tips hoe leren rijden best aan te pakken.

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Ann1982

tips hoe leren rijden best aan te pakken.

Bericht door Ann1982 »

Hoi

Ff kort schetsen.
Ik heb ongelooflijke rijangst en heb telkens mijn voorlopig rijbewijs 'laten' vervallen zonder examen te doen.
Vb.
. 6 rijlessen (van 2uur) in 2005. Zelf gestopt. Voorlopig rijbewijs 36m laten verlopen
. 20 uur met de rijschool in 2009. Voorlopig rijbewijs 18m gekregen maar niet meer durven oefenen en dus laten verlopen.
. en zelf een hypnotiseur heeft mij al onder handen genomen (ja, zo erg is het :( Heb na die sessie wel de auto uit de garage durven rijden :D)

Eind januari 2014 voorlopig rijbewijs 36m opnieuw gehaald. Deze verloopt dus eind januari 2017.
Ik heb ondertussen kinderen en een man die in volcontinu werkt. Dus met mijn verstand weet ik dat ik dit rijbewijs dringend nodig heb. (Dat is toch al stap 1). Ik wil het ook wel echt maar iets houdt mij toch nog wat tegen. Ik ben nogal een controlefreak en ben bang is om fouten te maken.

Ik zou dus graag nog ten laatste eind januari 2017 mijn rijexamen doen. Het is nog maar heel kort. Rekening houdend dat ik waarschijnlijk nog wel een keertje terug moet.


Nu de eigenlijke vraag:
Hoe pak ik dit nu het best gestructureerd aan om nog op relatief korte termijn te leren rijden.
Bestaat er een soort stappenplan van? Gewoon eerst op een parking rijden is voor mij nl echt te vaag. (Remember: controlefreak :oops: )
Wij hebben thuis een automatique dus schakelen moet er niet bij. Vandaar dat ik hoop dat het me toch nog gaat lukken...

Alvast heel erg bedankt...
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: tips hoe leren rijden best aan te pakken.

Bericht door de rijprof »

Ik denk dat je je best laat begeleiden door een professionele instructeur (rijschool).
Hij/zij kan analyseren waarom je angst hebt en tips geven waarom je geen angst moet hebben.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Kai

Re: tips hoe leren rijden best aan te pakken.

Bericht door Kai »

Ik ben zelf aan het leren rijden en heb een enorme rijangst. Als ik weet dat ik de volgende dag moet rijden, dan lig ik 's nachts met hartkloppingen in mijn bed. Ik heb rijles gehad van een instructeur die helaas niet echt deugde, wat mijn angst en onzekerheid verder versterkt heeft. Omdat ik al een auto had gekocht was er echter geen weg terug. Ik heb een andere instructeur gezocht waarvan ik wist via rondvraag dat hij erg kalm is, zeer veel uitleg geeft en rekening houdt met je rijangst en kijk: na 6 uur met hem ging het al STUKKEN beter. Ik rij nu elke dag met mijn moeder om te oefenen en volg nog steeds regelmatig les bij hem. In de auto zit ik ondertussen al op mijn gemak (tenzij het erg druk is aan kruispunten/parkings, dan slaat de stress nog even toe), de stress vóór het autorijden is er nog altijd. Ondertussen heb ik er wel het vertrouwen in dat ook dat weg zal gaan, want elke dag gaat het beter.

Het enige wat jij nodig hebt is een bekwame rijinstructeur. Ik was de eerste les bij mijn nieuwe instructeur kapot van de zenuwen, maar hij stelde me ongelooflijk op mijn gemak. Ik leer elke les erg veel bij, wat het ook leuk maakt. Het is dankzij hem dat ik autorijden niet meer haat (ik doe het wel nog altijd niet graag, maar ik voel een wezenlijk verschil). Wees wel eerlijk tegen je instructeur. Waar liggen je probleempunten? Ik wist van mezelf dat mijn verkeersinzicht dramatisch slecht was, ik heb hem dat ook meteen gezegd. We hebben daar dan samen elke les hard aan gewerkt. Ook zal je heel erg moeten doorzetten en ELKE dag moeten rijden, hoe vervelend het ook is. Het is helaas de enige manier. Begin met "boerenwegen", laat je desnoods naar een klein dorp rijden als je in een stad woont en neem het stuur daar over met een begeleidend persoon naast je die geschikt is.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: tips hoe leren rijden best aan te pakken.

Bericht door Inazuma »

Begin met het idee op te geven dat je alles op de weg kan controleren.
Niemand rijdt volledig foutloos - gaat ook niet op wegen die vaak al foutief ingericht zijn om te beginnen.

Je bent aan het leren rijden.
Aanvaard dat je fouten gaat maken - dat is onvermijdelijk.

En oefenen, oefenen, oefenen :!:
Plaats reactie