Praktisch Examen Bree 2017

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Lemmandowski
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 mar 2017, 14:56

Praktisch Examen Bree 2017

Bericht door Lemmandowski »

Toekomstige bestuurders,

Aangezien er in enkele tijd geen topic is gemaakt over het praktisch examen in Bree, wil ik dit nu wel doen voor jullie. Dit topic is puur informatief en heeft als bedoeling enkele geruchten uit de wereld te helpen. (P.S.: Deze tips komen uit eigen ervaring )

Vandaag ben ik voor een derde maal naar Bree gegaan, met als doel: slagen voor het praktisch examen. Omdat ik de eerste 2 malen niet erg geweldig reed, was ik ook vandaag niet zo gerust in het examen zelf. Toch als resultaat: Geslaagd + felicitaties van de examinator voor mijn geweldige rijstijl. Dit zijn de geruchten/tips die ik jullie kan geven.

Een eerste gerucht dat ik weg wil helpen uit de wereld, is het gerucht dat examinatoren uit zijn om buizen. Het is simpel: Als je niet veilig kan rijden, vorm je een gevaar voor je mede bestuurders en krijg je geen rijbewijs. Ben je een veilige bestuurder en vorm je dus met andere woorden geen gevaar voor andere bestuurders, krijg je wel een rijbewijs. Examinatoren zijn ook mensen en zelfs zij rijden niet perfect en zijn altijd blij als ze iemand gelukkig kunnen maken met een rijbewijs. Het klopt dat de ene persoon iets vriendelijker oogt dan de ander, maar ze zijn allen even rechtvaardig als het aankomt op beoordelen.

Ten tweede is het behalen van een rijbewijs zeker mogelijk, maar toch lijkt het alsof er toch zoveel buizen ( O.a. in Bree ). Dat klopt, mijn rij-instructeur vertelde me dat maar liefst 80% van de kandidaten buist voor het praktisch examen. Geen paniek! Deze mensen kunnen zeker wel rijden, maar kennen gewoon hun weg niet goed in Bree. Een tip is dus om op voorhand genoeg te rijden. Gaat één van je ouders naar de winkel? Stel voor dat jij even meerijdt. Moet je naar de training? Rij zelf i.p.v. je ouders. Naarmate je dichter bij de examendag komt, ga je vaker en vaker naar Bree. Ik wil niet zeggen dat je op de dag van je examen elke straat in Bree kan opnoemen, maar dat je toch bepaalde punten herkent en dat je je kan verwachten aan belangrijke doorgangspunten. Zelf ben ik grosso modo 18 uur in Bree gaan rijden in het totaal. Dit was voor mij genoeg. ( Dit is slechts een idee! Sommigen hebben iets minder lang of juist langer de tijd nodig. )

Vervolgens oefen je de dag op voorhand best nog eens de simpele dingen. Onder de motorkap, de banden, lichten... Ga niet als een gek de dag op voorhand uren gaan rondrijden in Bree om toch nog maar enkele straten te kennen. Dit heeft geen zin, dat moest je ervoor doen. Zorg dat je voor de rest een goede uitleg verzint voor de simpele vragen vooraf. Als je vlekkeloos kan starten op de openbare weg, heb je meteen meet zelfvertrouwen. Verder kan je op de site van Autoveiligheid de doorgangspunten raadplegen. Mijn tip ( dit is wat ik deed ) is om deze op google maps ( streetview ) eens te bekijken en te benaderen van verschillende punten. (LET OP! Streetview is niet up-to-date overal. Ga dus niet de online map vanbuiten leren )

Op de dag van het examen is het belangrijk dat je minimum 8 uur hebt geslapen. Zorg voor een stevig ontbijt met een banaan! Mensen onderschatten deze stap, maar geloof me: HET HELPT! Het is logisch dat je stress hebt. In mijn geval was deze stress zelf zo enorm dat ik me misselijk voelde. Ik had het gevoel dat ik er niets van zou bakken. Geen paniek wederom: Als je van jezelf weet dat je voldoende hebt geoefend, ben je na 2 minuten rijden volledig op je gemak ( geloof me, dit is echt zo ). Het ergste aan het praktijk examen is het wachten tot je mag beginnen, want het loopt daar meestal niet zo stipt. ( Zo zie je maar dat examinatoren ook niet perfect zijn ).

- Wat volgt heeft meer toepassing op de wegen en examens in Bree -

Aan het begin van het examen heb je geluk dat je in Bree begint in een redelijk rustige straat waar het "zone 50" is. Elke weg is dus met een snelheidslimiet van 50. Dit is het makkelijkste stuk van het examen, maar toch echt meest stresserende! Als je 5 minuten hebt overleefd, komt het zeker weten goed! Lees gerust volgende tips/opmerkingen even door over bepaalde punten.

~> Haal diep adem als het nodig is en zorg ervoor dat je rustig blijft.
~> Gebruik je richtingaanwijzers ALTIJD als je een zijdelingse verplaatsing maakt.
~> Laat duidelijk zien dat je rondkijkt! Gebruik je spiegels zeer regelmatig ( bij mij was dit om de 10 sec eens ) maar kijk ook verder dan je spiegels! Kijk door bochten heen, dat je weet wat er je te wachten staat 50 of 100 m verderop.
~> Alvorens het remmen ( voor een stoplicht, voor een bocht, voor een zebrapad... ) kijk je ALTIJD in je spiegels zodat je de wagen achter je ook in de gaten kan houden en kan ingrijpen als hij je niet ziet stoppen ( Wat zelden het geval is, maar toch! )
~> Maak je een kleine fout? Gewoon doordoen alsof er niets gebeurt. Er zijn mensen die met een 5-tal fouten op voorbehoud nog slagen, dus geen paniek mocht je een foutje maken.
~> In Bree zijn er verschillende rondpunten. Bij een rondpunt met dubbele rijstrook pak je gewoon de buitenste, hier zal je nooit een opmerking over krijgen. 2 andere rotondes moet je gewoon kennen zodat je goed voorsorteerd!
~> Parkeren en keren in de straat moet je veel oefenen, ga even een dagje naar het dorp en parkeer daar een tiental keer. Zoek een rustige straat en keer enkele keren. Op het examen zijn dit rustmomenten want deze kan je normaal gezien goed.
~> Bree is niet moeilijk! Verre van. Het probleem in Bree is, dat je veel opeenvolgende straatjes hebt waar andere verkeersborden op van toepassing zijn. Kijk daarom goed om je heen en zorg dat je elk verkeersbord bekijkt! Eentje teveel is beter dan eentje te weinig.

Ben je er uiteindelijk niet door? Geen gejammer, maak direct een afspraak voor de volgende keer en zorg dat je nog veel gaat rijden in Bree. Mijn eerste 2 keren ging ik met een vrije begeleider ( wat in mijn ogen niet zo geruststellend was ). De derde maal ging ik met de rijschool. Ik had vooraf nog 2 uurtjes rijles ( Wat zeker aan te raden is!!! ) en aansluitend het examen. Examinatoren en Instructeurs kennen elkaar en slaan vaak een praatje met elkaar, dit geeft je in geen enkel geval direct meer kans op slagen, maar het doorbreekt de stilte soms in de auto en geeft je een rustiger gevoel. ( Het klinkt vreemd, maar het was in mijn geval zo ).

Ik wens iedereen veel succes en indien er vragen zijn mogen die altijd gesteld worden hieronder. Ik beantwoord deze zo goed mogelijk en wil jullie helpen zolang mijn tips kunnen bijdragen aan een succesvol examen. Ook vragen inzake technische dingen ( schakelen, voorsorteren, draaien, manoeuvres ) wil ik graag uitleggen, maar op dit forum zijn er veel mensen die misschien een correctere manier kennen dan mij. Ik zal in ieder geval uitleggen hoe ik het zou doen/gedaan heb.

Mvg,
Lemmandowski
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 mar 2017, 14:56

Re: Praktisch Examen Bree 2017

Bericht door Lemmandowski »

Voor de geïnteresseerden zijn hier de doorgangspunten in bree. Nogmaals, op google maps zijn deze niet-up-to-date.

Je gaat op je examen ook niet elk punt doen, je kiest op voorhand een nummer. Dat nummer selecteert enkele doorgangspunten waar de examinator door moet gaan. De rest van de route bepaald hij/zij zelf. Er bestaan dus GEEN vaste routes! http://www.autoveiligheid.be/sites/defa ... -_1033.pdf
Plaats reactie