Geen attest na 20 uur rijschool

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Tom U.

Geen attest na 20 uur rijschool

Bericht door Tom U. »

Dag iedereen,

Mijn begeleider is van oordeel dat ik niet veilig genoeg rij na 20 uur rijles. Uiteraard kan ik daar mee leven want in centrum Antwerpen gebeurt het wel eens dat ik commando's niet strikt kan opvolgen, vooral bij grote kruispunten, trams etc.. In het kort: ik moet veel meer oefenen.

Men heeft me dan aangeraden -strikt voor mij- om eerst verder in de Kempen te leren rijden (oefenen) waar ik gemakkelijker alles kan coördineren (bijvoorbeeld kijktechniek, schakelen etc..). Ik zie dat zitten om na mijn 20 uur les, nogmaals 6 uur rijles te boeken in een andere rijschool in de Kempen.

Mijn vraag is: kan de tweede instructeur mij een attest geven na zes uur indien hij van oordeel is dat ik veilig op mijn eentje kan rijden? Met andere woorden, tellen mijn vorige 20 uur mee? Of moet ik opnieuw 20 uur volgen bij mijn tweede instructeur?

Ik beschik niet over een begeleider, dus moet ik het op mijn eentje doen.

Nogmaals 20 uur boeken zie ik niet echt zitten. Vooral omdat mijn begeleider het zelf toegeeft: meer lessen gaan niet per se meer succes opleveren. Vooral veel meer oefenen maar klein beginnen.

Weet iemand daar een antwoord op?

Alvast hartelijk bedankt.

Met vriendelijke groeten,

Tom U
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Geen attest na 20 uur rijschool

Bericht door bert.covens »

Thuis (met eigen wagen) oefenen, kan enkel met een voorlopig rijbewijs mét begeleider. (aangezien je nog geen bekwaamheidsattest gekregen hebt).

De reeds gevolgde uren, hebben een geldigheid van drie jaar. Om een bekwaamheidsattest te krijgen, moet je minimaal 20 uren les volgen in een erkende rijschool én je lesgever moet je voldoende bekwaam achten om alleen de baan op te gaan. Je zit nu aan dat minimum van 20 uren. Het is niet zo, dat je verplicht bent om opnieuw minstens 20 uren te volgen. Een aantal bijkomende lesuren kunnen volstaan. Enige voorwaarde is dan wél nog dat je na afloop van x aantal lesuren wél voldoende bekwaam geacht wordt om veilig alleen de baan op te kunnen.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Coolvision
Berichten: 28
Lid geworden op: 27 nov 2015, 06:11
Locatie: Oostende

Re: Geen attest na 20 uur rijschool

Bericht door Coolvision »

Vraag een attestje van je eerste rijschool dat je 20 u hebt gevolgd. toon dit aan je tweede rijschool en dan zijn zij zeker dat je 20 u hebt gevolgd.
Enkel de nodige extra uren zijn dan nodig. Misschien kan je tweede rijschool gewoon eens bellen naar de eerste om van de 20u op de hoogte te zijn... maar ze moeten waarschijnlijk wel een attestje hebben denk ik.
Tom U.

Re: Geen attest na 20 uur rijschool

Bericht door Tom U. »

Hallo

Hartelijk bedankt voor jullie reactie.

Mvg,

Tom
Plaats reactie