Welke begeleider op het praktisch rijexamen?

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Fenja

Welke begeleider op het praktisch rijexamen?

Bericht door Fenja »

Hallo
Ik heb in juli mijn theoretisch rijbewijs behaald en rij dus al sinds juli met mijn moeder als begeleider zonder rijlessen met de rijschool. Ik ga echter morgen twee uurtjes bij de rijschool gaan volgen voor mijn manoeuvres. Ik doe mijn praktijk op 6 februari.
Oorspronkelijk ging ik mijn examen ook afleggen met de auto van mijn moeder. Maar de koffer zit geblokkeerd en we krijgen die dus niet meer open. Ik veronderstel dat dat niet ideaal is om mijn praktijk mee af te leggen? Dus ik ben van plan een auto van de rijschool te vragen om mijn examen af te leggen. Mijn vraag is echter of mijn moeder dan als begeleider meegaat op het praktisch examen aangezien ik morgen nog 2u les volg bij de rijschool.

Alvast bedankt!
Eleanor Ruby
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 aug 2014, 11:42

Re: Welke begeleider op het praktisch rijexamen?

Bericht door Eleanor Ruby »

Als je examen gaat afleggen met de rijschool, is dat volgens mij ook sowieso met een instructeur van de rijschool als begeleider. Ik weet echter niet of het zo'n groot probleem is dat je de koffer niet open krijgt op je examen, zolang je de verplichte L ook via de achterbank op je achterruit kan aanbrengen. Ik kan me inbeelden dat je liever examen aflegt met een vertrouwde wagen.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Welke begeleider op het praktisch rijexamen?

Bericht door de rijprof »

Met de rijschoolauto is het de instructeur die mee gaat.

Je moet de motorkap kunnen openen voor de voorafgaande controles.
Achterkoffer wordt niet gevraagd om te openen. Hou wel rekening dat de examinator niet moet zitten op een overvolle achterbank en vraag of je je jas en tas op de achterbank mag leggen. Meestal is dat geen probleem.
Indien je nog tijd hebt, laat even die koffer nakijken. Misschien is het een kleinigheid om 'em te repareren.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Fenja

Re: Welke begeleider op het praktisch rijexamen?

Bericht door Fenja »

Ik ben gisteren twee uur gaan rijden met de rijschool en er is me verteld dat ik dus perfect mijn examen kan doen met de wagen van mijn moeder ondanks het probleem met de koffer. Zitten dan mijn begeleider en instructeur van de rijschool allebei bij me in de auto?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Welke begeleider op het praktisch rijexamen?

Bericht door de rijprof »

Als je met eigen wagen gaat, moet jouw begeleider (moeder) mee rijden.
Indien je gaat met een rijschoolwagen, gaat jouw instructeur mee rijden.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie