Is het normaal dat ik dergelijke fouten maak?

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Kelly123
Berichten: 18
Lid geworden op: 01 dec 2016, 19:11

Is het normaal dat ik dergelijke fouten maak?

Bericht door Kelly123 »

Ik zal even mijn achtergrond schetsen zodat jullie context hebben bij mijn vraag. Ik ben sinds september aan het leren rijden. Ik heb daar zeer lang mee gewacht omdat ik veel rijangst had. Omdat ik door het openbaar vervoer steeds vaker te laat kwam op het werk, heb ik de stap eindelijk gezet. Ik heb 20 uur rijles gevolgd met de rijschool maar dat was geen succes. Er was absoluut geen klik met mijn instructeur die amper uitleg gaf en vaak geïrriteerd reageerde, waardoor ik alleen onzekerder werd (bv. ik schakelde niet tijdig op, dan riep hij ineens: JAMA GE MOET SCHAKELEN HE!! en dan zuchtte hij heel hard). Omdat ik toen nog dacht dat dit aan mij lag, heb ik helaas de volle 20 uur bij hem gevolgd. Hij heeft mij mijn voorlopig rijbewijs gegeven wat totaal onverantwoord was, want ik kon absoluut niet rijden. Daarom ben ik naar een andere rijschool gegaan. Ik heb mijn probleem geschetst en heb een fan-tas-tische rij-instructeur gekregen. Met hem heb ik ondertussen 8 uur les gevolgd en het gaat stukken beter. Ik ben minder gestresseerd, vind rijden met hem erbij zelfs aangenaam worden en ik maak steeds minder fouten. De laatste 2 uur moest hij niet zoveel meer zeggen, behalve instructies geven waar ik heen moest. Dat ging goed en gaf mij vertrouwen. Op een bepaald moment maakte ik wel een fout waarvoor ik direct gebuisd zou zijn. We reden in de bebouwde kom, ik wist dit en reed 50. De auto voor mij echter reed een pak sneller, ik denk 60 a 65. Ik weet niet waarom maar ik ben mij daarop gaan richten en begon ook sneller te rijden, zeer stom dus. Toen ik 57 reed heeft hij aangegeven dat ik nu gebuisd zou zijn op het examen, dan had ik het door en heb ik onmiddellijk gas teruggepakt. De laatste opmerkingen van mijn instructeur waren dat ik veel vooruitgang boek en geregeld al "alleen rijd" (met hem nog naast mij dan, maar zonder te zeggen wat ik moet doen).

Ondertussen rijd ik ook met mijn vader (heb mijn auto al gekocht) om zoveel mogelijk te oefenen, want mijn instructeur is drukbezet dus de oefenmomenten liggen vaak ver uit elkaar... Met mijn vader erbij heb ik een aantal erge fouten gemaakt. Hij vindt mijn manier van rijden volgens de rijschool bullshit (bv. ik zie een rond punt, ik rem duidelijk af naar 30, schakel naar 2de en ga er dan op als het veilig is met de pedalen vrij, idem voor een afslag enz.) Hij vindt dat ik het verkeer ophoudt en gewoon tot de hoek moet rijden en dan "alles tegelijkertijd" moet doen, maar in de rijschool leren ze mij duidelijk dat ik stap voor stap het moet doen. Van ronde punten wilt hij dat ik ze in 3de versnelling pak, maar dat doe ik niet.

Mijn eerste ernstige fout maakte ik vorige maand. Ik moest ergens inslaan, normaal rem ik dan af en schakel ik ruim op voorhand - tot grote ergernis van mijn vader - naar 2de. Omdat hij iedere keer daarover ligt te zeuren en nu ook weer bezig zat van "nog nie schakele he!!!" wachtte ik jammer genoeg te lang met schakelen. Ik moest plots alles tegelijkertijd doen aan die afslag en dat kan ik met mijn rijvaardigheid helemaal niet. Gevolg: ik kon hem nog net in 2de zetten maar hield mijn koppeling ingedrukt tijdens de afslag en reed ook nog eens te snel. Ik had onderstuur waardoor ik erg moest bijsturen. Ik heb die bocht/afslag gehaald en ben op mijn rijvak gebleven, niks geraakt, maar het was verschrikkelijk verschietachtig. Mijn vader was woedend op mij (wel terecht, want ik ben natuurlijk verantwoordelijk achter het stuur). Sindsdien luister ik zo min mogelijk naar mijn vader (als hij ingaat tegen de rijschool) en die fout heb ik gelukkig niet meer gemaakt, ik ben erg op mijn hoede nu.

Vandaag maakte ik echter mijn tweede grote fout... We reden op een baan van 50 die vrij smal was maar waar wel tweerichtingsverkeer is. Mijn tegenligger had een hindernis (geparkeerde auto) aan zijn kant. Ik was nog maar enkele meters verwijderd daarvan dus ik ging ervan uit dat hij ging stoppen, maar dat deed hij dus niet. Hij schoot zich er snel snel tussen, waardoor ik bruusk op mijn rem moest gaan staan en een beetje moest uitwijken. Het scheelde weinig of ik had tegen een borduur gezeten. Opnieuw zeer verschietachtig en mijn vader was in alle staten. Hij riep dat ik nooit ging kunnen rijden en dat ik onmiddellijk een accident heb de dag dat ik 10 km alleen moet rijden. Dit heeft mij echt extreem gedemotiveerd. Ik dacht dat ik op de goede weg was, maar nu maak ik weer zo'n ernstige fout. Ik weet dat je er nooit mag vanuit gaan dat de ander het verkeersreglement respecteert en dat je altijd je moet aanpassen aan de situatie. Ik voel dat ik een paar serieuze stappen achteruit heb gezet nu. Ik ben terug erg onzeker en ik vrees dat mijn rijangst opnieuw is toegenomen. Ik zie het ook steeds minder zitten om nog met mijn vader te gaan rijden. Maar ook al is hij allesbehalve een goeie begeleider, ik ben wel degene die deze ernstige fouten maakt...

Nu is mijn vraag: is het wel normaal dat ik dergelijke fouten maak? Ik weet dat ik nog aan het leren ben en dat ik van heel ver kom, maar dit baart me echt vreselijk veel zorgen.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Is het normaal dat ik dergelijke fouten maak?

Bericht door bert.covens »

Ik zou zeggen : Praat er 's met hem over, voordat je weer met hem de baan op gaat. Hij bedoelt het ongetwijfeld goed, maar op basis van wat je schrijft, heb ik de indruk dat hij de lat misschien toch nog wat te hoog voor je legt.

Het is een verraderlijke valkluil. De leerling volgt liever de aanwijzingen van zijn lesgever volgt. Maar de begeleider ervaart het dan eerder als koppigheid. "Jongen, ik rij nu al dertig jaar met de auto, dus ..... ". Nu is het daarvoor nét iets te laat. Maar soms kan het erg waardevol zijn als je vader, moeder ... bijvoorbeeld de laatste twee uren rijles meevolgt op de achterbank. De begeleiders krijgen erg waardevolle tips mee, en hebben realistische verwachtingen over je vaardigheden.

Het is namelijk onrealistisch te verwachten dat na 20 lesuren met de rijschool alles al meteen even vlot zou verlopen als bij een geroutineerd chauffeur zoals je vader. Ik zou je daarom aanraden om toch het advies van je lesgever te volgen. Bereid je voor op het afslaan, en doe de handelingen in de juiste volgorde. Stap voor stap. Aanvaard dat je nu in den beginne mss nog iets te vroeg teruggeschakeld zal zijn naar 2e. Dat is op zich minder erg. Die L op je achterruit hangt er niet voor niks. Die vlotheid komt dan gaandeweg wel, door veelvuldig te oefenen.

Omgekeerd is veel erger. Omdat je vader nu al meteen die vlotheid eist, verwacht hij dat je langer wacht met terugschakelen. Zo ontneemt hij je de tijd die je nu nog broodnodig hebt om alles te kunnen verwerken én correct uitvoeren. En dan gaat het gegarandeerd 's mis, zoals jou overkwam. Je ging compleet onvoorbereid de bocht om, met je voet op de koppeling. En het kostte je aardig wat moeite om hem terug onder controle te krijgen. Ik kan mij best inbeelden dat het voor jullie beiden toen ff behoorlijk schrikken was. Dat verklaart mss ook deels de woede van je vader. Daarom: zet even een stapje terug. Begin tijdig aan je voorbereidingen. En ga veelvuldig oefenen, tot het vlot genoeg gaat.

Over je laatste puntje. Inderdaad: verwacht niet dat alle andere weggebruikers altijd zullen doen wat ze moeten doen. Probeer altijd een overzicht te houden. En tracht te vermijden dat je in een situatie terechtkomt waarin je zélf ook geen uitweg meer hebt voor andermans fouten.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Kelly123
Berichten: 18
Lid geworden op: 01 dec 2016, 19:11

Re: Is het normaal dat ik dergelijke fouten maak?

Bericht door Kelly123 »

Bedankt voor je antwoord. Het is dus precies zoals jij het zegt. Als ik tegen mijn vader iets zeg over de uitleg van mijn rij-instructeur, dan is het van "wa weet die daar nu van? ik heb al meer dan 30 jaar mijn rijbewijs!!" Hij voelt zich precies in zijn eergevoel gekrenkt omdat ik de voorkeur geef aan wat mijn instructeur zegt, echt belachelijk. Hij zit mij dan ook vaak te pushen in de auto, bv. als ik de hoek van een straat nader en daar even moet stoppen om te kijken of het veilig is, dan zit hij een hele tijd op voorhand al bezig van "nog nie remmen!! rij nu eens tot de hoek van die straat he!" Ik rijd wel tot de hoek, maar ik doe dat dan veel trager dan hij wilt.

Bij de volgende les neem ik mijn vader inderdaad gewoon mee. Hij zal verschieten denk ik van hoe ik dan rijd, want er is echt een merkbaar verschil. Ik denk dat het beter is om ook niet meer op drukke plaatsen met hem te gaan rijden en opnieuw terug heel rustige banen te doen met zeer weinig verkeer, tot alles perfect gaat. Die drukke banen doe ik dan wel met mijn instructeur.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Is het normaal dat ik dergelijke fouten maak?

Bericht door de rijprof »

vader schreef:ik heb al meer dan 30 jaar mijn rijbewijs!!
En geeft hij ook reeds 30 jaar rijles?
Wat heeft jouw vader liefst?
Dat je rustig rijdt (wat perfect normaal is voor een leerling bestuurder) en veilig
of dat je zeer vlot rijdt, controle verliest en ergens tegenaan knalt.

Ouders van verongelukte kinderen zouden er dan zelf schuld aan hebben...
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Kelly123
Berichten: 18
Lid geworden op: 01 dec 2016, 19:11

Re: Is het normaal dat ik dergelijke fouten maak?

Bericht door Kelly123 »

Ja inderdaad en ik wou echt dat ik kon zeggen dat het helemaal geen impact op me heeft, maar zodra ik met mijn vader moet gaan rijden, ben ik zo gestresseerd als wat. Maar is het normaal dat ik die 2 fouten heb gemaakt? Achteraf bekeken had het al 2 keer volledig verkeerd kunnen aflopen, 1x toen ik onderstuur had en 1x toen ik een inschattingsfout maakte en dacht dat ik mijn voorrang wel ging krijgen... Onderstuur had ik niet gehad zonder het gezeur van mijn vader, maar die inschattingsfout was wel volledig mijn eigen schuld...
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Is het normaal dat ik dergelijke fouten maak?

Bericht door de rijprof »

maar die inschattingsfout was wel volledig mijn eigen schuld...
Misschien niet als je alleen reed, zonder dat jouw vader je ging opjagen. Wie zal het zeggen?
Net uit zulke situaties bouw je ervaring op en bovendien heb je nog net op tijd kunnen remmen hetgeen bewijst dat je goed gereageerd hebt om een ongeval te voorkomen.
Hieruit leer je dat je er niet mag van uit gaan dat iedereen zich aan de regels houdt en dat je steeds een uitweg of een oplossing moet kunnen zien in het slechtst denkbare scenario.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Is het normaal dat ik dergelijke fouten maak?

Bericht door bert.covens »

Kelly123 schreef:Ja inderdaad en ik wou echt dat ik kon zeggen dat het helemaal geen impact op me heeft, maar zodra ik met mijn vader moet gaan rijden, ben ik zo gestresseerd als wat.
Dan besef je toch ook, dat dit géén gezonde situatie is :?:

Niet voor jou. Maar tegelijk ook niet voor je vader. Hij bedoelt het ongetwijfeld niet slecht. En zoals je zélf aangeeft : écht fijn is het voor hem mss ook niet als hij verneemt dat je liever de raad van je lesgever opvolgt ipv zijn aanwijzingen. Ook al heb je daar alle redenen toe. Probeer dat in ieder geval uit te praten vooraleer je nog 's met hem de baan op gaat.
Kelly123 schreef:Maar is het normaal dat ik die 2 fouten heb gemaakt ?
Eénduidig : JA.

Zonder het zelf te willen, ontnam je vader je de tijd die jij nog ZO hard nodig hebt om je voor te bereiden op het kruispunt. En daardoor ben je met ingetrapte koppeling de bocht ingegaan.

Bij die wegversmalling. Het gaat er niet alleen om, om zélf het potentiële risico in te schatten. De begeleider is er ook, om in te schatten hoe JIJ erop zal reageren. Dat is een dubbele uitdaging. Enerzijds inschatten wat anderen gaan doen in het verkeer. En tegelijk ook nog 's inschatten hoe de leerling erop zal reageren. Misschien was dat net wél een moment geweest om jou een hint te geven. Gelukkig heb je het in extremis nog kunnen oplossen. Dus probeer het op een positieve manier te benaderen. Dit kàn een goede leerschool zijn.
Kelly123 schreef: Achteraf bekeken had het al 2 keer volledig verkeerd kunnen aflopen, 1x toen ik onderstuur had en 1x toen ik een inschattingsfout maakte en dacht dat ik mijn voorrang wel ging krijgen... Onderstuur had ik niet gehad zonder het gezeur van mijn vader, maar die inschattingsfout was wel volledig mijn eigen schuld...
Ik denk dat je niet zozeer moet zoeken naar een schuldige om wat misgelopen is.

Volgens mij, hebben jullie er allebei méér baat bij, om naar een oplossing te zoeken. Maar dan op een constructieve manier. Mss kan die rijles mét je vader erbij al enig soelaas bieden. Je vader ziet vanzelf hoe je lesgever 1 en ander aanpakt. Dat kan hem bepaalde inzichten opleveren. Immers : zélf goed kunnen autorijden is één. Het ook nog op een goede manier overbrengen en aanleren, is nog altijd twéé ....
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Is het normaal dat ik dergelijke fouten maak?

Bericht door GRO »

Geef je vader de raad om ons praktijkboek een door te nemen.
Daar staat ondermeer uitgebreid het resultaat van een onderzoek beschreven wat begeleiders die al jaren met de auto rijden, vaak verkeerd aanleren aan hun kinderen.

http://www.gratisrijbewijsonline.be/pra ... aktijkboek
Kelly123
Berichten: 18
Lid geworden op: 01 dec 2016, 19:11

Re: Is het normaal dat ik dergelijke fouten maak?

Bericht door Kelly123 »

Even een update: ik heb iemand anders gezocht dan mijn vader om mee te oefenen, alleen kan deze persoon jammer genoeg niet zo vaak. Dat in combinatie met extra rijles heeft er wel voor gezorgd dat ik de fouten die ik hier opsomde niet meer maak. Het rijden zelf gaat een pak beter, het gaat echt vlot nu. Ik denk eraan om binnenkort alleen te beginnen rijden. Parkeren ben ik nu volop aan het oefenen, dat is nog een serieus werkpunt.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Is het normaal dat ik dergelijke fouten maak?

Bericht door de rijprof »

http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Kelly123
Berichten: 18
Lid geworden op: 01 dec 2016, 19:11

Re: Is het normaal dat ik dergelijke fouten maak?

Bericht door Kelly123 »

de rijprof schreef:Hier alvast een tip:
http://www.derijprof.be/Ptips.htm
Bedankt! fileparkeren zie ik nog wel goed komen, het is vooral parkeren tussen 2 auto's in als de parkeerplaatsen smal zijn en de parking op een verhoogd stuk is (dat je een borduur eerst moet oprijden zeg maar), dat lukt voorlopig niet. Parkeren tussen 2 auto's lukt redelijk als het een vlakke parking is en ik genoeg ruimte heb.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Is het normaal dat ik dergelijke fouten maak?

Bericht door de rijprof »

parkeren tussen 2 auto's in als de parkeerplaatsen smal zijn
Dat hoef je voor het rij-examen niet te doen. Je krijgt heel veel plaats en meestal een vlakke rijbaan.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Kelly123
Berichten: 18
Lid geworden op: 01 dec 2016, 19:11

Re: Is het normaal dat ik dergelijke fouten maak?

Bericht door Kelly123 »

Ik weet dat het op het examen enkel fileparkeren is, maar ik vind het wel belangrijk dat ik alles goed kan. Dat het nog niet lukt toont toch aan dat ik mijn auto nog niet 100% onder controle heb en de feeling er nog niet helemaal is, dat wil ik wel helemaal in orde hebben voor ik mijn examen ga doen.
Plaats reactie