Schakelen naar eerste bij manoeuvres en vertragen

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Kelly123
Berichten: 18
Lid geworden op: 01 dec 2016, 19:11

Schakelen naar eerste bij manoeuvres en vertragen

Bericht door Kelly123 »

In het begin reed ik te voorzichtig en stopte ik aan elk kruispunt (zonder lichten) om te kijken of er zeker geen auto's afkwamen en dan pas verder te rijden na stilstand. Ik heb er toen met mijn instructeur op geoefend om zachtjes te blijven rijden, te kijken en gewoon door te rijden als er niks komt. Op een bepaald moment schakelde ik in eerste omdat er vrij weinig zicht was en ik wist dat ik erg ging vertragen (onder de 20 km per uur) op het kruispunt. Mijn instructeur zei dat ik enkel mocht terugschakelen naar eerste als mijn auto vrijwel stil staat en dit eigenlijk in tweede moet doen.

Ondertussen rijd ik alleen en heb ik geprobeerd dit toe te passen. Echter: als ik sterk vertraag begint mijn auto een beetje te rammelen, waardoor ik mijn koppeling deels ga intrappen om dit tegen te houden (wat niet mag als je afslaat). Ik heb al een paar keer gehad dat ik serieus op mijn gas moest trappen om mijn auto terug in gang te krijgen en dat ik veel trager over het kruispunt rijd dan gewenst. Daarom schakel ik nu altijd terug naar eerste (tenzij het van ver duidelijk is dat ik kan doorrijden, dan blijft hij gewoon in 2de staan bv. aan een rond punt). Ik kan dan veel gemakkelijker doorrijden als blijkt dat het kruispunt inderdaad veilig is om over te steken/af te slaan. Is dit fout?

Ik zet mijn versnelling ook in eerste als ik parkeer omdat ik dan vaak maar 10 a 15/per uur rijd. Ik dacht dat je manoeuvres echter ook in 2de moest doen. Kan iemand hier wat opheldering over brengen?

Alvast bedankt
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Schakelen naar eerste bij manoeuvres en vertragen

Bericht door Benny Stinkens »

Als je nog vlot in 2de kan verder rijden heeft men liever dat je niet te vaak terug naar 1ste gaat schakelen.
Maar als je snelheid laag genoeg is mag je gerust naar 1ste terug schakelen.

Je manoeuvres in 2de doen, is vragen voor problemen.
Doe dit dus ook maar gerust in 1ste.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Schakelen naar eerste bij manoeuvres en vertragen

Bericht door de rijprof »

Als je in 2de aan de laagste toerentallen komt (minder dan 1000 t/m), mag je het koppelingspedaal indrukken, zelfs als je een draai neemt want dan is je snelheid héél laag en de auto stabiel genoeg.
Rij je ongeveer 10 km/u dan kun je nog in 2de blijven en opnieuw 'doorstarten' door een beetje gas te geven en het koppelingspedaal rustig omhoog te halen.
Rij je minder dan 10 km/u, eerder stapvoets, is het beter om naar 1ste te schakelen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Kelly123
Berichten: 18
Lid geworden op: 01 dec 2016, 19:11

Re: Schakelen naar eerste bij manoeuvres en vertragen

Bericht door Kelly123 »

Bedankt voor de snelle antwoorden!

Ik had vandaag 2 kruispunten. 1 met redelijk veel zicht, die heb ik gewoon in 2de genomen, een ander met weinig zicht, hiervoor heb ik teruggeschakeld naar 1ste (stond ik bijna stil, reed misschien 8 per uur ofzo). Ik denk dat mijn instructeur idd misschien wilde zeggen dat ik teveel terugschakel naar eerste omdat ik te voorzichtig ben bij het benaderen van kruispunten. Bij dat kruispunt met vrij veel zicht schakelde ik normaal standaard terug naar 1ste, maar eigenlijk kan je het wel tijdig zien zonder daarvoor vooruit te moeten kruipen/bijna te stoppen.

Ik merk wel dat ik nog wat moeite heb met het verkeer in 1 oogopslag te interpreteren. Bij een rond punt zie ik veel dat, als ik aankom, ik eigenlijk al direct erop had kunnen rijden. Toch ga ik vaak nog bijna/geheel stoppen om de situatie te bekijken. 2 sec later denk ik dan "ai ik had er eigenlijk gewoon op kunnen rijden" en dan is het natuurlijk te laat want dan is er al een auto. Ik hoop dat dit snel verbetert naarmate ik meer rijd.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Schakelen naar eerste bij manoeuvres en vertragen

Bericht door de rijprof »

2 sec later denk ik dan "ai ik had er eigenlijk gewoon op kunnen rijden"
Dat komt vaak doordat je te snel komt aangereden.
Als je de rotonde traag benadert, kun je veel beter inschatten of je er veilig op kunt of niet.
Probeer eens de rotonde traag te benaderen zodat je meer overzicht hebt en misschien niet moet stoppen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Kelly123
Berichten: 18
Lid geworden op: 01 dec 2016, 19:11

Re: Schakelen naar eerste bij manoeuvres en vertragen

Bericht door Kelly123 »

Ik heb ondertussen alweer wat meer ervaring (ik doe elke dag verschillende ronde punten) en het gaat wel al veel beter nu. Ik zorg nu dat ik ruim op tijd én voldoende afrem zodat ik inderdaad beter zicht heb op de situatie. De rotondes die ik moet doen op weg naar mijn werk bezorgen me ondertussen niet meer zo'n stress. Rotondes met een dubbele rijbaan is wel nog wat anders, er ligt zo 1 op een mogelijke examenroute en die is altijd erg druk. Vind het bijzonder moeilijk om dan in te schatten wanneer ik erop kan. Ik merk dat ik teveel gefocust ben ook op de binnenste cirkel.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Schakelen naar eerste bij manoeuvres en vertragen

Bericht door de rijprof »

Vind het bijzonder moeilijk om dan in te schatten wanneer ik erop kan. Ik merk dat ik teveel gefocust ben ook op de binnenste cirkel.
Je moet de afstand en snelheid samen zien van het aankomende verkeer en daaruit inschatten hoeveel 'tijd' je nodig hebt om vlot mee te gaan met het verkeer. Wacht desnoods iets langer dan risico's te nemen.
Hou er rekening mee dat sommigen nogal plots van rijstrook veranderen. Dus als er een auto op de linkse rijstrook rijdt, wacht even met de rotonde op te rijden tot het gevaar weg is voor het geval dat er toch plots een bestuurder naar de rechtse rijstrook zou schieten.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie