rijexamen (klacht)

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
charlynnxx

rijexamen (klacht)

Bericht door charlynnxx »

Beste,
Ik heb vrijdag praktijk rijexamen gedaan.
Ik was enorm goed bezig, alle voorrang van rechts gegeven, perfect geparkeerd en gekeerd, voetgangers overgelaten, aan snelheden gehouden. Maar op een gegeven punt stond ik aan te sluiten op het stad binnen te rijden. Ik stop voor het zebrapad en blijf daar even wachten, er komen geen voetgangers, maar ik heb voorrang op bestuurders die van rechts komen. Daar staat een auto constant al te kijken om er tussen te rijden. Wat doe ik omdat ik niemand zie op het zebrapad en de bestuurders voor mij doorrijden, schuif ik ook aan. Uit het niets is er daar toch een voetganger terwijl ik al over het zebrapad ben. Mijn instructeur had de voetganger ook nooit gezien. Ik zag haar In mijn ooghoeken op het laatste moment. Plots begint de examinator op mijn ruit te kloppen en zegt dat ik een fout heb begaan. Ik zeg tegen hem dt ik rekening an het houden was met die auro omdat ik mijn voorrang heb, terwijl ik ook het zebrapad vrijgehouden had. Stuurt hij mij meteen terug naar het examencenter terwijl ik anders niets fout gedaan heb, ik reed perfect en hij kon ook niets anders zeggen dan de voetganger. Al de andere voetgangers heb ik overgelaten.

Mijn vraag is, kan hij mij zomaar buizen voor dit? Als ik al het ander perfect gedaan heb? Mijn instructeur vond het ook niet kunnen. Zou ik hier iets tegen doen?
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: rijexamen

Bericht door bert.covens »

Als je het niet eens bent met de beslissing die de examinator genomen heeft, ziehier de te volgen procedure :

Goca schreef:Indien er zich problemen zouden voordoen

Indien u klachten hebt, wendt u zich onmiddellijk tot de hoofdexaminator. Dit is de eenvoudigste en snelste methode omdat u zich ter plaatse bevindt en het geschil onmiddellijk kan worden behandeld.

Zo u niet tevreden bent met het gegeven gevolg wendt u zich zonder verwijl tot de directie van de instelling waarvan het examencentrum afhangt (het liefst per telefoon).

Een geschil kan tenslotte ook steeds aanhangig worden gemaakt bij de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer - "City Atrium" - Vooruitgangstraat 56 - 1210 Brussel.

Bovendien zijn er in elk centrum speciale brievenbussen voorzien waarin u zowel klachten als suggesties kan deponeren. De inhoud van deze brievenbussen wordt regelmatig nagezien om passende regelingen te kunnen treffen.

VERHAALPROCEDURE

Op te merken valt dat u na tweemaal niet slagen voor het praktijkexamen tegen de genomen beslissing in beroep mag gaan door binnen de 15 dagen na het examen een aangetekend verzoekschrift te richten aan de Voorzitter van de "Beroepscommissie", Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer - "City Atrium" - Vooruitgangstraat 56 - 1210 Brussel.

Voor hogervermeld verzoekschrift dient een bedrag van € 12,50 betaald te worden via overschrijving op het rekeningnummer 679-2006010-50 met de vermelding "Beroepscommissie", naam, voornaam en geboortedatum.

Het verzoekschrift moet de naam, voornaam en geboortedatum van de kandidaat vermelden, alsmede het examencentrum waar het examen werd afgenomen en de datum ervan. Het moet door de kandidaat ondertekend worden.

Het verzoekschrift moet met redenen omkleed zijn door feiten die alleen betrekking hebben op de personen en de omstandigheden van plaats, tijd en procedure waaronder het examen werd afgelegd.

Hoe dan ook, succes ![/quote]
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: rijexamen

Bericht door Benny Stinkens »

charlynnxx schreef: Mijn vraag is, kan hij mij zomaar buizen voor dit? Als ik al het ander perfect gedaan heb? Mijn instructeur vond het ook niet kunnen. Zou ik hier iets tegen doen?
Als jou instructeur het er niet mee eens was, had hij naar de hoofd examinator moeten stappen. :idea:
Blijkbaar heeft hij dit niet gedaan :?:

Wat staat er precies op je resultatenblad :?:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Gast

Re: rijexamen

Bericht door Gast »

Benny Stinkens schreef:
charlynnxx schreef: Mijn vraag is, kan hij mij zomaar buizen voor dit? Als ik al het ander perfect gedaan heb? Mijn instructeur vond het ook niet kunnen. Zou ik hier iets tegen doen?
Als jou instructeur het er niet mee eens was, had hij naar de hoofd examinator moeten stappen. :idea:
Blijkbaar heeft hij dit niet gedaan :?:

Wat staat er precies op je resultatenblad :?:

Op mijn blad staat:
RESULTAAT:OW
9 GEDRAG TEN OVERSTAAN VAN: slecht
9/1.00 zwakke weggebruikers
Opmerkingen OW:
Tussenkomst van de examinator.

Al de andere voetgangers heb ik overgelaten. En ik was hier al over het zebrapad zoals ik ook zei had mijn instructeur de voetganger ook nooit gezien omdat die auto wou tussenkruipen terwijl ik mijn voorrang moet nemen.

De examinator zelf was 20min te laat op het examen. Ik ben daar als eerste toegekomen op het examencenter en als laatste vertrokken. De examinator heeft zelf zitten praten terwijl ik manouvers moest uitvoeren terwijl mijn instructeur zei dat ze dan volledige stilte moeten geven.

Ik zelf heb 12uur rijlessen gevolgd dus het is zeker niet dat ik niet kan rijden. Hij had niets anders op te merken. Hopelijk kan u me verder helpen.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: rijexamen

Bericht door Benny Stinkens »

Verder helpen kan ik je niet:

Bert heeft de procedure reeds vermeld en je instructeur zou er goed aan gedaan hebben om direct naar de hoofd examinator te stappen. :idea:
Wij waren niet aanwezig op je examen, je instructeur wel.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: rijexamen

Bericht door GRO »

Alle mogelijkheden en stappen die je hebt staan ook uitgelegd in ons praktijkboek.
Maar eigenlijk had je, of beter nog je lesgever, onmiddellijk na het examen naar de hoofdexaminator moeten gaan. Dat is de eerste stap. Misschien kun je bij je lesgever eens polsen waarom hij dat niet gedaan heeft.

http://www.gratisrijbewijsonline.be/pra ... aktijkboek
Plaats reactie