How many passengers allowed with 18 months provisional license?

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Sarpi
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 sep 2015, 20:35

How many passengers allowed with 18 months provisional license?

Bericht door Sarpi »

Dear friends,

I would like to ask how many passengers is permitted by law for a driver with an 18 months provisional license.
Gast

Re: How many passengers allowed with 18 months provisional license?

Bericht door Gast »

I believe 2 passengers is the maximum allowed BUT both of them should have a permanent license for at least 8 years. If any of these passengers got a withdrawal of the right to drive in the last 3 years, they are also not allowed to sit in the car with you.
To be really precise, one of them has to sit in the front passenger seat next to you while the other one can sit in the back.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: How many passengers allowed with 18 months provisional license?

Bericht door de rijprof »

That 's correct.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Sarpi
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 sep 2015, 20:35

Re: How many passengers allowed with 18 months provisional license?

Bericht door Sarpi »

Guest schreef:I believe 2 passengers is the maximum allowed BUT both of them should have a permanent license for at least 8 years. If any of these passengers got a withdrawal of the right to drive in the last 3 years, they are also not allowed to sit in the car with you.
To be really precise, one of them has to sit in the front passenger seat next to you while the other one can sit in the back.
Thank you.
Linde
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 mar 2017, 09:45

Re: How many passengers allowed with 18 months provisional license?

Bericht door Linde »

Ik was me hetzelfde aan het afvragen en vond heel andere informatie op deze website:

https://www.antwerpen.be/nl/info/578f71 ... js-zijn-er

Als ik kijk naar de datum die daar staat en de datum op het boekje dat ik in februari heb gekregen na het theoretisch rijexamen, zie ik dat de website recenter is dan het boekje...

Ik begrijp dit niet goed want mijn vriend mag me niet begeleiden omdat hij minder dan drie jaar geleden veroordeeld is geweest. Gevolg is dat ik dus rijlessen moet volgen en iedereen zei me dat het ok was om dan daarna wel met hem te rijden. Ik heb dit dan opgezocht en dus bleek dat dit inderdaad klopte.
Nu blijkt dan weer dat dit niet mag.
Hoe kan ik leren rijden als ik nooit mag rijden wanneer we samen ergens naartoe zouden gaan?

Ik begrijp uiteraard dat er regels zijn, maar ik begrijp niet goed waarom de regels voor een begeleider even streng zijn als de regels voor een passagier wanneer je wel al alleen mag rijden. Leuk voor mensen die geen begeleiders hebben en geen eigen auto...
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: How many passengers allowed with 18 months provisional license?

Bericht door de rijprof »

Ik begrijp dit niet goed want mijn vriend mag me niet begeleiden
Omdat jouw vriend heeft aangetoond dat hij niet het goede voorbeeld is.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie