Niet geslaagd

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Mucky

Niet geslaagd

Bericht door Mucky »

Vandaag mijn rijexamen afgelegt en niet geslaagd jammer.
3 kleine overtredingen, 1 ervan terecht..
Volgende keer beter..

Ik reed 70 waar je maar 50 mocht (terecht)
8. Snelheid en verkeersinzicht : Onvoldoende.
8/3.00 niet naleven snelheidsbeperkingen.
8/4.00/5 F4a
8/10.00 kruispunt - borden B 1-17 (M 9-10).

Ze zei links aanhouden, endan industriepark volgen en dan zegt ze ga maar toch naar rechts.. (Onterecht vindt ik)
2. Plaats op de openbare weg : Onvoldoende.
2/1.00 rechts houden.

Ik moest een straat in maar er was een zebrapad.
Ik was bijna over dat zebrapad met mijn auto en er was een voetganger aan het oversteken. Zij vondt dat ik moest stoppen, maar ik vondt van niet want ik kan moeilijk op het zebrapad stoppen en de voetganger achter me laten passeren.. Daga toch niet !? (Onterecht vindt ik)
9. Gedrag ten overstaan van : onvoldoende
9/1.00 zwakke weggebruikers
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Niet geslaagd

Bericht door de rijprof »

Kleine overtredingen, volgens jou?... 3x onvoldoende!
70 waar je max. 50 mag?
Onnodig links rijden? Van zodra het mogelijk is moet je zoveel mogelijk rechts rijden.
Voetganger geen voorrang geven?
Aan een oversteekplaats moet je al goed op voorhand kijken of er een voetganger wil oversteken. Dan moet je voorrang verlenen, niet als de voetganger reeds aan het oversteken is.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Gast

Re: Niet geslaagd

Bericht door Gast »

Ik reed 70 waar je maar 50 mocht daar kan ik mee inkomen :) dat ik een onvoldoende kreeg.

Die mevrouw zei duidelijk LINKS AANHOUDEN VOOR NAAR INDUSTRIEPARK ik hield links. En dan zegt ze ga maar toch naar rechts.. Dan had ze in het begin niet moeten zeggen links aanhouden.. Vindt ik persoonlijk.

Maar als de voetganger nog niet aan het zebrapad is maar nog aan het stappen is op het voetpad richting het zebrapad moet ik toch niet stoppen om nog 2 min stil te staan en te wachten of dat ze het zebrapad gaat gebruiken of niet ?

Maar ja volgende keer beter ! Het was ook mijn eerste keer in sint niklaas dat ik reed en over het algemeen vondt ik dat ik goed heb gereden. Khad meer onvoldoendes verwacht omdat ik zenuwachtig was maar ok 24 maart terug examen gaan afleggen.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Niet geslaagd

Bericht door bert.covens »

Mucky schreef:Vandaag mijn rijexamen afgelegt en niet geslaagd jammer.
3 kleine overtredingen, 1 ervan terecht..
Volgende keer beter..

Ik reed 70 waar je maar 50 mocht (terecht)
8. Snelheid en verkeersinzicht : Onvoldoende.
8/3.00 niet naleven snelheidsbeperkingen.
8/4.00/5 F4a
8/10.00 kruispunt - borden B 1-17 (M 9-10).
Je schrijft 70 waar je slechts 50 mocht. Maar F4a is een zone 30 ....

Afbeelding Afbeelding
verkeersborden F4a en F4b : begin en einde van een zone 30

Afbeelding

verkeersbord B1: voorrang verlenen

Afbeelding

verkeersbord B17 voorrang van rechts

Afbeelding

onderbord M9

Afbeelding

onderbord M10
Mucky schreef: Ik moest een straat in maar er was een zebrapad.
Ik was bijna over dat zebrapad met mijn auto en er was een voetganger aan het oversteken. Zij vondt dat ik moest stoppen, maar ik vondt van niet want ik kan moeilijk op het zebrapad stoppen en de voetganger achter me laten passeren.. Daga toch niet !? (Onterecht vindt ik)
9. Gedrag ten overstaan van : onvoldoende
9/1.00 zwakke weggebruikers
Eventjes kijken wat het verkeersreglement daarvan vindt :

http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... /210-art40

40.4.2. Op plaatsen waar het verkeer niet geregeld wordt door een bevoegd persoon of door verkeerslichten, mag de bestuurder een oversteekplaats voor voetgangers slechts met matige snelheid naderen. Hij moet voorrang verlenen aan de voetgangers die er zich op bevinden of op het punt staan zich erop te begeven.

Je mag die oversteekplaats slechts met matige snelheid naderen. Je snelheid moet er zodanig zijn aangepast, dat je veilig en comfortabel in staat bent om die voetganger daar voorrang te verlenen. Als je schrijft dat je pas op die oversteekplaats had kunnen stoppen, dan was je snelheid onaangepast. Want te snel om nog te kunnen voldoen aan je voorrangsplicht. Bovendien: je schrijft dat je een straat in moest. Richtingsverandering ? Dan moest er zelfs nog geen oversteekplaats te zijn, dan nog had die voetganger voorrang :


http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... /177-art19

19.5. De bestuurder die van richting verandert moet voorrang verlenen aan de voetgangers die de rijbaan oversteken die hij gaat oprijden.

Mucky schreef:Maar ja volgende keer beter ! Het was ook mijn eerste keer in sint niklaas dat ik reed en over het algemeen vondt ik dat ik goed heb gereden. Khad meer onvoldoendes verwacht omdat ik zenuwachtig was maar ok 24 maart terug examen gaan afleggen.
Een examenrit duurt hooguit drie kwartier. Trek daar de tijd die je nodig hebt voor je maneuvers (die kennelijk goed waren) nog af, en je hebt iets méér dan een half uur daadwerkelijk aan het verkeer deelgenomen met je auto.

Als ik dan je beoordelingsformulier lees, en lees dat je op dat half uur tijd :

* 70 reed waar je maar 50 mocht (en/of ergens te snel in een zone 30)
* je snelheid blijkbaar onvoldoende aangepast had aan kruispunten waar je in staat moet zijn om voorrang te geven (omgekeerde driehoek), en op kruispunten waar voorrang van rechts geldt
* je géén voorrang gegeven hebt aan een voetganger die op het punt stond over te steken op een oversteekplaats
==> op basis van hetgeen je daarover zélf schrijft: onaangepast snel gereden

Dan ga ik eerlijk met je zijn. Dit is écht niet meteen het beeld van een rit die over 't algemeen goed was. Ik zou je toch aanraden om de tijd die nog rest tot 24 maart nog héél goed te oefenen. Eventueel bijkomend het theorieboek nog eens goed doornemen.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Gast

Re: Niet geslaagd

Bericht door Gast »

bert.covens schreef:
Mucky schreef:Vandaag mijn rijexamen afgelegt en niet geslaagd jammer.
3 kleine overtredingen, 1 ervan terecht..
Volgende keer beter..

Ik reed 70 waar je maar 50 mocht (terecht)
8. Snelheid en verkeersinzicht : Onvoldoende.
8/3.00 niet naleven snelheidsbeperkingen.
8/4.00/5 F4a
8/10.00 kruispunt - borden B 1-17 (M 9-10).
Je schrijft 70 waar je slechts 50 mocht. Maar F4a is een zone 30 ....

Afbeelding Afbeelding
verkeersborden F4a en F4b : begin en einde van een zone 30

Afbeelding

verkeersbord B1: voorrang verlenen

Afbeelding

verkeersbord B17 voorrang van rechts

Afbeelding

onderbord M9

Afbeelding

onderbord M10
Mucky schreef: Ik moest een straat in maar er was een zebrapad.
Ik was bijna over dat zebrapad met mijn auto en er was een voetganger aan het oversteken. Zij vondt dat ik moest stoppen, maar ik vondt van niet want ik kan moeilijk op het zebrapad stoppen en de voetganger achter me laten passeren.. Daga toch niet !? (Onterecht vindt ik)
9. Gedrag ten overstaan van : onvoldoende
9/1.00 zwakke weggebruikers
Eventjes kijken wat het verkeersreglement daarvan vindt :

http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... /210-art40

40.4.2. Op plaatsen waar het verkeer niet geregeld wordt door een bevoegd persoon of door verkeerslichten, mag de bestuurder een oversteekplaats voor voetgangers slechts met matige snelheid naderen. Hij moet voorrang verlenen aan de voetgangers die er zich op bevinden of op het punt staan zich erop te begeven.

Je mag die oversteekplaats slechts met matige snelheid naderen. Je snelheid moet er zodanig zijn aangepast, dat je veilig en comfortabel in staat bent om die voetganger daar voorrang te verlenen. Als je schrijft dat je pas op die oversteekplaats had kunnen stoppen, dan was je snelheid onaangepast. Want te snel om nog te kunnen voldoen aan je voorrangsplicht. Bovendien: je schrijft dat je een straat in moest. Richtingsverandering ? Dan moest er zelfs nog geen oversteekplaats te zijn, dan nog had die voetganger voorrang :


http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... /177-art19

19.5. De bestuurder die van richting verandert moet voorrang verlenen aan de voetgangers die de rijbaan oversteken die hij gaat oprijden.

Mucky schreef:Maar ja volgende keer beter ! Het was ook mijn eerste keer in sint niklaas dat ik reed en over het algemeen vondt ik dat ik goed heb gereden. Khad meer onvoldoendes verwacht omdat ik zenuwachtig was maar ok 24 maart terug examen gaan afleggen.
Een examenrit duurt hooguit drie kwartier. Trek daar de tijd die je nodig hebt voor je maneuvers (die kennelijk goed waren) nog af, en je hebt iets méér dan een half uur daadwerkelijk aan het verkeer deelgenomen met je auto.

Als ik dan je beoordelingsformulier lees, en lees dat je op dat half uur tijd :

* 70 reed waar je maar 50 mocht (en/of ergens te snel in een zone 30)
* je snelheid blijkbaar onvoldoende aangepast had aan kruispunten waar je in staat moet zijn om voorrang te geven (omgekeerde driehoek), en op kruispunten waar voorrang van rechts geldt
* je géén voorrang gegeven hebt aan een voetganger die op het punt stond over te steken op een oversteekplaats
==> op basis van hetgeen je daarover zélf schrijft: onaangepast snel gereden

Dan ga ik eerlijk met je zijn. Dit is écht niet meteen het beeld van een rit die over 't algemeen goed was. Ik zou je toch aanraden om de tijd die nog rest tot 24 maart nog héél goed te oefenen. Eventueel bijkomend het theorieboek nog eens goed doornemen.
Zal ik zeker doen ! Dankuwel voor je mening.
Mijn opa zei dat ik over het algemeen heel goed reed..
Hy rijd al meer dan 40 jaar en maakt nog fouten, gelijk vergeten pinken of over gestreepte lijnen rijden ( wel voorzichtig ma toch verboden te rijden) niemand rijd perfect want niemand is perfect maar ja op examen moet je perfect rijden om te slagen dat heb ik al ondervonden.. Je mag maar 1 onvoldoende hebben, er waren er zoveel mensen niet door van eerste keer in sint niklaas en dat zal niet alleen in sint niklaaq zijn maar overal.
Dus ik ga nog veel oefenen tot tegen wanner ik terug examen ga afleggen :)
Plaats reactie