Paar vraagjes...

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Moustache
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 mei 2016, 09:39

Paar vraagjes...

Bericht door Moustache »

Hoi,


https://www.google.be/maps/@51.0194514, ... 312!8i6656
Als ik van de zijkant van deze weg de kortijksesteenweg wil oprijden, moet ik natuurlijk voorrang verlenen.
Maar moet ik juist in het begin al de kortrijksesteenweg al oprijden ? of wacht ik beter helemaal tot op het einde? https://www.google.be/maps/@51.0196154, ... 312!8i6656

Als ik op de kortrijksesteenweg in dit geval wil rijden heeft een instructeur mij eens verteld dat ik naar rechts moet pinken ipv links. Klopt dat?

En een laatste vraag :

Mag ik als ik de Sterre https://www.google.be/maps/place/Delhai ... 35!6m1!1e1 wil oprijden direct de rijstrook nemen die het verst van mij ligt? of is dit enkel als je op de linkerstrook invoegt?

Alvast bedankt
Gast

Re: Paar vraagjes...

Bericht door Gast »

By het oprijden van de rotonde op de 1e foto mag je kiezen welk rijvak.
Hou er wel rekening mee dat als je het linkse rijvak kiest, je ook op de rotonde uiterst links moet rijden.
Als iemand die zelf het examen 2 keer heeft moeten doen raad ik je toch aan altijd uiterst rechts te rijden.

By de 2e foto mag je je vanaf de haaientanden al naar links begeven. Vergeet natuurlijk je pinkers niet en voorrang geven aan zowel fietsers als bestuurders. Je mag de hele rijstrook gebruiken om in te voegen tot zover de haaientanden lopen.
Gast

Re: Paar vraagjes...

Bericht door Gast »

Gast schreef:By het oprijden van de rotonde op de 1e foto mag je kiezen welk rijvak.
Hou er wel rekening mee dat als je het linkse rijvak kiest, je ook op de rotonde uiterst links moet rijden.
Als iemand die zelf het examen 2 keer heeft moeten doen raad ik je toch aan altijd uiterst rechts te rijden.

By de 2e foto mag je je vanaf de haaientanden al naar links begeven. Vergeet natuurlijk je pinkers niet en voorrang geven aan zowel fietsers als bestuurders. Je mag de hele rijstrook gebruiken om in te voegen tot zover de haaientanden lopen.
Myn excuses. Dat van de rotonde is de 2e foto. Dat van de haaientanden is de 1e foto.
Moustache
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 mei 2016, 09:39

Re: Paar vraagjes...

Bericht door Moustache »

Gast schreef:
Gast schreef:By het oprijden van de rotonde op de 1e foto mag je kiezen welk rijvak.
Hou er wel rekening mee dat als je het linkse rijvak kiest, je ook op de rotonde uiterst links moet rijden.
Als iemand die zelf het examen 2 keer heeft moeten doen raad ik je toch aan altijd uiterst rechts te rijden.

By de 2e foto mag je je vanaf de haaientanden al naar links begeven. Vergeet natuurlijk je pinkers niet en voorrang geven aan zowel fietsers als bestuurders. Je mag de hele rijstrook gebruiken om in te voegen tot zover de haaientanden lopen.
Myn excuses. Dat van de rotonde is de 2e foto. Dat van de haaientanden is de 1e foto.
Bedankt :D
Nums

Re: Paar vraagjes...

Bericht door Nums »

Moustache schreef:
Gast schreef:
Gast schreef:By het oprijden van de rotonde op de 1e foto mag je kiezen welk rijvak.
Hou er wel rekening mee dat als je het linkse rijvak kiest, je ook op de rotonde uiterst links moet rijden.
Als iemand die zelf het examen 2 keer heeft moeten doen raad ik je toch aan altijd uiterst rechts te rijden.

By de 2e foto mag je je vanaf de haaientanden al naar links begeven. Vergeet natuurlijk je pinkers niet en voorrang geven aan zowel fietsers als bestuurders. Je mag de hele rijstrook gebruiken om in te voegen tot zover de haaientanden lopen.
Myn excuses. Dat van de rotonde is de 2e foto. Dat van de haaientanden is de 1e foto.
Bedankt :D
Geen probleem! Wat ik je ook nog effe wou zeggen voor het geval dat.. als je de rijstrook neemt uiterst links van de rotonde moet je ook voorrang verlenen aan degene die aan de buitenkant van de rotonde aan het rijden zijn. Maak hier zeker geen fout op. Daarom dat ik zei dat het misschien slimmer is om het rechtse rijvak te nemen :P
Nums

Re: Paar vraagjes...

Bericht door Nums »

https://www.youtube.com/watch?v=iyixPoQLuC4
^ Filmpje waardoor je het beter zal begrijpen. Succes!
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Paar vraagjes...

Bericht door de rijprof »

Mij lijkt dit eerder een zijdelingse verplaatsing naar links waarbij ik links zou pinken, net zoals invoegen vanuit een oprit.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Paar vraagjes...

Bericht door Inazuma »

Gast schreef:By het oprijden van de rotonde op de 1e foto mag je kiezen welk rijvak.
Je kent de wegcode even goed als Wegen & Verkeer die deze puinhoop geschapen hebben :-(

De Sterre (link 2) is GEEN rotonde :!:

Je moet deze richtingsverandering naar rechts, uitvoeren vanuit de rechter rijstrook.
Zonder voorsorteringspijlen die dat toelaten, mag je NIET rechts afslaan vanuit de linkerrijstrook.

Hou er wel rekening mee dat als je het linkse rijvak kiest, je ook op de rotonde uiterst links moet rijden.
Elke wettelijke bepaling daarover, ontbreekt in de wegcode !
Binnen de bebouwde kom màg dat.
Als iemand die zelf het examen 2 keer heeft moeten doen raad ik je toch aan altijd uiterst rechts te rijden.
Inderdaad, je volgt niet enkel de wegcode dan, je "komt" altijd van rechts als het mis gaat ...
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Paar vraagjes...

Bericht door Inazuma »

Moustache schreef: Maar moet ik juist in het begin al de kortrijksesteenweg al oprijden ? of wacht ik beter helemaal tot op het einde?
Begint natuurlijk al met de plaatsing van die haaietanden ... :evil:
Die moeten dwars op jouw rijrichting staan, en niet in langsrichting !
Je bent voorrangsplichtig van zodra je voorbij de eerste haaietand komt !
Voertuigen op de Kortrijksesteenweg, die de steenweg willen verlaten, hebben voorrang op jou, terwijl jij in de waan bent dat je daar tot het einde mag doorrijden alvorens voorrang te verlenen ... niet dus !
Als ik op de kortrijksesteenweg in dit geval wil rijden heeft een instructeur mij eens verteld dat ik naar rechts moet pinken ipv links. Klopt dat?
Neen, je rijdt op een andere , parallele rijbaan van de Kortrijksesteenweg, niet op een andere, dwarsende weg.
Links pinken dus.
Rechts pinken zal geïnterpreteerd worden alsof je op het einde van de invoegstrook achter de bushalte door wil rijden ...
Mag ik als ik de Sterre wil oprijden direct de rijstrook nemen die het verst van mij ligt? of is dit enkel als je op de linkerstrook invoegt?
De Sterre ligt binnen de bebouwde kom
Dan moet je niet zo kort mogelijk afslaan, en mag je links gaan rijden.

Probleem is dat je zonder voorsorteringspijlen, niet vanuit de linkerrijstrook rechtsaf mag slaan ... dat moet vanuit de rechterrijstrook :!:
Plaats reactie