Parkeermanoeuvre

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Veerle98

Parkeermanoeuvre

Bericht door Veerle98 »

Ik weet van mezelf dat ik niet het allerbeste zicht heb en dus zeker een bril moet dragen voor mijn eigen veiligheid tijdens het rijden.
Nu is mijn vraag: hoe zie je tijdens het achterwaarts parkeren dat je achterwiel ver tegen de boord zit? Hoe hou je dat in de gaten met de ogen? Want als dat wiel daar ver is, moet je alles naar links draaien. Je moet toch een houvast hebben, want anders mislukt het.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Parkeermanoeuvre

Bericht door de rijprof »

Vermoedelijk rij je te snel waardoor je vaak snel aan de boord komt als je te traag stuurt.
Het is gemakkelijker om trager te rijden en dan kun je ook rustig sturen.
Oefen eerst heel traag en dan krijg je er automatisch meer zicht op.

Rechterspiegel helpt, maar ook gewoon de breedte van jouw auto kennen en inschatten waar het rechtse achterwiel zich bevindt t.o.v. de boordsteen.
Het helpt om door de zij achterruit even te kijken zodat je beter aanvoelt waar jouw achterwiel zich bevindt.
Het helpt om de boordsteen te memoriseren.
Het helpt om de auto waarachter je gaat parkeren te nemen als referentiepunt om te weten waar de boordsteen ongeveer ligt.

Nog een aanknopingspunt is : vanaf dat jouw rechterspiegel ter hoogte is van het linkse achterlicht van de auto waarachter je gaat parkeren dan kun je rustig, gelijkmatig indraaien.
Klik eens >>> hier
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Veerle98

Re: Parkeermanoeuvre

Bericht door Veerle98 »

Stellen jullie dan eigenlijk voor om indien je dus op 45 graden staat, het stuur recht te zetten en achteruit te rijden (maar dan niet aan het stuur draaien) tot je rechterlicht gelijk komt met linkerachterlicht wagen en dan sturen naar links om hem goed te zetten. Maar dan wel wat sneller zodat je goed komt te staan.

Ik dacht eigenlijk dat dit niet mocht. Er moet altijd aan het stuur gedraaid worden dacht ik?
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Parkeermanoeuvre

Bericht door Inazuma »

Veerle98 schreef:Stellen jullie dan eigenlijk voor om indien je dus op 45 graden staat, het stuur recht te zetten en achteruit te rijden (maar dan niet aan het stuur draaien) tot je rechterlicht gelijk komt met linkerachterlicht wagen en dan sturen naar links om hem goed te zetten.
Goed lezen :!:

Linker achterlicht van de geparkeerde wagen ongeveer ter hoogte van je rechter spiegel - bij mij is dat voor de voorruitstijl ("stadswagentje" met heel kleine draaicirkel ;-) )
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Parkeermanoeuvre

Bericht door de rijprof »

Stellen jullie dan eigenlijk voor om indien je dus op 45 graden staat, het stuur recht te zetten en achteruit te rijden (maar dan niet aan het stuur draaien) tot je rechterlicht gelijk komt met linkerachterlicht wagen en dan sturen naar links om hem goed te zetten. Maar dan wel wat sneller zodat je goed komt te staan.
Neen, dat gaat niet goed komen.
Bekijk nog eens goed de animatie: http://www.derijprof.be/Ptips.htm

Na 45° mag je al licht aan je stuur draaien en naarmate je dichter naar de boord komt, draai je meer en meer.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie