Aangedampte ruiten

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Katrienclm

Aangedampte ruiten

Bericht door Katrienclm »

Hallo,
Kan je zakken voor een practisch rij-examen enkel omdat je bent vergeten de verluchting opnieuw op te zetten ( nadat je deze bij de start van het examen even moest afzetten om te tonen waar ze zich bevindt)? Mijn dochter reed een feilloos examen, maar de ruiten waren wat bedampt. Ze had echter geen fouten gemaakt, dus viel het zicht al bij al wel mee...
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Aangedampte ruiten

Bericht door GRO »

Kijk eens even onderaan het examenblad van uw dochter. Daar zal zeker wel wat meer staan dan aangedampte ruiten, vrees ik.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Aangedampte ruiten

Bericht door bert.covens »

GRO schreef:Kijk eens even onderaan het examenblad van uw dochter. Daar zal zeker wel wat meer staan dan aangedampte ruiten, vrees ik.
Mogelijks hebben er nog andere elementen meegespeeld. De enige manier om daar achter te komen, is het resultatenblad. Maar ik zou het niet bij voorbaat uitsluiten dat het tamelijk zwaar aangerekend wordt.

Een examinator hecht -terecht- veel belang aan een goede kijktechniek. Een gebrek daaraan, is immers de oorzaak van nogal wat ongevallen. Niet zelden is de eerste reactie na een aanrijding immers "oei sorry, ik had u ....". Bedenk in dit opzicht even hoeveel extra meters het de bestuurder kost als hij door een verminderd zicht door zijn ruiten ook nog maar 1 seconde later dan anders zou reageren op eender welke gebeurtenis in het verkeer. Aan 50 km/u, kost het die bestuurder al zomaar eventjes een kleine 14 meter ! Zo onschuldig is het dus niet.

De ontwaseming van de ruiten, is dan ook een elementair bedieningsorgaan van de auto. De kandidaat (en trouwens elke bestuurder), moet ervoor zorgen dat het zicht rondom te allen tijde optimaal blijft. Daarom is het ook 1 van de voorafgaandelijke controles die gevraagd kunnen worden bij de start van het examen. "Toon mij (en leg bondig uit) wat je zou doen als je ruiten beginnen aan te dampen". Ook tijdens de rit, moet de leerling dus bewijzen dat hij ook aandacht heeft voor ruiten die beginnen aan te dampen, aantonen dat hij er wat aan doet. En ja, ook bij kil, regenachtig weer, met drie inzittenden in die auto ....

Als je de ruiten niet snel genoeg ontwasemd krijgt, stop je desnoods op een veilige manier (en reglementaire plaats) om ze alvast even manueel af te vegen. Dan toon je tenminste toch al dat je er wel degelijk aandacht voor hebt.

Succes nog !
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Aangedampte ruiten

Bericht door Benny Stinkens »

Katrienclm schreef:( nadat je deze bij de start van het examen even moest afzetten om te tonen waar ze zich bevindt)
Je moest deze trouwens niet afzetten. :idea:
Als men gewoon toont en uitlegt hoe je deze knoppen/schakelaars bediend is voldoende.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Plaats reactie