Schakelingen in zone 30 en 50 + Een vraag over een Leuvens kruispunt

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Gast09

Schakelingen in zone 30 en 50 + Een vraag over een Leuvens kruispunt

Bericht door Gast09 »

Beste Forumexperts,

Nadat ik van de eerste keer mijn praktijk examen niet geslaagd was, besliste ik om 2 uur rijles te volgens bij een rijschool. Daar heeft een rijinstructeur alle fouten en onduidelijkheden uitgelegd aan mij. Ondertussen is mijn begeleider (moeder) veranderd van auto. Daardoor ontstond er een klein probleem rond schakelingen.


Mijn eerste vraag gaat over schakelingen.

Vroeger reed ik met een benzine Ford Fiesta. Volgens de tip van de rijinstructeur, moest ik de zone 30 altijd in de tweede versnelling zitten omdat ik er niet sneller dan 30 mag. Met de Ford lukte het altijd perfect aangezien die auto weining PK had. Analoog moest ik altijd in de derde blijven in de zone 50.

Ondertussen is het voertuig van mijn begeleider veranderd. De huidige auto is een diesel met wat meer PK. Dit zorgt ervoor dat wanneer ik op een normale weg (zonder bergen) in de tweede versnelling zit en rond 27-28 rijd, kan met de motor van de auto al duidelijk horen werken en het toerental bedraagt dan ongeveer 2000. Als ik dan de gas lichtjes indruk, versnelt de auto tot 29-30 maar op dat moment is het al duidelijk dat de auto in de derde wil zitten (qua geluid van de motor) en er verschijnt een signaal op het dashbord dat een versnellingsverandering wil aankondigen.
Een analoge situatie grijpt plaats waneer ik rond 47-48 in de derde rijd en in de zone 50 zit en ook bij de snelheid van 66-67 in de zone 70.

Mijn vraag is natuurlijk of ik beter die 2-3 km/h trager rijd en in de lagere versnelling blijf zitten of versnel ik een beetje en laat ik de auto de maximale toegelaten snelheid bereiken?


De tweede vraag gaat specifiek over het kruispunt van Ambachtenlaan met Hertogstraat in Heverlee. Ik kan mij spijtig niet herinneren of dat kruispunt een kruispunt is met afwijkende voorangsweg.
Indien wel, is het nodig dat ik de richtingsaanwijzingslichten gebruik als ik de hoofdweg volg?
Indien iemand dat kruispunt kent, hoe moet ik het afleggen in het geval dat ik uit de Ambachtenlaan kom en in de Hertogstraat wil afslaan? (ik bedoel hier het gebruik van richtingsaanwijzingslichten).


Sorry voor schrijf- en taalfouten. Alvast bedankt voor uw uitleg en tips,

Gast09
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Schakelingen in zone 30 en 50 + Een vraag over een Leuvens kruispunt

Bericht door de rijprof »

De keuze van versnelling kan uiteraard wat verschillen van auto tot auto. Dat moet je zelf wat aanvoelen en luisteren of de motor nog vlot wil versnellen, indien nodig.
Op een examen wordt gekeken dat je de maximumsnelheid respecteert en dat je na de snelheidsbeperking vlot kunt versnellen, zonder dat de motor lastig doet. 2 of 3 mag je zelf kiezen, naargelang jouw auto aankan.
Je moet ook bekijken of je tamelijk lang constante snelheid kunt rijden of niet.

Als je het hoofdtraject volgt in het verlengde van eenzelfde weg, hoef je niet te pinken.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie