Rijexamen (vraagjes)

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Evatjen

Rijexamen (vraagjes)

Bericht door Evatjen »

Ik ondervind bij het rijden soms schokjes (kleine). Dit zou te wijden zijn aan de hiel niet op de grond te zetten? Of hoe kan ik dit nog beteren zodat ik naar examen kan toewerken.
En als ik bv naar rechts moet en ik sta nog in 2de, begint die soms te trillen. Het is dan het moment om snel naar 1ste te gaan ofwel voor dat je de bocht gaat nemen al in eerste te staan? (want ik moet toch even de tijd hebben om te zien of er niemand komt?)

Als ik de opmerking krijg van het bv sneller te doen, is er de kans dat ik iets niet gezien heb... (slippende koppeling in 2de is dan weer slecht voor de de koppeling heb ik gehoord, en het is geen verplichting om het toe te passen)
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Rijexamen (vraagjes)

Bericht door de rijprof »

Ik ondervind bij het rijden soms schokjes (kleine). Dit zou te wijden zijn aan de hiel niet op de grond te zetten? Of hoe kan ik dit nog beteren zodat ik naar examen kan toewerken.
Met welke pedaal laat je de hiel op de vloer?
Met gaspedaal blijft de hiel meestal op de vloer.
Met het rempedaal blijft jouw hiel meestal op de vloer maar hangt het een beetje af hoe groot jouw voeten zijn en hoe hard je moet remmen, want dan komt de hiel meestal wel beetje van de vloer.
Het ontkoppelingspedaal kun je best doseren met het plooien van de knie en komt de hiel helemaal los van de vloer.
En als ik bv naar rechts moet en ik sta nog in 2de, begint die soms te trillen. Het is dan het moment om snel naar 1ste te gaan ofwel voor dat je de bocht gaat nemen al in eerste te staan? (want ik moet toch even de tijd hebben om te zien of er niemand komt?)
Als ik de opmerking krijg van het bv sneller te doen, is er de kans dat ik iets niet gezien heb...
Als de motor trilt, ben je waarschijnlijk in extreem lage toeren waarbij de motor bijna gaat stilvallen en 'moet' je ontkoppelen. Als je nog wat loopsnelheid (+10 km/u) hebt, kun je mits een vleugje gas en rustig het koppelingspedaal omhoog te halen weer op gang komen. Maar als je bijna stilstand hebt en stapvoets rijdt (- 10 km/u), is éérste versnelling eerder aangewezen.

Zorg er voor dat je heel goed controleert of er iemand (fietser) komt aan wie je voorrang moet verlenen. Dus liever iets te traag dan iets te snel. Afhankelijk van het uitzicht pas je jouw snelheid aan en kies je de juiste versnelling.
(slippende koppeling in 2de is dan weer slecht voor de de koppeling heb ik gehoord, en het is geen verplichting om het toe te passen)
Je hoeft de koppeling niet te laten slippen op lage toerentallen. Je drukt ze 'volledig' in en dan slipt ze niet. Als je opnieuw wil aanzetten, moet je zien of je nog voldoende loopsnelheid (+ 10 km/u) hebt en dan hoeft de koppeling niet langer te slippen in 2de dan in eerste versnelling.
Rij je trager dan 10 km/u, kun je beter in éérste versnelling zetten om op gang te komen.

Samengevat: je remt naar de gewenste snelheid afhankelijk van het uitzicht en de scherpte van de bocht.
Bij lage toeren druk te het ontkoppelingspedaal in en blijf indien nodig nog wat bijremmen tot je aan een rustige snelheid komt waar bij je moeiteloos je bocht kunt nemen en vooral alles goed gezien hebt wat je moet zien.
Daarna ga je beslissen of je in 2de verder kunt (+10 km/u - loopsnelheid) of naar eerste moet zetten (-10 km/u - stapvoetsnelheid) naargelang de snelheid dat je op dat moment hebt.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie