Vraag over inparkeren

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Cedric1997
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 mar 2017, 19:23

Vraag over inparkeren

Bericht door Cedric1997 »

Hallo allemaal,

Ik heb gisteren mijn examen vastgelegd voor over 3 dagen, omdat de rest allemaal vol stond i.v.m. de nieuwe regels vanaf 1 juni.
Echter twijfel ik nog wanneer ik moet inparkeren.

--> Je moet telkens alle voetganger, fietsers, auto's etc. doorlaten, maar stel nu dat er een persoon is die hoffelijk blijft wachten. Mag ik dan aan mijn manoeuvre beginnen? Normaal niet zeker, maar hoe moet het dan verder?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Vraag over inparkeren

Bericht door de rijprof »

Als je een manoeuvre doet, zoals parkeren, moet je voorrang verlenen aan alle weggebruikers.
Blijf op voorhand en tijdens jouw manoeuvre steeds goed rondkijken naar mogelijk verkeer aan wie je voorrang moet verlenen.

Wanneer je duidelijk ziet dat een weggebruiker even op jou wacht en zijn voorrang niet neemt, mag je het initiatief nemen.
Maar blijf steeds opletten! Er zijn soms weggebruikers die al eens van gedacht kunnen veranderen...
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Vraag over inparkeren

Bericht door bert.covens »

Cedric1997 schreef:Hallo allemaal,

Ik heb gisteren mijn examen vastgelegd voor over 3 dagen, omdat de rest allemaal vol stond i.v.m. de nieuwe regels vanaf 1 juni.
Echter twijfel ik nog wanneer ik moet inparkeren.

--> Je moet telkens alle voetganger, fietsers, auto's etc. doorlaten, maar stel nu dat er een persoon is die hoffelijk blijft wachten. Mag ik dan aan mijn manoeuvre beginnen? Normaal niet zeker, maar hoe moet het dan verder?
Alles hangt er wat van af, waarom de andere hoffelijk is ....

Als hij "hoffelijk" is, omdat hij van jou geen andere keuze krijgt, dan krijg je daar gegarandeerd een opmerking over. Eén van de klassieke voorbeelden is een achterligger die zich achter de kandidaat vastrijdt, omdat de kandidaat pas richting aangeeft nadat hij gestopt is. De kandidaat geeft de achterligger weinig keuze meer dan hoffelijk te zijn .....

Geef dus tijdig, en duidelijk richting aan. Zo weten anderen tijdig wat je van plan bent, en krijgen ze mss de kans je voorbij te rijden voordat je aan je maneuver begint.
Blijf goed kijken, ook als je al bezig bent met je maneuver.
Komt er intussen toch nog een medeweggebruiker opdagen, doe dan moeite om aan je voorrangsplicht te voldoen (desnoods maneuver onderbreken).
Krijg je, ondanks je inspanningen om voorrang te geven, toch een hoffelijk gebaar, dan mag je daar voorzichtig en dankbaar gebruik van maken.

:arrow: Maar opgelet : zoals Rijprof terecht opmerkt : een enkele keer bedenkt de andere zich toch nog. En bovendien: het is niet omdat een medeweggebruiker hoffelijk is, dat alle anderen dat ineens ook maar zouden moeten doen. Blijf dus op je hoede, bvb voor een (brom)fietser die er nog snel-snel tussendoor wil glippen ....
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Cedric1997
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 mar 2017, 19:23

Re: Vraag over inparkeren

Bericht door Cedric1997 »

Beide bedankt voor de juiste informatie!
Gast

Re: Vraag over inparkeren

Bericht door Gast »

Ik snap dat je richting moet aangeven als je wilt parkeren en je eerst voorrang moet verlenen.
Maar als je achteruit aan het rijden bent om in te draaien in het parkeervak, hoe moet je dan nog voorrang verlenen en het maneuver onderbreken?
Dan geraak je volgens mij nooit geparkeerd want er zullen wel altijd auto's van achter jou komen.

Is dit niet hetzelfde in een drukke straat waar jij voorrang hebt, maar niemand zich daaraan stoort om toch je voorrang af te dwingen want dat anders de examinator vind dat je niet zelfzeker genoeg bent.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Vraag over inparkeren

Bericht door de rijprof »

Klik eens >>> hier
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Gast

Re: Vraag over inparkeren

Bericht door Gast »

Dus als ik het goed begrijp moet je eerst rechts inrijden om dan te wachten tot alles vrij is, dan voorbij de voorgaande auto te rijden, dan terug te kijken en dan beginnen met parkeren zowel naar links, rechts, voor en achter kijken om dan achteruit te rijden ondertussen dan nog naar alle kanten tegelijkertijd te kijken en dan te parkeren of zie ik dit verkeerd


Ik zelf heb nog niet veel ervaring met parkeren, maar iedereen rijdt direct voorbij de auto na eerst gekeken te hebben of er geen achterliggers zijn en dan direct beginnen te parkeren met in de rechterspiegel te kijken hoever ik achteruit kan gaan.

misschien dat het filmpje wat overdreven is, maar zo moet je meer naar links en rechts kijken dan hoe je staat om te parkeren
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Vraag over inparkeren

Bericht door de rijprof »

Als er geen achterliggers zijn, ga je direct naast de wagen staan waarachter je moet parkeren.

Je moet vooral, voor je de auto schuin zet in 45 °, eerst kijken of er nog een weggebruiker voorbij wil.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Gast

Re: Vraag over inparkeren

Bericht door Gast »

Hoi

Ik heb van 2 verschillende rij-instructeurs lessen gekregen om te parkeren.
Dat lukt op aangeven van de instructeur omdat die mij zegt wanneer ik moet stoppen en naar rechts moet beginnen draaien.
Allebei zeiden ze me dat de auto in 45° moet staan. Misschien ben ik hier dom in (ben altijd gebuisd geweest in wiskunde), maar ik kan zelf niet zien wanneer mijn auto schuin genoeg staat (ik zie maw niet wanneer mijn auto in 45° staat).
Ik heb na de les van de rij-instructeur zelfstandig nog een paar keer geprobeerd en kom ofwel veel te veel in het midden van de rijbaan ofwel met mijn achterband op de stoep.
Heeft iemand een tip hoe je kan bepalen wanneer je auto op 45° staat en je recht acheruit moet rijden?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Vraag over inparkeren

Bericht door de rijprof »

Heeft iemand een tip hoe je kan bepalen wanneer je auto op 45° staat en je recht achteruit moet rijden?
Dwars is 90°.
45° is de helft. Dus (ongeveer) halfschuin zetten.
Klik eens >>> hier
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie