3 vragen ivm praktisch rijbewijs

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Fenja

3 vragen ivm praktisch rijbewijs

Bericht door Fenja »

Hallo!

Ik heb drie vraagjes. Als ik parkeer werd me verteld door de instructeur dat als je geparkeerd bent, je uitstapt en alles doet alsof je een boodschap zou doen. Maar dat ik dit altijd moet doen ook al wordt dit niet gevraagd. Is dat zo?

Mijn tweede vraag is: als er niet gezegd wordt of je moet afslaan rij je gewoon rechtdoor. Maar als je zo dan een doodlopende straat inrijdt, moet je daar dan nog steeds in? In principe staat er niks waardoor je niet zo mogen inrijden maar ik vraag het toch liever.

Mijn laatste vraag is: als je op een weg rijdt waar je 50 mag en je komt een oranje bord tegen dat een nieuwe gemeente aantoont, moet je dan nog steeds 50? Volgens de algemene regels was dit een weg waar je 70 mag als geen borden of wegmarkeringen het anders aantonen.

Ik heb morgen examen en ik kwam in enkele situaties vandaag waardoor ik dus met twijfels zat.

Alvast bedankt!
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: 3 vragen ivm praktisch rijbewijs

Bericht door Wouter »

Fenja schreef:Als ik parkeer werd me verteld door de instructeur dat als je geparkeerd bent, je uitstapt en alles doet alsof je een boodschap zou doen. Maar dat ik dit altijd moet doen ook al wordt dit niet gevraagd. Is dat zo?
Ja. Je parkeert, vergeet de HANDREM niet!! (geen handrem = gebuisd!). Ramen sluit je ook best. Je stapt op een veilige manier uit (spiegels gebruiken, over je schouder kijken, voorzichtig het portier openen). Je doet de auto OP SLOT (en controleer het best ook even). Dan wandel je langs de ACHTERZIJDE van je wagen weg (altijd naar het aankomende verkeer blijven kijken.
Langs de VOORZIJDE (met je gezicht nog steeds naar het aankomende verkeer dus) stap je weer voorzichtig in (kijk goed naar het verkeer, of je veilig het portier kan openen), en vertrek je weer. Vergeet van de zenuwen ook niet je handrem weer af te zetten natuurlijk ;)
Fenja schreef:als er niet gezegd wordt of je moet afslaan rij je gewoon rechtdoor. Maar als je zo dan een doodlopende straat inrijdt, moet je daar dan nog steeds in? In principe staat er niks waardoor je niet zo mogen inrijden maar ik vraag het toch liever.
In principe mag je die straat inrijden. Misschien wil de examinator je laten keren en/of parkeren in deze straat. Maar het kan geen kwaad om even op te merken aan de examinator: "Rechtdoor loopt het dood, wilt u dat ik hier gewoon in rijd?" Niemand gaat je afstraffen om die vraag.
Zolang je begeleider maar niet antwoordt, want dat kan wel eens einde examen zijn ;) En zolang je maar niet bij elk kruispunt zomaar vraagt "toch nog altijd rechtdoor hé meneer?"
Fenja schreef:Mijn laatste vraag is: als je op een weg rijdt waar je 50 mag en je komt een oranje bord tegen dat een nieuwe gemeente aantoont, moet je dan nog steeds 50? Volgens de algemene regels was dit een weg waar je 70 mag als geen borden of wegmarkeringen het anders aantonen.
De oranje plaatsnaamborden hebben geen invloed op verkeersregels, en dus ook niet op snelheidsbeperkingen. Een gemeentegrens oversteken, heeft niets te maken met hoe snel je op die plaats mag rijden.
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
Fenja

Re: 3 vragen ivm praktisch rijbewijs

Bericht door Fenja »

Oke, bedankt!
Dus in principe moest ik 50 blijven rijden dan? Zelfs als het voor een hele lange tijd niet herhaald wordt?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: 3 vragen ivm praktisch rijbewijs

Bericht door Benny Stinkens »

Fenja schreef:Oke, bedankt!
Dus in principe moest ik 50 blijven rijden dan? Zelfs als het voor een hele lange tijd niet herhaald wordt?
Dat hangt er vanaf waar je zit natuurlijk.
Binnen bebouwde kom 50, buiten bebouwde kom 70, staan er gewone borden i.v.m. snelheid moet je deze natuurlijk opvolgen. (tot aan het volgend kruispunt)
je kan natuurlijk ook nog in een of andere zone zitten, 30, 50, 70 ....
Wouter schreef:In principe mag je die straat inrijden. Misschien wil de examinator je laten keren en/of parkeren in deze straat.
NIET DOEN :!:
Een examinator verteld je in het begin van je examen dat je tot het doorgaand verkeer behoort.
In een doodlopende straat is geen doorgaand verkeer mogelijk. :idea:

Wettelijk doe je niets verkeerd, maar het mag niet op je praktijkexamen.
Tenzij de examinator op voorhand zegt dat je er in moet rijden om te keren.
Maar er gewoon op voorhand inrijden zonder dat hij je dus zegt dat je er moet inrijden om te keren zou ik NIET doen.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Fenja

Re: 3 vragen ivm praktisch rijbewijs

Bericht door Fenja »

Het probleem is dat ik of mijn begeleider allebei geen bord hebben gezien van einde bebouwde kom of een bord die 70 zou aanduiden op een afstand van ongeveer 4 km. Enkel in het begin een bord van 50. Er waren enkel zijstraatjes maar dit geldt niet als een kruispunt of wel?

I.v.m. de doodlopende straat, ik mag het uiteindelijk wel vragen indien het voor verwarring zorgt?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: 3 vragen ivm praktisch rijbewijs

Bericht door Benny Stinkens »

Fenja schreef:Het probleem is dat ik of mijn begeleider allebei geen bord hebben gezien van einde bebouwde kom of een bord die 70 zou aanduiden op een afstand van ongeveer 4 km. Enkel in het begin een bord van 50. Er waren enkel zijstraatjes maar dit geldt niet als een kruispunt of wel?
Dat telt wel als een kruispunt.
2.9. "Kruispunt" : de plaats waar twee of meer openbare wegen samenlopen.
Fenja schreef:I.v.m. de doodlopende straat, ik mag het uiteindelijk wel vragen indien het voor verwarring zorgt?
Vragen mag je altijd.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: 3 vragen ivm praktisch rijbewijs

Bericht door bert.covens »

Fenja schreef: Het probleem is dat ik of mijn begeleider allebei geen bord hebben gezien van einde bebouwde kom of een bord die 70 zou aanduiden op een afstand van ongeveer 4 km. Enkel in het begin een bord van 50. Er waren enkel zijstraatjes maar dit geldt niet als een kruispunt of wel?
2.9. "Kruispunt" : de plaats waar twee of meer openbare wegen samenlopen.

Ook die zijstraatjes, vormen dus inderdaad telkens een kruispunt.
Fenja schreef: I.v.m. de doodlopende straat, ik mag het uiteindelijk wel vragen indien het voor verwarring zorgt?
Zolang er geen specifiek verkeersbord staat dat je verbiedt er in te rijden, bega je géén verkeersovertreding. Maar : zoals Benny reeds schreef: Rij niet spontaan een doodlopende weg in !

Dat betekent dat je ofwel het bord niet gezien hebt, dat aangeeft dat het een doodlopende weg is. Ofwel dat je niet goed (genoeg) geluisterd hebt naar de instructies die de examinator je vooraf gegeven heeft : "Hou er rekening mee, dat u steeds tot het doorgaand verkeer, en nooit het plaatselijk verkeer behoort".

Heb je behalve de doodlopende weg méér dan 1 wettelijk toegelaten alternatief, moet de examinator je bekend maken welke kant je uit moet.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Plaats reactie