Examen Haasrode

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Anja7

Examen Haasrode

Bericht door Anja7 »

Heeft er iemand nog tips voor dit examencentrum? Tips voor de moeilijke kruispunten bv en om kalm te kunnen blijven. En hoe nemen jullie de helling in het begin? (hellingproef) met handrem of zonder? Begeleider zei: hij is niet zo steil dus kan het zonder. Maar ligt het aan mij of is die toch gewoon enorm steil? Het ging m.a.w. dus niet zo goed bij de hellingproef en daardoor kreeg ik ook een mentale tik volgens mij. De rest van het examen ging dus ook niet zo goed.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Examen Haasrode

Bericht door de rijprof »

algemene tips en info zie : www.derijprof.be
En ga ook eens naar 'rijtechnieken' > vertrekken op een helling.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Anja7

Re: Examen Haasrode

Bericht door Anja7 »

Denk je dat ik me bij een benzinewagen beter op mijn gemak zou voelen met de handrem? Dus ontkoppelingspedaal ingedrukt en de rem ingedrukt, handrem klaarhouden. Gas geven (want het is een benzine) en onder het aangrijpingspunt blijven, normaal voel ik hem trillen, handrem afzetten en vertrekken? Dat is het eigenlijk gewoon, maar het mag niet misgaan van de stress. Al denk ik dat handrem de beste optie is? Ik was eigenlijk overtuigd van de voetrem?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Examen Haasrode

Bericht door de rijprof »

Met een benzinemotor is de handrem-methode eerder aan te raden.
Je kan dan reeds op voorhand wat gas geven (1500 t/m), koppeling licht laten aangrijpen en handrem los.
Hou de koppeling stil aan het aangrijpingspunt en wacht tot de auto voldoende snelheid heeft (rond de 8 km/u.) en pas dan laat je het koppelingspedaal rustig helemaal opkomen terwijl je nog iets meer gas geeft.

Fout die velen maken is het koppelingspedaal te snel naar boven halen en dan val je stil. Je moet extreem lang wachten en voet stilhouden aan het aangrijpingspunt omdat de auto slechts heel langzaam op gang kan komen. Het duurt dus veel langer om aan 8 km/u te geraken dan op een horizontale weg. Daarom moet je het koppelingspedaal ook veel langer stilhouden aan het aangrijpingspunt.

Met een diesel mag dat ook met de handrem-methode en is eigenlijk veel gemakkelijker en gaat vlotter om te vertrekken op een helling.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie