Keren in de straat - kruispunt gebruiken of einde straat

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Coolvision
Berichten: 28
Lid geworden op: 27 nov 2015, 06:11
Locatie: Oostende

Keren in de straat - kruispunt gebruiken of einde straat

Bericht door Coolvision »

Mag er tijdens het examen een kruispunt gebruikt worden om te keren in een straat ?
Naar het schijnt wel :
- indien het een rustig kruispunt is, dus met weinig verkeer,
- indien je de andere weggebruikers niet onnodig hindert.
- indien je het keren vlot uitvoert en dus aantoont dat je het voertuig beheerst.

Ook het einde van een straat mag gebruikt worden indien deze daar breder zou zijn, en waarom ook niet in één keer als het daar kan ?
MOET men in 3 keer keren ? of mag het dus ook minder ?
Dingen die niet zo duidelijk zijn voor leerlingen...

In principe is het ook logisch : In het dagelijkse leven ga je ook niet het smalste deel opzoeken om te keren.

De examinator kan wel restricties opleggen , bvb :
"Je mag keren in de straat voorbij dit kruispunt" of
" Je mag keren in de straat, maar vòòr het eind van de straat"
Het smalste deel kan dus wel opgelegd worden tijdens je examen, maar dat hoor je dan wel.

indien je twijfelt, vraag het gewoon aan de examinator :) Hij zal het je echt niet kwalijk nemen.
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: Keren in de straat - kruispunt gebruiken of einde straat

Bericht door Wouter »

Je mag doorgaans zelf ergens een plaatsje kiezen, binnen de grenzen door de examinator aangegeven.

Een kruispunt kiezen is een slechte keuze. Beginnen manoeuvreren op een plaats waar langs alle kanten verkeer kan komen, is een ONVEILIGE keuze, en zal je geen goede punten opleveren vrees ik.

Als je in 1x rond geraakt, doe gerust. Maar ik denk niet dat de examinator je een straat geeft waar je in 1 keer rond geraakt.
Het is niet de bedoeling nog onnodig lang te blijven doorrijden om een breder stuk te vinden, terwijl je al lang een geschikte plaats gepasseerd bent. Dan gaat de examinator ook ongeduldig worden, en ga je de indruk geven dat je moeilijk een beslissing kan nemen, of niet durft keren op minder makkelijke plaatsen.

Let bij je keuze van plaats bijvoorbeeld op geparkeerde wagens, bomen of palen langs de weg,... Ga niet keren vlakbij dit soort obstakels, wanneer het ook anders kan.
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
Coolvision
Berichten: 28
Lid geworden op: 27 nov 2015, 06:11
Locatie: Oostende

Re: Keren in de straat - kruispunt gebruiken of einde straat

Bericht door Coolvision »

Beginnen manoeuvreren op een plaats waar langs alle kanten verkeer kan komen, is een ONVEILIGE keuze, en zal je geen goede punten opleveren vrees ik.
Volledig mee eens !
Een T - Kruispunt waar geen verkeer is en de rest van de straat smal met overal geparkeerde wagens ?
Toch wel de gemakkelijkste (en snelste en veiligste) oplossing kiezen, nee ?
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Keren in de straat - kruispunt gebruiken of einde straat

Bericht door GRO »

Maar ik denk dat een van de proeven is: keren in een straat en niet keren op een kruispunt.
Coolvision
Berichten: 28
Lid geworden op: 27 nov 2015, 06:11
Locatie: Oostende

Re: Keren in de straat - kruispunt gebruiken of einde straat

Bericht door Coolvision »

Ik had me reeds geïnformeerd bij een examinator.
Later zag ik dat je de volledige uitleg ook terug vindt in het boekje van Goca : Praktijkboek rijbewijs B
ISBN 90-7788301-0 (niet gemakkelijk om nog te verkrijgen...)

uittreksel :
"De kandidaten mogen eveneens gedeeltelijk de zijstraten gebruiken (T-kruispunt) wanneer er een voldoende zicht op het verkeer is. Ingeval dat de straat eindigt op een verbreding mag deze verbreding gebruikt worden om er rechtsomkeer te maken".

Zou dus ook staan in het vademecum voor de examinators...
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Keren in de straat - kruispunt gebruiken of einde straat

Bericht door GRO »

Dank voor de tip
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Keren in de straat - kruispunt gebruiken of einde straat

Bericht door de rijprof »

Anderzijds zegt de examinator, tijdens zijn inleiding, om te keren tussen de boordstenen waarbij de boordstenen zachtjes aangeraakt mogen worden (aftasten).
De bedoeling is om te keren in een straat, tussen de boordstenen, en niet op een kruispunt.
Sommige examinatoren zeggen het er uitdrukkelijk bij: " Ik verwacht dat je de auto kunt keren in de straat die ik aanduid vóór het kruispunt."

Ik vraag het volgende week nog eens na in het examencentrum, voor alle duidelijkheid.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Coolvision
Berichten: 28
Lid geworden op: 27 nov 2015, 06:11
Locatie: Oostende

Re: Keren in de straat - kruispunt gebruiken of einde straat

Bericht door Coolvision »

Dat is inderdaad hun algemene uitleg vooraf... tussen de boordstenen....
Ik zei ook dat ik het een beetje contradictorisch vond...
Op het moment zelf kunnen ze inderdaad restricties melden,
bvb keren na het kruispunt of
bvb vòòr het einde van de straat.

Dus indien geen restricties kan/mag je volgens mij ook keren in één keer op het eind van een doodlopende straat, waar het breder is...
Plaats reactie