De te volgen weg op examen

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Eve3

De te volgen weg op examen

Bericht door Eve3 »

Ik vraag me 2 zaken af voor het praktijkexamen:
1)Stel (het kan door de stress komen) dat je op het examen naar rechts gaat ipv links of iets dergelijks. Kortom: misrijden dus. Ben je dan gebuisd?
2)En stel ze zeggen dat je buist om welke reden dan ook, zeggen ze dan ook de weg terug naar het rijexamen?
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: De te volgen weg op examen

Bericht door bert.covens »

Eve3 schreef:Ik vraag me 2 zaken af voor het praktijkexamen:
Stel (het kan door de stress komen) dat je op het examen naar rechts gaat ipv links of iets dergelijks. Kortom: misrijden dus. Ben je dan gebuisd?
Nog niet noodzakelijk.

Als dat je één keer overkomt, en je begaat daarbij géén verkeersovertreding kan het nog door de vingers gezien worden. Let wel : wanneer het meermaals voorvalt, gaat het wél een probleem opleveren. Dat is een soort veiligheid die men inbouwt om te vermijden dat slimmeriken de boel zouden proberen te belazeren door telkens een gemakkelijkere weg proberen te nemen.

Nu, je mag altijd vragen om de instructie nog 's te herhalen. (bvb : omdat je van zenuwachtigheid vergeten bent, of omdat je 't niet goed gehoord hebt). De examinator maakt daar geen enkel probleem van. Opgelet : de begeleider mag de instructie NIET herhalen ! De begeleider moet blijven zwijgen, de examinator zal de instructie herhalen
Eve3 schreef: En stel ze zeggen dat je buist om welke reden dan ook, zeggen ze dan ook de weg terug naar het rijexamen ?
Uiteraard. Anders geraakt de examinator zélf ook niet terug naar het examencentrum. :wink:
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: De te volgen weg op examen

Bericht door Benny Stinkens »

Eve3 schreef:En stel ze zeggen dat je buist om welke reden dan ook, zeggen ze dan ook de weg terug naar het rijexamen ?
Meestal krijg je de uitslag pas te horen als je terug aan het examencentrum bent. :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Eve3

Re: De te volgen weg op examen

Bericht door Eve3 »

Binnenkort volgt het examen. Ik heb er zeer veel stress voor.
Zo heb ik de neiging om ipv slippende koppeling te gebruiken snel naar de eerste te schakelen. Is dat verkeerd? Ik kan slippende koppeling maar het moest maar eens mis gaan zit er in mijn hoofd. Dus kies ik voor de veilige methode. (om stress uit te sluiten)
En ik zit met doemscenario's in mijn hoofd. Wat als ik naar links moet voorsorteren maar je kan er niet door of niemand laat je door? Ben je dan gebuisd want dan sta je op de strook om rechtdoor te gaan. Ik veronderstel in dergelijk geval dat je bij eerst volgend kruispunt opnieuw naar links moet.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: De te volgen weg op examen

Bericht door de rijprof »

Zo heb ik de neiging om ipv slippende koppeling te gebruiken snel naar de eerste te schakelen.
Dat hangt een beetje af van jouw snelheid. Als je te vroeg naar 1ste schakelt (boven de 15 km/u) is dat niet nodig en levert je dat misschien een voorbehoud op. Op zich is dat niet erg, maar tracht enkel naar 1ste te schakelen als je trager rijdt dan 10 km/u.(eerder stapvoets) Met een iets hogere snelheid (+10 km/u) kun je nog rustig doorstarten in 2de.
Wat als ik naar links moet voorsorteren maar je kan er niet door of niemand laat je door?
Als het echt niet veilig kan, rij je maar rechtdoor.
Maar je kunt wel al je pinker aanzetten (vragen), je lichtjes naar links begeven (lichtjes aandringen), zorgen dat op gelijke snelheid rijdt (dan kun je in relatief kleine ruimtes tussenvoegen) en dan is de kans dat iemand je voorlaat al heel wat groter.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie