Eerste versnelling bij het aflslaan in een smalle straat + de snelheid + verkeer

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Gast09

Eerste versnelling bij het aflslaan in een smalle straat + de snelheid + verkeer

Bericht door Gast09 »

Beste Forumgebruikers,

De tweede poging bij het praktijkexamen is nabij. Daarom wil ik jullie vragen om hulp bij een aantal kleine problemen.

1. Wanneer ik in het centrum van de steden zoals Leuven een smalle straat wil inslaan (en dus moet ik een bocht van 90 graden nemen) en ik weet niet op voorrang of ik de straat mag inrijden (omdat ik het verkeersbord nog niet kan zien) of naast het kruispunt kan zich een oversteekplaats of wat dan ook bevinden, kan ik in dergelijke situaties in plaats van in de tweede versnelling te blijven en koppeling bij het afslaan te gebruiken, nog meer vertragen en naar de eerste versnelling gaan of zelfs bijna tot stilstand komen om het manoeuvre veilig te laten verlopen?

Hoewel dat in de meeste andere plaatsen normaal gezien in de tweede versnelling en zonder te ontkoppelen kan gebeuren, wil ik de auto niet laten schokken (vooral niet bij het praktijkexamen) en zowel extra kunnen letten op de eventuele overstekende voetgangers als verkeersborden die pas op het laatst moment zichtbaar worden.


2. Nog een vraagje over de snelheid. Hoewel ik nog altijd echter een amateur bestuurder ben, werd mij al gezegd dat de snelheidsmeter in de auto een lagere snelheid dan de werkelijke weergeeft. Ik snap perfect dat ik tijdens het examen op mijn snelheidsmeter moet letter en niets anders (een veralgemening) maar ik weet ook dat ik niet te traag mag rijden.
Is het dan goed als ik altijd 2-3 km/h trager zou rijden dan de maximale toegelaten snelheid of moet ik echter proberen om die maximale snelheid bijna op mijn snelheidsmeter zien staan? Is het erg als ik per toeval enkele seconden 1-2 km/h sneller zou rijden dan het toegelaten is?


3. De vraag gaat over het tempo van het versnellen. Meestal probeer ik (misschien zelfs te) ecologisch te rijden waardoor ik niet te fel gas induw. Moet ik de situatie wanneer auto's mij inhalen terwijl ik aan het versnellen ben, absoluut vermijden en altijd even snel als alle andere auto's rijden (zolang als ik niet sneller dat ik de maximale toegelaten snelheid niet haal natuurlijk)?

4. Nog een vraagje dat eigenlijk gekoppeld is aan de vorige. Soms als ik zie dat het licht rood is of rood gaat worden, laat ik de auto remmen op de motor totdat die het stopstreep bereikt. Het probleem is dat andere auto dan soms die mijne inhalen. Is dat erg of moet ik echter wat sneller de verkeerslichten naderen en dan remmen met de gewone rem.
Soms gebeurt het dat ik wat te vroeg begin te remmen op de motor waardoor het groen terug is wanneer ik nog 10-15 meter afstand tot het kruispunt heb. Mag ik dat doen zolang als ik het verkeer achter mij niet hinder of moet ik liever altijd wat verder en sneller rijden totdat de auto het kruispunt bereikt?


Alvast bedankt voor uw hulp,

Met vriendelijke groeten,

Gast09
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Eerste versnelling bij het aflslaan in een smalle straat + de snelheid + verkeer

Bericht door de rijprof »

1. Als je heel traag moet rijden omwille van slecht uitzicht, mag je 'op lage toerentallen' het ontkoppelingspedaal indrukken in 2de of naar éérste versnelling schakelen als je stapvoets wil rijden, geen probleem.

2. Tracht de snelheid van de snelheidsmeter te respecteren en als je er eventjes een paar km/u boven zit is dat niet erg want een examinator weet ook dat de snelheidsmeter een 3 tal km/u lager is dan de werkelijkheid.

3. Als een auto jou inhaalt mag je niet plots versnellen. Rij zoveel mogelijk mee met de normale verkeersstroom.
Leer ook eens om fel te versnellen want dat kan in sommige gevallen wel eens nodig zijn. Leer de mogelijkheden en beperkingen van jouw auto kennen door eens diep op het gaspedaal te drukken op plaatsen waar je dat veilig kunt doen.

4. Zoals jij een verkeerslicht nadert, is verstandig en ecologisch. Heel veel bestuurders laten te laat hun gaspedaal los en moeten dan hard remmen. Het grappige is dan dat zij vaak moeten stoppen voor het rood en jij kan, als het groen wordt, een vliegende start kunt nemen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie