren smalle plaats

Bericht door Benny Stinkens »

Je mag in de goot parkeren. :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Gast

Re: Rechts achterwaarts inparkeren smalle plaats

Bericht door Gast »

Als je parkeert dan moet je de handrem optrekken en de ramen sluiten op het examen.
In de auto zijn de ramen manueel te bedienen met een hendel.
Wat is de situatie wanneer mijn begeleider achteraan in de auto zit en het raam heeft opengedaan?
Moet ik dan de portier opendoen en het raam dicht doen of kan het geen kwaad dat het openblijft?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Rechts achterwaarts inparkeren smalle plaats

Bericht door de rijprof »

Moet ik dan de portier opendoen en het raam dicht doen of kan het geen kwaad dat het openblijft?
Als je gaat winkelen, laat je dan je ramen open staan? Je moet doen alsof je alleen bent de begeleider mag niet helpen.

Ga ook eens naar: www.derijprof.be/detailmanP.htm
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Gast

Re: Rechts achterwaarts inparkeren smalle plaats

Bericht door Gast »

Ik weet dat je moet doen alsof je alleen bent, maar mag mijn begeleider als die vanachter zou zitten zelf het raam opendoen bv. als het te warm is in de auto?
Of mag hij dit helemaal niet doen?
Want dan moet ik hem dit meedelen.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Rechts achterwaarts inparkeren smalle plaats

Bericht door de rijprof »

De begeleider doet liefst geen raam open. Jij zorgt voor de ventilatie als het te warm wordt. De begeleider mag, in het slechtste geval, ook aan de examinator vragen of het raam open mag. De begeleider moet in principe stil zitten, mag niets zeggen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie