Kan maar niet slagen...

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Valkyra

Kan maar niet slagen...

Bericht door Valkyra »

Hoi allemaal!

Ik ben net terug van de tweede keer praktisch rijexamen. En wéér gezakt.

De eerste keer had ik 20 uur rijles gevolgd, een jaar op m'n eentje geoefend door heel België (wat heel goed ging, ik kan écht wel rijden), en nog een uurtje les voor het examen zelf. Het was met de auto van de rijschool, en daardoor was ik helemaal niet gewend aan die versnellingsbak, die heel anders was dan bij mijn eigen autootje. Door schakelfouten, één keer stomweg mijn pinker te vergeten, en "niet vlot genoeg, te afwachtend te zijn", ben ik dan ook gezakt.

De tweede keer had ik drie maanden specifiek alle rijexamenroutes geoefend, 2 uur les de dag voor het examen gevolgd. Het was een andere auto en dat ging heel goed, het schakelen ging heel vlot, kortom: ik voelde me er klaar voor. Maar voor het examen begon had ik al tranen in mijn ogen en was ik haast aan het overgeven van de stress. Mijn broer heeft namelijk mijn eigen autootje kapot gereden, dus ik zou na het examen niet meer kunnen oefenen moest ik zakken. Verder betaal ik alles zelf (heel duur voor iemand zonder inkomen). Bovendien vervalt mijn voorlopig rijbewijs begin februari volgend jaar. Genoeg redenen voor stress, nee?

Het ging dan ook een stuk slechter dan vorige keer. Weeral schakelfouten en ditmaal "te vlot en agressief" gereden. Ook al zei mijn gezond verstand in veel situaties dat ik vaart moest minderen en achter fietsers enz moest blijven, ik was zo bang dat ik weer niet vlot genoeg zou zijn dat ik het gewoon heb genegeerd. Uiteindelijk moest de rij-instructeur zelfs ingrijpen omdat ik in 2e wou vertrekken op een helling op een drukke baan. Zucht. Weer gezakt.
Ik weet echt niet wat ik moet doen. Ik heb altijd een kalmeerpilletje genomen omdat ik van mezelf wéét dat stress me helemaal verlamt, maar zelfs dat werkt niet!

Heeft iemand enige tips??? Want ik moet nu opnieuw 6 uur rijles volgen, hetgeen me weer een pak duiten gaat kosten, en nu ik net eigenlijk 250 euro in de prullenbak heb moeten smijten, heb ik geen zin om hetzelfde verhaaltje opnieuw te beleven met 600 à 700 euro...

Alvast bedankt!
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Kan maar niet slagen...

Bericht door de rijprof »

Je kent je fouten: "te vlot en agressief".
Tracht wat rustiger te worden want schakelfouten zijn ook vaak te wijten aan te zenuwachtige handelingen.
Schakel rustig en accuraat.
Stress creëer je grotendeels zelf en dat is nergens voor nodig.
Rij gewoon veilig en correct en dan komt het goed. :wink:
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie