Hulpsystemen tijdens praktsch examen

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Yvan1968
Berichten: 27
Lid geworden op: 07 jan 2017, 16:01

Hulpsystemen tijdens praktsch examen

Bericht door Yvan1968 »

Welke hulpsystemen zijn tijdens het praktisch examen toegelaten:

1. Sensoren voor en achter tijdens manoeuvers?
2. Waarschuwing bij vooraf ingestelde snelheid, concreet geluidssignaal bv. bij 45 km/h, 65 km/h, ... ?
3. GPS-systeem met indicatie van toegelaten snelheid op bereden weg?
4. ...

Graag jullie kennis of praktische ervaring.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Hulpsystemen tijdens praktsch examen

Bericht door de rijprof »

1. Sensoren voor en achter tijdens manoeuvres?
2. Waarschuwing bij vooraf ingestelde snelheid, concreet geluidssignaal bv. bij 45 km/h, 65 km/h, ... ?
3. GPS-systeem met indicatie van toegelaten snelheid op bereden weg?
Als die hulpmiddelen origineel op de wagen staan mag je die gebruiken.
Een zuignap-GPS mag je ook gebruiken.
Coyote is verboden.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Hulpsystemen tijdens praktsch examen

Bericht door Benny Stinkens »

Hier in Bree is het dan maar weer eens anders :(
Tot nader order moet de GPS uit (o.w.v.) snelheidsaangifte.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Hulpsystemen tijdens praktsch examen

Bericht door bert.covens »

Benny Stinkens schreef:Hier in Bree is het dan maar weer eens anders :(
Tot nader order moet de GPS uit (o.w.v.) snelheidsaangifte.
In Kontich wordt me dat toch ook gevraagd om de gps uit te schakelen.
Reden : aanduiding snelheidsaanduiding + de kandidaat moet in staat zijn om verdoken kruispunten spontaan te herkennen zonder dat hij ze op het scherm van de GPS ziet verschijnen.

Maar : ALS de nieuwe wijzigingen er effectief door komen, zou het rijden op GPS weer deel kunnen uitmaken van het examen. Nieuwe datum die nu naar voor geschoven wordt, zou juni zijn. Al is dat laatste nog steeds onder voorbehoud. In ons landje weet je maar nooit, dus blijft het nog even afwachten of en wanneer er concrete teksten in het Staatsblad verschijnen.....
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Yvan1968
Berichten: 27
Lid geworden op: 07 jan 2017, 16:01

Re: Hulpsystemen tijdens praktsch examen

Bericht door Yvan1968 »

Beste,

Alvast bedankt voor de antwoorden. Zoals ik vreesde hangt het duidelijk van het examencentrum af en misschien nog wel de persoonlijke interpretatie van de examinator. Als de verkeersveiligheid het ultieme doel zou zijn, is volgens mij het gebruik van een GPS of ander toestel dat de toegelaten snelheid weergeeft, een ideaal hulpmiddel om de bestuurder te ondersteunen. Cfr. de spoorwegtechnologie.

Ik zal me nog eens preventief informeren bij het centrum Alken.

Is er ergens een wet, KB, MB, ... dat het gebruik van GPS uitdrukkelijk verbiedt? Indien er geen uitdrukkelijk verbod is, is het volgens mij toegelaten.

Mvg
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Hulpsystemen tijdens praktsch examen

Bericht door bert.covens »

Yvan1968 schreef:Is er ergens een wet, KB, MB, ... dat het gebruik van GPS uitdrukkelijk verbiedt? Indien er geen uitdrukkelijk verbod is, is het volgens mij toegelaten.
Opgelet met dergelijke redenering :idea:

Je hebt enerzijds de (correcte) toepassing van het verkeersreglement. Anderzijds moet je je houden aan het examenprotocol. Dat betekent : de instructies opvolgen die de examinator je geeft.

Zo staat er bijvoorbeeld nérgens in het verkeersreglement dat je verplicht zou zijn om je achteruitrijdend in een s-beweging op te stellen als je gaat parkeren. Het is voor het verkeersreglement perfect toegelaten om zich vooruitrijdend evenwijdig op te stellen als er plaats genoeg is. Toch zal je het tijdens het praktijkexamen wel degelijk achterwaarts in een S-beweging moeten parkeren. Doe je dat niet, dan zal de examinator je vragen het maneuver opnieuw te doen ....

Er staat ook nérgens in het verkeersreglement dat het verboden zou zijn om een doodlopende weg in te rijden (tenzij er een verkeersbord bij staat dat de toegang nadrukkelijk verbiedt). Nochtans zegt de examinator je vooraf héél duidelijk dat je steeds tot het doorgaande verkeer en nooit tot het plaatselijke verkeer behoort. Tijdens een praktijkexamen, let je er dus op dat je niet spontaan een doodlopende weg inrijdt ....


Kortom, als de examinator je de opdracht geeft je gps scherm uit te schakelen tijdens je praktijkexamen, zou ik je aanraden om dat toch te doen.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Plaats reactie