Keren in een straat

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Jordi

Keren in een straat

Bericht door Jordi »

Binnenkort doe ik mijn examen, hierbij zal ik ook het manoeuvre "keren in een straat" dienen uit te voeren. Nu heb ik geen moeilijkheden met het uitvoeren van dit manoeuvre, het lukt altijd in 2 bewegingen.

Setl dat ik op het examen merk dat ik niet gekeerd geraak in 2 bewegingen, mag ik dan nogmaals achteruit rijden en terug vooruit? Of ben je dan gebuisd?

Ik dacht dat het manoeuvre in zo weinig mogelijk bewegingen moest worden uitgevoerd. Dus als je onmogelijk gekeerd geraakt in 2 bewegingen kan je toch niet gebuisd zijn als je meer bewegingen nodig hebt om gekeerd te geraken?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Keren in een straat

Bericht door de rijprof »

Het keren gebeurt doorgaans in 3 bewegingen en in smalle straten mag dat zelfs in 5 bewegingen.
zie: http://www.derijprof.be/detailmanK.htm
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Keren in een straat

Bericht door bert.covens »

Jordi schreef: Setl dat ik op het examen merk dat ik niet gekeerd geraak in 2 bewegingen, mag ik dan nogmaals achteruit rijden en terug vooruit? Of ben je dan gebuisd?

Ik dacht dat het manoeuvre in zo weinig mogelijk bewegingen moest worden uitgevoerd. Dus als je onmogelijk gekeerd geraakt in 2 bewegingen kan je toch niet gebuisd zijn als je meer bewegingen nodig hebt om gekeerd te geraken?
Zo weinig mogelijk bewegingen. Daarbij uiteraard rekening houdend met de lengte van je voertuig en de breedte van de weg waar je de opdracht krijgt te keren.

Je zal daarover dus géén opmerking krijgen als je met een langere break van pakweg 5 meter een extra rijbeweging nodig hebt om gekeerd te geraken tegenover iemand die examen aflegt met een kleinere auto. Dat weet een examinator ook heus wel. Je zal echter wél een opmerking krijgen als je meerdere bewegingen nodig hebt als je bij iedere beweging telkens 1,5 meter of méér beschikbare ruimte onbenut laat omdat je de lengte van je voertuig slecht inschat.

Om dit maneuver te beoordelen, bekijkt een examinator overigens het geheel waarop je het maneuver uitvoert, onderandere :

- Kan je een verstandige keuze maken qua plaats waar je het maneuver wil uitvoeren ? Ben je besluitvaardig genoeg ?
- Maak je je voornemen tijdig genoeg duidelijk kenbaar aan medeweggebruikers ?
- Kijk je goed, en verleen je voorrang ?
- Benut je de bruikbare ruimte wel ten volle ?
- Zijn je stuurbewegingen relevant en nuttig ?
- ....
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Jordi

Re: Keren in een straat

Bericht door Jordi »

Ik ben vandaag mijn examen gaan afleggen en met als resultaat geslaagd te zijn van de 1ste maal. :D
In de straat die mij werd toegewezen diende ik beide manoeuvres uit te voeren. Het betrof een rustige straat die ruim voldoende breed was om te keren.

Alvast bedankt aan iedereen hier op het forum voor de tips en uitleg! 8)
Plaats reactie