Afspraak maken praktijkexamen

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Robbydender
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 mar 2017, 14:45

Afspraak maken praktijkexamen

Bericht door Robbydender »

Hallo iedereen,

Weet er hier iemand nog een ander nummer voor het examencentrum van Asse-Mollem te bereiken??? Want ik ben al van 10u00 deze morgen aan het proberen en ik krijg maar geen verbinding het springt bijna altijd meteen af mijn gsm echt frustrerend.

Of kun je geen afspraak maken via internet, in deze tijden zou dat toch moeten kunnen he?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Afspraak maken praktijkexamen

Bericht door de rijprof »

Dat kan ook via internet of persoonlijk langsgaan.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Robbydender
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 mar 2017, 14:45

Re: Afspraak maken praktijkexamen

Bericht door Robbydender »

Via internet is blijkbaar niet mogelijk (raar in deze tijd) maar bon ik ben nog snel voor 17u met men vader naar Asse gegaan en ik heb een afspraak voor 29 mei 2017, dus dat is nog net in het oude systeem zeker he?? Maar ik zal er wel in 1 keer door moeten zijn als ik het goed verstaan heb.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Afspraak maken praktijkexamen

Bericht door de rijprof »

29 mei 2017 ligt volgens mijn nog vóór 1 juni 2017.
Maar ik zal er wel in 1 keer door moeten zijn als ik het goed verstaan heb.
Liefst, maar als dat niet zo is mag je herkansen in het nieuwe systeem vanaf 1 juni.

Enkele 'simpele manoeuvres' meer mag toch geen probleem zijn voor iemand die een vast rijbewijs verdient.
'k Snap echt niet waarom mensen hier zo druk over doen. Je kunt goed rijden of je kunt het niet en dat geldt zowel in het oude- als het nieuwe systeem.

Vind jij dat iemand die nog geen 10 meter achteruit naast een boordsteen kan rijden een rijbewijs verdient?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Sanne87
Berichten: 100
Lid geworden op: 27 sep 2013, 15:38

Re: Afspraak maken praktijkexamen

Bericht door Sanne87 »

Ik kan me voorstellen dat die manoeuvres voor beginnende bestuurders een probleem kunnen zijn. Het achteruit rijden misschien niet, maar aan de linker kant parkeren heb ik simpelweg nog nooit gedaan en achteruit in zo'n parkeervak rijden ook niet. Dus ik had in die situatie extra rijlessen moeten nemen om dat te leren.

Robbydender, goed dat je alsnog een afspraak hebt kunnen maken. Succes!
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Afspraak maken praktijkexamen

Bericht door bert.covens »

Sanne87 schreef:Ik kan me voorstellen dat die manoeuvres voor beginnende bestuurders een probleem kunnen zijn. (...)
(...) en vervolgens vaak een probleem blijven, omdat die beginnende bestuurder zich die vaardigheid nooit heeft eigen moeten maken. Want in het huidig systeem géén vereiste om te kunnen slagen in een rij-examen. En éénmaal in het bezit van een rijbewijs, komt het er vaak ook niet meer van om nog fatsoenlijk te oefenen om het alsnog onder de knie te krijgen. Menig kandidaat wil immers alléén maar slagen in dat rij-examen ipv in de éérste plaats deftig te willen leren rijden.

Ga bijvoorbeeld 's op een lukrake dag kijken op de parking van een supermarkt of een ziekenhuis of ...., hoe erbarmelijk slecht menig auto er achtergelaten wordt. Schots en scheef omdat de bestuurder zijn karretje stomweg niet op een deftige manier tussen die witte lijnen van een haaks parkeervak gemaneuvreerd krijgt. Als er al geen schadegevalletje van komt ....
Sanne87 schreef:Het achteruit rijden misschien niet
Voor jou misschien niet. Maar vergis je niet. Toen het recht achteruit rijden tussen twee rijen paaltjes nog een verplicht maneuver was, was dat een maneuver waar velen toch moeite mee hadden.
Sanne87 schreef:maar aan de linker kant parkeren heb ik simpelweg nog nooit gedaan en achteruit in zo'n parkeervak rijden ook niet. Dus ik had in die situatie extra rijlessen moeten nemen om dat te leren.
My point exactly.

De lat voor het rij-examen zou dan wat hoger hebben gelegen, dat klopt. Maar je zou er nadien voor de rest van je leven ook de vruchten van plukken. In een weg met éénrichtingsverkeer zouden ook de parkeerplaatsen links in je rijrichting géén probleem meer vormen. Op plaatsen waar er weinig parkeergelegenheid is, zou je dan alvast beduidend meer kans hebben ....

Ik zou zeggen, voor iedereen die pas na 1 juni examen gaat afleggen. Laat je niet onnodig bang maken, da's nergens voor nodig. Vroeger bestonden er verschillende maneuvers, die moesten kandidaten allemaal kunnen op privéterrein aan het examencentrum. En de maneuvers moesten sowieso allemaal afgelegd worden. Wie dat niet kon, kreeg al meteen een retourticketje, en ging simpelweg de openbare weg niet op. En toen zijn ook duizenden jongeren geslaagd.

Nu moet je in principe zes maneuvers kennen. Maar in de praktijk zal je slechts twéé daarvan (bij wijze van lot-trekking) moeten afleggen. Het idee erachter is, dat de kandidaat ze allemaal moet leren, omdat hij vooraf niet weet wélk maneuver hij zal moeten uitvoeren. Maar in de praktijk, ontsnapt de kandidaat mss toch weer nét aan dat éne maneuver waarmee hij toch nog moeite heeft .....
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Sanne87
Berichten: 100
Lid geworden op: 27 sep 2013, 15:38

Re: Afspraak maken praktijkexamen

Bericht door Sanne87 »

Bert, ik ben het met je eens. Ik vind van mezelf dat ik kan rijden, maar goed manoeuvreren kan ik niet. Eigenlijk zou ik af en toe gewoon de baan op moeten gaan, speciaal om dat te oefenen, want in de praktijk heb ik niet veel manoeuvres nodig.
Plaats reactie