Maximumsnelheid overschreden bij inhaalmanoeuvre

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Kelly123
Berichten: 18
Lid geworden op: 01 dec 2016, 19:11

Maximumsnelheid overschreden bij inhaalmanoeuvre

Bericht door Kelly123 »

Ik heb mij vandaag serieus mispakt toen ik een soort van bromfiets inhaalde. Hij reed op de baan in de bebouwde kom, ik merkte dat mijn snelheid 45 km/uur was. Omdat het een groot stuk rechtdoor was met veel zicht en geen tegenliggers, dacht ik dat het wel oké was om hem in te halen. Ik pinkte, keek of niemand mij ondertussen inhaalde en trok mijn snelheid op tot maximaal 55 km/u. Ik schrok mij helemaal rot toen ik gewoon naast hem bleef rijden tegen die snelheid, ik kon hem zo niet inhalen (had nog nooit iemand ingehaald, was mijn eerste keer). Daarom gaf ik veel gas bij zodat ik er toch vlot voorbij kon. Wellicht reed ik op dat moment zeker al 65 km/uur. Zodra ik er voorbij was heb ik mijn snelheid geminderd. Ik realiseerde mij direct dat dit wel een grote fout moet zijn (aangezien ik de maximumsnelheid ruimschoots overschreden heb), maar zag in mijn spiegel dat de auto's achter mij exact hetzelfde deden.

Ik veronderstel dat dit toch echt niet mag en ik sowieso tegen 45 km per uur achter hem had moeten blijven rijden? Vanaf wanneer kan je iemand inhalen? (bv. als hij 30 km per uur had gereden was het natuurlijk wel gelukt tegen 50 km per uur)
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Maximumsnelheid overschreden bij inhaalmanoeuvre

Bericht door de rijprof »

Je geeft zelf het antwoord:
als hij 30 km per uur had gereden was het natuurlijk wel gelukt tegen 50 km per uur
Als het verschil te klein is, haal je best niet in want inhalen moet op een korte tijd kunnen gebeuren.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie