vraag ivm praktijkboek

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Gast

vraag ivm praktijkboek

Bericht door Gast »

Beste,

op bladzijde 88 staat er een examentip mbt. parkeren achter een voertuig.

Eerst wordt in de tekst gezegd :
De kandidaat mag niet op het voetpad, over een fietspad of buiten de rijbaan rijden, behalve in het
geval dat de kandidaat eerst over een fietspad dient te rijden alvorens hij aan de parkeerstrook komt.


dan volgen 2 afbeeldingen ter illustratie en bij de tekst van afbeelding 2 (waarbij de wagen op het fietspad staat om in te parkeren) staat :
De kandidaat mag zich op die wijze niet naast het geparkeerde voertuig opstellen om te gaan parkeren

is dit niet tegenstrijdig ?

Met vriendelijke groeten,
Eddy
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: vraag ivm praktijkboek

Bericht door bert.covens »

Het is niet de bedoeling dat je op het fietspad, het trottoir of buiten de rijbaan te rijden. (OPGELET : OP HET TROTTOIR TERECHTKOMEN = GEBUISD)

Maar soms kan het zijn dat de parkeerstrook bvb rechts naast het fietspad ligt, en je dus tijdens de parkeerbeweging het fietspad moet dwarsen. In dat geval is het niet de bedoeling dat je op het fietspad stopt, om van daaruit je achterwaartse s-beweging te maken.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: vraag ivm praktijkboek

Bericht door Benny Stinkens »

bert.covens schreef: In dat geval is het niet de bedoeling dat je op het fietspad stopt, om van daaruit je achterwaartse s-beweging te maken.
@ Bert,
In Bree is het jammer genoeg wel de bedoeling dat je dan op het fietspad stopt. :idea:

viewtopic.php?f=8&t=22353&hilit=parkere ... tspad+bree
viewtopic.php?f=8&t=21679&p=96471&hilit ... pad#p96471
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: vraag ivm praktijkboek

Bericht door bert.covens »

Benny Stinkens schreef:
bert.covens schreef: In dat geval is het niet de bedoeling dat je op het fietspad stopt, om van daaruit je achterwaartse s-beweging te maken.
@ Bert,
In Bree is het jammer genoeg wel de bedoeling dat je dan op het fietspad stopt. :idea:

viewtopic.php?f=8&t=22353&hilit=parkere ... tspad+bree
viewtopic.php?f=8&t=21679&p=96471&hilit ... pad#p96471
Dat zou dan betekenen dat de uitleg in het praktijkboek alvast niet strookt met hetgeen men (minstens in Bree) verwacht :?:
Gast schreef:Beste,

op bladzijde 88 staat er een examentip mbt. parkeren achter een voertuig.

Eerst wordt in de tekst gezegd :
De kandidaat mag niet op het voetpad, over een fietspad of buiten de rijbaan rijden, behalve in het
geval dat de kandidaat eerst over een fietspad dient te rijden alvorens hij aan de parkeerstrook komt.


dan volgen 2 afbeeldingen ter illustratie en bij de tekst van afbeelding 2 (waarbij de wagen op het fietspad staat om in te parkeren) staat :
De kandidaat mag zich op die wijze niet naast het geparkeerde voertuig opstellen om te gaan parkeren

is dit niet tegenstrijdig ?

Met vriendelijke groeten,
Eddy
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: vraag ivm praktijkboek

Bericht door Inazuma »

De dwaze toestand in Bree mag stilaan gaan stoppen.
Wie niet kan parkeren zonder op het fietspad te stoppen, komt best nog eens terug - is gewoon een kwestie van even verder schuin achteruit te blijven rijden.

Een fietspad dwarsen is toegestaan.
Een fietspad volgen (d.i. er op rijden), is NIET toegelaten met een auto.
Om er op te gaan staan VOOR het parkeren, VOLG je het fietspad terwijl dat niet toegelaten is.

Je brengt jezelf en de fietsers er mee in de problemen als je niet meteen kan parkeren.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: vraag ivm praktijkboek

Bericht door Benny Stinkens »

bert.covens schreef: Dat zou dan betekenen dat de uitleg in het praktijkboek alvast niet strookt met hetgeen men (minstens in Bree) verwacht :?:
Dat klopt, Eugeen mag er dus over nadenken of hij de "uitzondering Bree" in zijn praktijkboek opneemt. :idea:

@ Eugeen,
Misschien is het dus aangewezen om te vermelden dat er examencentrum(s) zijn waar het dus toegestaan wordt om op het fietspad te gaan staan in dit geval.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: vraag ivm praktijkboek

Bericht door Benny Stinkens »

Inazuma schreef:De dwaze toestand in Bree mag stilaan gaan stoppen.
Wie niet kan parkeren zonder op het fietspad te stoppen, komt best nog eens terug - is gewoon een kwestie van even verder schuin achteruit te blijven rijden.

Een fietspad dwarsen is toegestaan.
Een fietspad volgen (d.i. er op rijden), is NIET toegelaten met een auto.
Om er op te gaan staan VOOR het parkeren, VOLG je het fietspad terwijl dat niet toegelaten is.

Je brengt jezelf en de fietsers er mee in de problemen als je niet meteen kan parkeren.
Het gebeurt maar zeer zelden dat het op zo een plaats gevraagd wordt, maar het gebeurt wel degelijk.
Schiet niet op mij, ik kan er niet aan doen. :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: vraag ivm praktijkboek

Bericht door bert.covens »

@ Benny,
Benny Stinkens schreef: In Bree is het jammer genoeg wel de bedoeling dat je dan op het fietspad stopt. :idea:
Benny Stinkens schreef: Misschien is het dus aangewezen om te vermelden dat er examencentrum(s) zijn waar het dus toegestaan wordt om op het fietspad te gaan staan in dit geval.
Voor mij, betreft dit toch een zekere nuance :

- Is het de bedoeling op het fietspad te stoppen (als in: het wordt wel degelijk zo verwacht) :?:
- Of wordt het toegestaan dat de leerling er stopt ? (als in : het is een eigenlijk een fout, maar het wordt door de vingers gezien zolang de leerling maar geen fietsers hindert of in gevaar brengt) :?:


In het eerste geval, heb je soms enig idee naar de motivatie waarom ?
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: vraag ivm praktijkboek

Bericht door Benny Stinkens »

bert.covens schreef: - Is het de bedoeling op het fietspad te stoppen (als in: het wordt wel degelijk zo verwacht) :?:
- Of wordt het toegestaan dat de leerling er stopt ? (als in : het is een eigenlijk een fout, maar het wordt door de vingers gezien zolang de leerling maar geen fietsers hindert of in gevaar brengt) :?:
Bert, hoe kan ik dit nu weten :?:
Ik heb dit niet verzonnen maar de mensen in Bree. :idea:

Dus als dit wilt weten zal je het aan hun moeten vragen.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: vraag ivm praktijkboek

Bericht door bert.covens »

Benny Stinkens schreef:
- Is het de bedoeling op het fietspad te stoppen (als in: het wordt wel degelijk zo verwacht) :?:
- Of wordt het toegestaan dat de leerling er stopt ? (als in : het is een eigenlijk een fout, maar het wordt door de vingers gezien zolang de leerling maar geen fietsers hindert of in gevaar brengt) :?:
Bert, hoe kan ik dit nu weten :?:
Mss omdat je daar examens begeleidt, en je dus af en toe de feedback gehoord hebt die de examinator aan de leerling geeft .... :?:

Dan zou je toch aan de uitleg kunnen opmaken of het zo verwacht wordt, dan wel of het eerder als een fout aanzien wordt die door de vingers gezien wordt .....
Benny Stinkens schreef: Ik heb dit niet verzonnen maar de mensen in Bree. :idea:
Dat heb ik ook niet beweerd ....
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
eddy.d
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 nov 2016, 18:55

Re: vraag ivm praktijkboek

Bericht door eddy.d »

Oeps, ik heb hier blijkbaar een en ander in gang gezet... :oops:

Als bezitter van een rijbewijs en tientallen jaren ervaring (maar nooit te oud om bij te leren...), vind ik het persoonlijk logischer van WEL op het fietspad te stoppen om het manoeuver uit te voeren. Dit uiteraard niet zonder je er eerst van te vergewissen dat je geen fietsers op het fietspad hindert net zoals je dat moet doen met ander verkeer bij "normale" parkeermanoeuvers zonder fietspad tussen. Ik denk ook dat in de praktijk de meerderheid dit zo zal doen.

Als je naast het fietspad gaat staan krijg je tijdens het inparkeren voor een grotere dode hoek en zie je misschien (snelle) fietsers minder goed komen.

Het spreekt vanzelf dat we dit aan onze leerling-bestuurder niet zo kunnen aanleren als het niet mag...

Aan iedereen alvast bedankt voor de reacties en gedachtewisselingen.

Eddy


PS. mijn opmerking over de tekst in het boek was eigenlijk niet zozeer over het feit of ja wel of niet op het fietspad mag stoppen, in Bree en ook ergens anders. Wel begrijp ik niet goed dat er eerst staat dat je voor dit manoeuver wel op het fietspad mag stoppen en er bij de afbeelding staat dat dit niet mag ...
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: vraag ivm praktijkboek

Bericht door Benny Stinkens »

Bert schreef:Mss omdat je daar examens begeleidt, en je dus af en toe de feedback gehoord hebt die de examinator aan de leerling geeft .... :?:

Dan zou je toch aan de uitleg kunnen opmaken of het zo verwacht wordt, dan wel of het eerder als een fout aanzien wordt die door de vingers gezien wordt .....
Zo ver ik kan opmaken wordt het niet als fout aanzien.
Het probleem is dat je daar heel wat parkeerplaatsen hebt, maar moeilijk kan parkeren zonder iemand te hinderen.

Wat Inazuma schrijft is volledig juist:
Je brengt jezelf en de fietsers er mee in de problemen als je niet meteen kan parkeren.
Maar ook als je naast het fietspad gaat staan geraak je als leerling zijnde in problemen.
Het kan de serieus druk zijn, weinig plaats en verkeer in beide richtingen.

Het veroorzaakt dus vrij onmiddellijk een opstopping aan beide kanten als je niet op het fietspad gaat staan.
Het is dus kiezen tussen 2 slechte dingen.
Of een opstopping veroorzaken door op de rijbaan te staan of een fietser hinderen.

Als je zoals Eddy zelf ook al aangeeft eerst kijkt of er geen fietsers zijn, dan op het fietspad gaat staan om te parkeren, veroorzaak je het minste hinder.

Het wordt dan alleen warm als er dan wel plots een fietser te voorschijn komt. :idea:

Je kan natuurlijk zoals Inazuma ook terecht opmerkt de wet letterlijk toepassen en het dus verbieden.
Maar dan kan je nog een pak meer "parkeeroefening gelegenheden" op een examen schrappen.

Het gebeurt ook dat je voor een inrij moet gaan parkeren achter een voertuig op je examen. :idea:
Iets wat bij wet ook verboden is, maar dit gebeurt zover ik weet niet alleen in Bree :?:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: vraag ivm praktijkboek

Bericht door Benny Stinkens »

eddy.d schreef: PS. mijn opmerking over de tekst in het boek was eigenlijk niet zozeer over het feit of ja wel of niet op het fietspad mag stoppen, in Bree en ook ergens anders. Wel begrijp ik niet goed dat er eerst staat dat je voor dit manoeuver wel op het fietspad mag stoppen en er bij de afbeelding staat dat dit niet mag ...
@ GRO
Wil je dit even bekijken aub :?:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Plaats reactie