enkele vraagjes

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
sdw
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 dec 2016, 11:17

enkele vraagjes

Bericht door sdw »

Binnen enkele maanden doe ik mijn praktijkexamen in Gent.

Ik zou er graag in 1 keer doorzijn maar ik heb wel geen rijles gevolgd.

En ik heb nog enkelen vraagjes:
i.v.m. snelheid:
- als je bv van en zone 70 naar 50 gaat en je vertraagt op tijd maar als je het bord passeert en je rijd nog 52 ofzo is dat dan fout?
- of je rijd een brug naar beneden en rijd net iets sneller is dat erg?

i.v.m. met schakelen:
- als je bv moet stopen aan de lichten en je wilt afslaan, als vertrekt in 1ste zit m'n auto al rap boven de 2500 toeren maar je mag niet schakelen in een bocht is het dan erg dat je wacht met schakelen tot na de bocht?
- bij het oprijden van een autostrade zegt m'n pa ook altijd dat ik moet wachten met schakelen en veel hoger in toeren moet gaan omdat de auto anders niet vooruitgaat dus dan schakel ik niet aan 2500 toeren is dat dan fout?
- ik val nu niet meer zo veel stil maar heel uitzonderlijk gebeurt het toch nog eens. Ben je dan gebuisd als dat gebeurt tijdens het examen?

- en als een voetganger wil oversteken in de stad moet je die dan voorrang geven ook al is er geen voetpad.

Alvast bedankt!!
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: enkele vraagjes

Bericht door de rijprof »

i.v.m. snelheid:
- als je bv van en zone 70 naar 50 gaat en je vertraagt op tijd maar als je het bord passeert en je rijd nog 52 ofzo is dat dan fout?
- of je rijd een brug naar beneden en rijd net iets sneller is dat erg?
Tracht je zoveel mogelijk te houden aan een correcte maximumsnelheid. Er heel lichtjes boven kan meestal nog even door de vingers worden gezien, maar overdrijf niet te veel.
i.v.m. met schakelen:
- als je bv moet stopen aan de lichten en je wilt afslaan, als vertrekt in 1ste zit m'n auto al rap boven de 2500 toeren maar je mag niet schakelen in een bocht is het dan erg dat je wacht met schakelen tot na de bocht?
Wat is een bocht? Kort, onregelmatig, snel, ruim, gelijkmatig, traag? Als je een ruime, gelijkmatige bocht neemt waarbij je gemakkelijk even met 1 hand kunt sturen, aan relatief rustige snelheid is er geen probleem.
- bij het oprijden van een autostrade zegt m'n pa ook altijd dat ik moet wachten met schakelen en veel hoger in toeren moet gaan omdat de auto anders niet vooruitgaat dus dan schakel ik niet aan 2500 toeren is dat dan fout?
Pa heeft gelijk. Op een oprit moet je snelheid maken en als jouw auto dan wat meer toeren nodig heeft om goed vooruit te komen is dat best OK. Dat kan soms boven de 3500 t/m zijn.
- ik val nu niet meer zo veel stil maar heel uitzonderlijk gebeurt het toch nog eens. Ben je dan gebuisd als dat gebeurt tijdens het examen?
Na 5x stilvallen ga je toch een opmerking krijgen. Een keertje stilvalen op een onschuldige plek is geen probleem als je het goed weet op te lossen. (nakijken of je wel in 1ste staat en rustig blijven).
- en als een voetganger wil oversteken in de stad moet je die dan voorrang geven ook al is er geen voetpad.
Wat heb je in theorie geleerd? Denk je dat je het anders moet doen zoals de theorie het voorschrijft?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
sdw
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 dec 2016, 11:17

Re: enkele vraagjes

Bericht door sdw »

Bedankt!
- en als een voetganger wil oversteken in de stad moet je die dan voorrang geven ook al is er geen voetpad.
Wat heb je in theorie geleerd? Denk je dat je het anders moet doen zoals de theorie het voorschrijft?[/quote]

Ik bedoel dan vooral, waneer een voetganger oversteekt en dan op de tramsporen loopt zoals in onderstaand geval. (normaal moet je enkel voetgangers overlaten aan het zebrapad).

https://www.google.be/maps/@51.0393837, ... 312!8i6656
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: enkele vraagjes

Bericht door de rijprof »

Een voetganger heeft geen voorrang als hij de tramsporen of de rijbaan oversteekt.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie