plaats in uw baanvak

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Nanske
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 nov 2016, 16:00

plaats in uw baanvak

Bericht door Nanske »

Goede middag iedereen :)
Na wat rondsnuffelen op internet en de raad aan vrienden te vragen , ben ik hier terecht gekomen
K heb een deel van de vragen en topics al doorgelezen , maar k wil zo graag de gouden tip krijgen
Hier dus mijn vraag ... :?:
Ik heb net 6 uur rijlessen achter de rug maar blijf constant te veel rechts rijden :arrow: :arrow: :arrow:
Ik weet dat de middenlijn van de baan net te zien moet zijn in uw voorruit en de zijlijn op 1/3de langs de andere zijde
maar toch rij ik veel te rechts volgens de instructeur
hoe meer ik er op let, hoe meer ik begin te zigzaggen
Ik weet dat ik in de verte moet kijken , maar dan nog wijk ik af :(
iemand hier ook een probleem mee gehad en hoe hebben jullie dat opgelost?
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: plaats in uw baanvak

Bericht door Inazuma »

Op veel wegen zie je een vaag "bandenspoor" - een minieme verkleuring van de weg waar alle banden passeren.
Zorg dat je zelf "op" of net rechts zit van het linkse "spoor" daarvan

Als er een donkere strook in het midden van de rijstrook is : zelf ietsjes links daarvan zitten

Verder vooruit kijken.
NIET opzij kijken, ook niet schuin rechts vooruit - je rijdt dan die kant op ...
Als je wil zien hoeveel je naar rechts rijdt, kijk in je achteruitkijkspiegel rechts


Bedenk dat het geen pretje is voor je instructeur of begeleider ... :P

Been there
Ik ben indertijd als begeleider zelf een tijdje aan het sturen geweest van rechts om de leerling visueel een beeld te geven waar hij moest rijden ipv rakelings langs àlles.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: plaats in uw baanvak

Bericht door de rijprof »

Ik zou aanraden om 'continu' in de verte te kijken en 'heel even' schuin opzij om te controleren of je niet te rechts aan het rijden bent.
Wij noemen dat 'scannen', waarbij je steeds over en weer kijkt.
Kijk ook regelmatig 'even heel kort' in de rechterspiegel.

Als je vaak de opmerking hoort dat je te rechts rijdt, probeer dan eens 30 cm meer naar links te rijden.
Tracht om overal minstens een armlengte zijafstand te houden. Net zoals je zou rijden met de armen uitgestrekt door de vensters.

Stel jezelf ook de vraag 'waarom' je overdreven rechts rijdt. Hoe komt dat en is dat nodig?
Komt dat omdat je de breedte van de auto niet goed kunt inschatten?
Komt dat omdat je te weinig zijafstand controleert en te strak vooruit kijkt?
Of komt dat omdat je denkt dat je tegen de tegenliggers gaat botsen?

Meestal gaan beginnende bestuurders wat rechtser rijden als er tegenliggers komen.
Als je ver kijkt en je ziet goed dat de tegenliggers ruim plaats hebben, mooi in de rijstrook of rijhelft, probeer je rijlijn te behouden en wijk niet uit naar rechts. Dat is voor niets nodig.
Je moet dus al van ver de ruimte voor jou en de tegenliggers kunnen inschatten. Als er meer dan voldoende ruimte is, waarom zou je dan rechter gaan rijden?
Als je in de verte ziet dat er voldoende ruimte is met jouw tegenliggers moet je niet naar de tegenliggers kijken maar kijk eerder naar jouw rechterkant (continu ver en dicht scannen) en controleer regelmatig (R-spiegel) of je niet overdreven rechts aan het rijden bent.

Iets trager rijden, helpt ook om jouw positie op de rijbaan beter te kunnen inschatten.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Gast

Re: plaats in uw baanvak

Bericht door Gast »

De tip van de zijspiegels vind ik heel interessant, die ga ik morgen zeker proberen toe te passen,
Ik denk dat het aan 2 dingen ligt: zowel de breedte van de wagen nog niet kennen en ik ben beetje bang van de tegenliggers... Bedankt voor de raad , hopelijk lukt het morgen iets beter
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: plaats in uw baanvak

Bericht door Inazuma »

Na verder vooruit kijken is de volgende stap nérgens naar kijken, enkel kijken, blik op oneindig zogezegd, en nagenoeg alles zien.
Zodra je ergens naar kijkt en focust, vernauw je je zichtbeeld, en zie je andere dingen niet meer.


Als je niet meer te veel rechts rijdt, kan je het beginnen proberen ;-)
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: plaats in uw baanvak

Bericht door de rijprof »

Nergens lang naar kijken, niet focussen maar eerder in korte flitsen overal kijken, geeft je meer overzicht.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie