Parkeren op het examen

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Evelien3

Parkeren op het examen

Bericht door Evelien3 »

Dit manoeuvre begint me beter te lukken. Maar ik zou nog beter willen zien (het punt waarop ik sneller moet gaan draaien en er zo goed in sta) Je moet vervolgens toch de stoep raken en dan vooruit corrigeren. Dan kijkt examinator of je goed staat. En dan moet je de wagen even verlaten. Handrem eerst opzetten of eerst motor stilleggen en en sleutel er al uit nemen?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Parkeren op het examen

Bericht door de rijprof »

Je moet vervolgens toch de stoep raken
Liefst de boord niet raken, maar wel er zo dicht mogelijk naast.
Licht de boordsteen raken, wordt nog getolereerd, maar op of voorbij de boordsteen is gebuisd.
zie:
http://www.derijprof.be/detailmanP.htm
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Gast

Re: Parkeren op het examen

Bericht door Gast »

De plaats om te parkeren op het rijexamen is groot genoeg. Je auto rijdt je rustig naast het andere voertuig met de rechter spiegel gelijk aan het voertuig waar je achter gaat parkeren. (één armlengte tussen ongeveer). Rechterpinker ook vooraf aanzetten wanneer je wil gaan parkeren. Je zet de auto in de achteruit versnelling, rijdt rustig achteruit tot je voorbij het middengedeelte van de andere wagen bent. Je stuurt dan rechts in, tot je in een hoek van 45 graden bent, draai het stuur terug recht terwijl je rustig achteruitbolt stuur je licht naar links zodat je de ruimte groter maakt met de wagen voor jou. Je hebt zoveel plaats achter je voertuig zodat je die beter ook optimaal benutten. Je draait niet te naar rechts in, maar blijft beter iets langer rechtschuin achteruit rijden (een fractie langer) en , je auto gaat zo meer plaats laten met je voorganger en je gaat minder moeten corrigeren. Als je dat rustig doet staat de wagen direct bijna gelijk met de boordsteen en moet je enkel maar een paar meter vooruitrijden om je wagen op max één meter van de wagen voor je te parkeren. Veel oefenen vooraf (zelfs even voor garagepoorten als het niets anders kan) en op plaatsen met veel ruimte voor en achter. Elke keer ik ging rijden probeerde ik de laatste weken toch tien keer te parkeren.
Evelien3

Re: Parkeren op het examen

Bericht door Evelien3 »

Ernaast gaan staan en op 45 graden draaien en stel je dan voor om ipv direct naar links te sturen eerst het stuur gewoon rechtzetten en achteruitrijden tot wanneer? Ik zou stellen: als je hem richting ziet uit gaan dat die recht gaat vooruit gaat staan snel naar links sturen om hem goed te zetten.

Je hebt zeker gelijk dat er goed op moet geoefend worden maar het moet vanzelf beginnen gaan met enkele hulpmiddeltjes. Is bovenstaande een goed idee?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Parkeren op het examen

Bericht door de rijprof »

...en achteruitrijden tot wanneer?
Je moet goed leren inschatten hoe ver je met het rechterachterwiel van de boord bent.
Begin licht te draaien en naar mate je dichter naar de boord komt draai je steeds meer.
Het hangt ook af van jouw snelheid.
Rij je iets sneller zul je sneller moeten draaien.
Rij je heel traag, zul je rustig kunnen draaien.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie