Praktijkexamen

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Silkedm

Praktijkexamen

Bericht door Silkedm »

Ik heb een vraag over het praktijk examen, ik,mag dit binnenkort gaan doen. Maar met de auto van mama nu heeft zei deze week tegen onze garage gereden en is er daardoor schade aan de linkse achterkant van de auto. Alles werkt wel nog (lichten) mag ik dan deelnemen aan het examen?

2de vraag: bij de manoeuvres ben je verplicht enkel op slippende koppeling te rijden dus zonder het gaspedaal in te duwen of mag je ook zachtjes gas bijgeven? (Het lukt namelijk moeilijk om enkel op de koppeling te rijden)

Alvast bedankt!!
Lemmandowski
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 mar 2017, 14:56

Re: Praktijkexamen

Bericht door Lemmandowski »

V.g.m. mag je examen doen zolang alles werkt zoals het moet. Indien er een duik in de auto staat die verder geen defecten oplevert, mag je die auto gebruiken.

Bij het keren in de straat mag je uiteraard ook gas bijgeven, echter zie ik niet het punt. Keren met enkel de koppeling gaat veel makkelijker en heb je meer tijd/overzicht.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Praktijkexamen

Bericht door de rijprof »

Op slippende koppeling rijden en licht gas geven, kan soms nodig zijn met een zwakke benzinemotor, maar meestal hoeft dat niet.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Praktijkexamen

Bericht door bert.covens »

Silkedm schreef: 14 feb 2017, 20:17 Ik heb een vraag over het praktijk examen, ik,mag dit binnenkort gaan doen. Maar met de auto van mama nu heeft zei deze week tegen onze garage gereden en is er daardoor schade aan de linkse achterkant van de auto. Alles werkt wel nog (lichten) mag ik dan deelnemen aan het examen?
Je voertuig moet zowel technisch als administratief in orde zijn. Een simpele deuk, is wss niet zo'n groot probleem. Maar :

81.6.2. Een motorvoertuig mag aan de buitenkant geen beschadigingen vertonen die de gevolgen van ongevallen kunnen verergeren.

Als er bvb. ergens metaal gescheurd is in het koetswerk, is het wél een probleem.
Silkedm schreef: 14 feb 2017, 20:17 2de vraag: bij de manoeuvres ben je verplicht enkel op slippende koppeling te rijden dus zonder het gaspedaal in te duwen of mag je ook zachtjes gas bijgeven? (Het lukt namelijk moeilijk om enkel op de koppeling te rijden)
Zeker bij recente benzinewagens hoeft dat meestal niet.

Let er zeker op, dat je vooral niet teveel gas geeft. Met een ingetrapte koppeling, is dat sowieso zinloos. Je jaagt de motor wel in de toeren, maar de prestaties van de motor worden niet overgebracht naar de wielen. Dat kost je alleen maar brandstof, en maakt een belabberde indruk. Bovendien : als je een maneuver te snél rijdend uitvoert, gun je jezelf minder tijd om alles goed in te schatten en de nodige (juiste) stuurbewegingen te maken. Zo maak je het jezelf onnodig moeilijker. En zeker in een zenuwachtige situatie als een praktijkexamen, wordt de kans toch weer nét ietsjes groter dat je per ongeluk OP het trottoir eindigt ipv de boordsteen zachtjes te raken. En dàt .... betekent meteen einde examen :!:
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
lastre
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 mar 2017, 15:43

Re: Praktijkexamen

Bericht door lastre »

ik heb vandaag mijn praktijkexamen gemaakt
ik ben niet geslaagd door tussenkomst van rijinstructeur
Mijn instructeur remde omdat er een auto van recht kwam aar die had ik al gezien en ik ging ook remmen maar hij deed dat voormij daardoor ben ik niet geslaagd?

ik heb ook geen manouevers kunnen doen en niets door de schuld van mijn rijinstructeur

op mijn blad stond er

plaats op de openbare weg : onvoldoende
te veel rechts
voorrang : slecht
geen voorrang verlenen
gedrag ten overstaan van : voorbehoud



ik wou weten wat jullie dervan vinden . ben ik onterecht gebuisd? is dat heel erg mijn fouten? welke tips geven jullie mij?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Praktijkexamen

Bericht door Benny Stinkens »

Het is niet omdat ik zelf een instructeur ben, ik alle instructeurs ga verdedigen.
Maar als een instructeur "te vroeg" of "ten onrechte" zou ingrijpen op een examen, Zal de examinator je niet zo maar gaan buizen. :idea:

Als ik jou uitslag bekijk, had je hoe dan ook al niet veel meer verkeerd hoeven te doen om ook zonder "ingrijpen" te buizen.
Je hebt een slecht o.w.v. het ingrijpen.

Deze niet meegeteld heb je ook 1 onvoldoende en 1 voorbehoud.
D.w.z. nog een voorbehoud en je was hoe dan ook gebuisd. :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Praktijkexamen

Bericht door bert.covens »

lastre schreef: 22 mar 2017, 15:52 ik heb vandaag mijn praktijkexamen gemaakt
ik ben niet geslaagd door tussenkomst van rijinstructeur
Mijn instructeur remde omdat er een auto van recht kwam aar die had ik al gezien en ik ging ook remmen maar hij deed dat voormij daardoor ben ik niet geslaagd?

ik heb ook geen manouevers kunnen doen en niets door de schuld van mijn rijinstructeur

op mijn blad stond er

plaats op de openbare weg : onvoldoende
te veel rechts
voorrang : slecht
geen voorrang verlenen
gedrag ten overstaan van : voorbehoud



ik wou weten wat jullie dervan vinden . ben ik onterecht gebuisd? is dat heel erg mijn fouten? welke tips geven jullie mij?
Zoals Benny al schrijft: met al 1 onvoldoende en 1 voorbehoud op je conto, was een buis op je praktijkexamen al akelig dichtbij. En dan heb je je maneuvers nog niet moeten uitvoeren .....

Niemand hier was erbij, dus ik kan van hieruit onmogelijk inschatten of je lesgever mss tóch nog ietsjes langer had kunnen wachten of niet. Behalve je lesgever, is de examinator immers de énige die erbij was, en daar een objectieve inschatting over kan maken.

Ik baseer mijn antwoord dus louter op wat ik in je posting lees. Dan lees ik bij de beoordeling blijkbaar nergens "tussenkomst" als reden voor de beoordeling slecht. (hoewel eender welke tussenkomst uiteraard meteen einde examen betekent).

Voorts lees ik dat de examinator je terug naar het examencentrum gestuurd heeft zonder je maneuvers te laten uitvoeren. Dat laatste betreft een beslissing van de examinator in kwestie. Soms laat hij de (dan al gebuisde) kandidaat toch nog een volledige examenrit (inclusief maneuvers) uitvoeren, om een zo volledig mogelijke beoordeling te kunnen meegeven. Soms beslist de examinator echter om meteen terug te keren naar het examencentrum. Dat kàn betekenen dat een examinator van oordeel is dat hij genoeg gezien heeft, en hij verder rijden onverantwoord acht.

Alles bij elkaar opgeteld, krijg ik eerlijk gezegd stevig de indruk dat de examinator het toch volmondig met je lesgever eens was toen hij ingreep.

Daarom : algemeen. Als je voorrangsplichtig bent, moet je die voorrang ook effectief aanbieden. De voorrangsgerechtigde mag geenszins kunnen twijfelen aan je intentie om voorrang te verlenen. Defensief genoeg benaderen dus.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Praktijkexamen

Bericht door de rijprof »

Mijn instructeur remde omdat er een auto van rechts kwam maar die had ik al gezien en ik ging ook remmen maar hij deed dat voor mij daardoor ben ik niet geslaagd?
Stel je eens de vraag. Indien er een bestuurder van rechts komt, zou je nog tijdig hebben kunnen stoppen, zonder gevaar voor jouw achterliggers, en zonder de van rechts komende bestuurder te hinderen?

Vermoedelijk reed je te snel bij het toekomen aan het kruispunt en had jouw lesgever geen andere keuze dan tijdig te remmen om een mogelijk ongeluk te voorkomen. Een lesgever zal niet zomaar ingrijpen, als het niet nodig is en wacht zo lang mogelijk, tenzij het onveilig wordt.
De examinator was blijkbaar akkoord met de tussenkomst.

Tips:
voorrang : slecht
geen voorrang verlenen
Pas jouw snelheid aan zodat je, indien nodig, mooi voorrang kunt verlenen zonder hinder en gevaar voor de voorrang hebbende bestuurders en denk ook aan de vertragingsmogelijkheden van jouw achterliggers.
plaats op de openbare weg : onvoldoende
te veel rechts
Vermoedelijk reed je ook veel te rechts, waarschijnlijk te dicht naast geparkeerde wagens.
Rij naast geparkeerde wagens alsof de deuren zouden open staan.
Indien dat niet kan, vertraag en hou jouw zijafstand nauwlettend in het oog.
gedrag ten overstaan van : voorbehoud
Ben je defensief genoeg geweest t.o.v. kwetsbare weggebruikers?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
lastre
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 mar 2017, 15:43

Re: Praktijkexamen

Bericht door lastre »

wat bedoel je met defensief rijden ? en ik zeg ook niet dat deze de schuld is van de instructeur ik had ook beter moeten kijken maar wat ik jammer vond is dt ik geen manouvvers mocht doen en in de uitslag staat er wel tussenkmst van de instreucteur.

welke tips raden jullie mij aan , ik heb een aafspraak gemaakt maar dat is pas in juni

normaal rijd ik altijd goed maar tijdens de examen voelde ik mij niet op mijn gemaak in de auto van de rijschool en de instreucteur was een jongeman die mij niet een tips gaf en op zijn gsm stond te spelen
tijdens examen had ik ook geen stress ik was zeer rstig, wat zou ik moeten oefenen
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Praktijkexamen

Bericht door GRO »

wat bedoel je met defensief rijden ?
Dat staat uitgebreid uitgelegd in ons praktijkboek. Niet doorgenomen?
https://www.gratisrijbewijsonline.be/pr ... aktijkboek

Succes volgende keer
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Praktijkexamen

Bericht door de rijprof »

Nog tips vind je op : www.derijprof.be
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Praktijkexamen

Bericht door bert.covens »

lastre schreef: 23 mar 2017, 12:03 wat bedoel je met defensief rijden ?
Over deze specifieke situatie : als je voorrang moet verlenen, moet je die voorrang ook écht aanbieden.
lastre schreef: 23 mar 2017, 12:03 en ik zeg ook niet dat deze de schuld is van de instructeur

je schreef nochtans :
lastre schreef: 22 mar 2017, 15:52 ik heb vandaag mijn praktijkexamen gemaakt
ik ben niet geslaagd door tussenkomst van rijinstructeur
Mijn instructeur remde omdat er een auto van recht kwam aar die had ik al gezien en ik ging ook remmen maar hij deed dat voormij daardoor ben ik niet geslaagd?

ik heb ook geen manouevers kunnen doen en niets door de schuld van mijn rijinstructeur
lastre schreef: 23 mar 2017, 12:03 ik had ook beter moeten kijken maar wat ik jammer vond is dt ik geen manouvvers mocht doen


Zoals ik eerder al schreef: dat is een beslissing die de examinator genomen heeft. Dat zou er kunnen op wijzen dat hij het niet verantwoord vond om nog een ganse examenrit (inclusief maneuvers) uit te rijden.
lastre schreef: 23 mar 2017, 12:03 en in de uitslag staat er wel tussenkmst van de instreucteur.
Ok, maar mijn antwoord was uiteraard gebaseerd op wat je daarover geschreven hebt.
lastre schreef: 23 mar 2017, 12:03 welke tips raden jullie mij aan , ik heb een aafspraak gemaakt maar dat is pas in juni
Oefenen. En ook aandacht schenken aan de nieuwe maneuvers, die er vanaf juni zitten aan te komen.
lastre schreef: 23 mar 2017, 12:03 normaal rijd ik altijd goed maar tijdens de examen voelde ik mij niet op mijn gemaak in de auto van de rijschool en de instreucteur was een jongeman die mij niet een tips gaf en op zijn gsm stond te spelen
tijdens examen had ik ook geen stress ik was zeer rstig, wat zou ik moeten oefenen
Niet erg professioneel dat hij op z'n gsm zit te spelen. Maar : tijdens een praktijkexamen màg je lesgever niks zeggen. En al zeker géén tips geven. Eén kik van je lesgever, en het is over en uit ....

* ondermeer de nieuwe maneuvers
* je plaats op de openbare weg (niet teveel rechts), maar opletten dat je nu ook weer niet teveel gaat overdrijven naar de andere kant
* snelheid leren aanpassen ifv de verkeerssituatie (bvb : aangepast aan het feit dat je voorrangsplichtig bent, en de zichtbaarheid daar)
* verkeersinzicht algemeen (veelvuldig oefenen, in diverse verkeerssituaties, wisselende verkeersdruktes, wisselende weersomstandigheden etc)
* ....
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Plaats reactie