wie zou er hier fout zijn

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Gast

wie zou er hier fout zijn

Bericht door Gast »

als ik niet had uitgeweken en er een aanrijding zou gebeuren wie is er dan fout

http://i.imgur.com/yylNz9k.gif
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: wie zou er hier fout zijn

Bericht door de rijprof »

Je nadert wel erg snel jouw voorligger. Het snelheidsverschil is erg groot en de ruimte op de rijstrook is te smal.
Dit is niet echt een toonbeeld van defensief rijden.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: wie zou er hier fout zijn

Bericht door GRO »

Ik denk als je het filmpje zou tonen... jij.
Onaangepaste snelheid. Je moet tijdig kunnen vertragen of stoppen voor een hindernis voor jou.
Daarenboven rijd je ook nog eens over een doorgetrokken witte streep.
Gast

Re: wie zou er hier fout zijn

Bericht door Gast »

maar had ik niet uitgeweken over de witte lijn zou ik dan in fout zijn ook al was ik eerst op de rijstrook?
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: wie zou er hier fout zijn

Bericht door bert.covens »

GRO schreef:Ik denk als je het filmpje zou tonen... jij.
Het is niet omdat die VW Golf richting aangeeft, dat hij geen voorrang meer moet verlenen wanneer hij van rijstrook verandert.
GRO schreef:Onaangepaste snelheid. Je moet tijdig kunnen vertragen of stoppen voor een hindernis voor jou.
Men moet kunnen stoppen voor een hindernis die kon voorzien worden.
GRO schreef: Daarenboven rijd je ook nog eens over een doorgetrokken witte streep.
... om een ongeval te voorkomen.

Al heeft Rijprof wél gelijk dat er andere -en bétere- oplossingen waren. Een van in den beginne meer aangepaste snelheid, bijvoorbeeld. Nadat topicstarter is uitgeweken, komt hij voor zover ik kan zien nogal gevaarlijk kort achter die gele takelwagen .....
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: wie zou er hier fout zijn

Bericht door de rijprof »

Jullie veranderen quasi gelijktijdig van rijstrook. Jij misschien net een fractie vroeger.

Het punt hier is vooral jouw onaangepaste snelheid en te weinig veiligheidsruimte.
Tamelijk roekeloos rijgedrag , als je 't mij vraagt.
Als je deze beelden zou laten zien aan een rechter denk ik niet dat je veel kans maakt om in gelijk gesteld te worden, mocht het tot een aanrijding komen.

Je moet niet enkel de strikte voorrangsregels bekijken (een manoeuvre doen= voorrang verlenen) maar ook andere omstandigheden zijn elementen die een rol in de uitspraak kunnen spelen;
onaangepaste snelheid en te weinig veiligheidsafstand en kunnen stoppen (of vertragen) voor een voorzienbare hindernis.

Je ziet toch (hoop ik) dat de snelheid van jouw voorligger veel trager is dan jouw snelheid en dat je inziet (hoop ik) rekening moet houden met dat jouw voorligger nog van rijstrook kan veranderen. Men noemt dit verkeersinzicht en defensief rijden.
Want stel dat hij niet van rijstrook verandert en rechtdoor zou rijden, dan is er op die plaats, waar jij tussen glipt, te weinig veiligheidsruimte.

Ik denk dat jouw voorligger wel even verschoot en niet verwachtte dat jij daar aan hoge snelheid rechts over de doorlopende streep voorbij vloog.
Jouw voorligger voegt tamelijk correct uit, in het begin van de uitvoegstrook en pinker aan. Dat kan nog iets beter door nog vroeger te pinken en nog iets vroeger uit te voegen. In mijn ogen doet hij niets fout.

Indien hij laat zou uitvoegen, waarbij er veel ruimte ontstaat waar jij veilig tussen komt, krijgen we een ander verhaal.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: wie zou er hier fout zijn

Bericht door Stefan Peeters »

Of de bestuurder van die zwarte Golf nu al dan niet naar de rechtse rijstrook opschuift, met de snelheid waarmee jij die auto nadert zijn er maar 3 mogelijkheden:
- je moet fors in je remmen om hem niet te raken
- je moet over de witte doorlopende streep aan je rechterkant (wat je dus gedaan hebt)
- je rijdt er vol op achterin

Geen van de drie lijkt me het rijgedrag van een defensief rijdende bestuurder :roll:
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: wie zou er hier fout zijn

Bericht door bert.covens »

de rijprof schreef:Jullie veranderen quasi gelijktijdig van rijstrook. Jij misschien net een fractie vroeger.
Net daarom :

Rolnr: 9927
Datum : 30/09/1992


Wanneer de rechter vaststelt dat beide bestuurders gelijktijdig een maneuver uitvoeren op de openbare weg, is wettig de veroordeling van één van hen wegens het niet verlenen van voorrang aan de ander, die van rechts kwam. ( Art. 12.3.1. Wegverkeersreglement. )


Rolnr 7077
Datum :15/03/1994


Wanneer beide bestuurders een maneuver uitvoeren wordt de voorrang van rechts beoordeeld op grond van de richting waarin de voertuigen zich bewegen.


Topicstarter is degene die rechts rijdt ....

de rijprof schreef:Het punt hier is vooral jouw onaangepaste snelheid en te weinig veiligheidsruimte.
Tamelijk roekeloos rijgedrag , als je 't mij vraagt.
Als je deze beelden zou laten zien aan een rechter denk ik niet dat je veel kans maakt om in gelijk gesteld te worden, mocht het tot een aanrijding komen.
Het is dan de tegenpartij die de onaangepaste snelheid + het oorzakelijk verband van die snelheid en de aanrijding moet kunnen bewijzen. En zelfs een (te) hoge (of minstens onaangepaste) snelheid van topicstarter, ontslaat de tegenpartij hoegenaamd nog niet van de voorrangsplicht bij het veranderen van rijstrook.
de rijprof schreef:Je moet niet enkel de strikte voorrangsregels bekijken (een manoeuvre doen= voorrang verlenen) maar ook andere omstandigheden zijn elementen die een rol in de uitspraak kunnen spelen;
onaangepaste snelheid en te weinig veiligheidsafstand en kunnen stoppen (of vertragen) voor een voorzienbare hindernis.
Opletten met dat laatste argument.

Iemand die niet voldoet aan de verplichting om voorrang te verlenen wanneer hij een maneuver uitvoert, zou dus de voorrangsgerechtigde aansprakelijk stellen omdat die maar had moeten kunnen stoppen omdat hijzélf een te voorziene hindernis was ? :roll:

Never say never, maar ik wil dergelijke redenering nog 's zien stand houden in een rechtbank.
de rijprof schreef:Ik denk dat jouw voorligger wel even verschoot en niet verwachtte dat jij daar aan hoge snelheid rechts over de doorlopende streep voorbij vloog.
Jouw voorligger voegt tamelijk correct uit, in het begin van de uitvoegstrook en pinker aan. Dat kan nog iets beter door nog vroeger te pinken en nog iets vroeger uit te voegen. In mijn ogen doet hij niets fout.
Toch wel : hij verleent geen voorrang wanneer hij van rijstrook verandert. Het is niet omdat die VW Golf richting aangeeft, dat hij ineens geen voorrang meer zou moeten verlenen.

Maar nogmaals: volledig akkoord dat topicstarter zélf nogal roekeloos rijdt. Er waren andere -véél veiligere- oplossingen mogelijk. Een véél meer aangepaste snelheid om te beginnen. Hopelijk ziet hij dat in, voordat hij een keertje wat minder geluk heeft.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: wie zou er hier fout zijn

Bericht door de rijprof »

Toch wel : hij verleent geen voorrang wanneer hij van rijstrook verandert.
Euh..., hij verandert correct van rijstrook waar de uitvoegstrook begint.
Als je een uitrit correct neemt en je voegt uit dicht bij de rechterrand, hoef je toch geen voorrang te verlenen aan een roekeloze bestuurder die zich daar effe rechts tussen smijt, of wel?
Er is met moeite plaats voor een motorrijder daar waar de topicstarter met zijn auto probeert tussen te glippen.
Voorligger doet in mijn ogen niets fout (kan iets beter door vroeger te pinken en iets eerder, een metertje rechtser, in te voegen).

Je moet alle omstandigheden 'samen' bekijken, niet enkel de voorrangsregels.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: wie zou er hier fout zijn

Bericht door bert.covens »

de rijprof schreef:
Toch wel : hij verleent geen voorrang wanneer hij van rijstrook verandert.
Euh..., hij verandert correct van rijstrook waar de uitvoegstrook begint.


Als die VW Golf in uw ogen niks verkeerds doet .... look again ... Op de plaats waar die VW Golf van rijstrook wil veranderen, past al lang makkelijk méér dan 1 auto. In uw ogen mss niet verkeerds, voor het verkeersreglement duidelijk wél. De VW Golf had namelijk voorrang moeten verlenen.
de rijprof schreef: Je moet alle omstandigheden 'samen' bekijken, niet enkel de voorrangsregels.
De omstandigheden zijn: twee gelijktijdig maneuvrerende bestuurders (zoals je trouwens zélf eerder al aangaf) :
de rijprof schreef:Jullie veranderen quasi gelijktijdig van rijstrook. Jij misschien net een fractie vroeger.
= twee gelijktijdig maneuvrerende bestuurders = onderling voorrang van rechts (cassatie)
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: wie zou er hier fout zijn

Bericht door de rijprof »

past al lang makkelijk méér dan 1 auto.
een raketauto, misschien? Look again, met veel moeite een motorfiets, zeker geen normale personenwagen. Er is iets meer dan een meterje ruimte. Ga jij daar met je auto tussen, veilige zijafstand inbegrepen? :shock:
De omstandigheden zijn: twee gelijktijdig maneuvrerende bestuurders
alle omstandigheden, zijn veel meer dan voorrang: onaangepaste snelheid, te weinig veiligheidsruimte, kunnen stoppen of vertragen voor voorzienbare hindernis. Je moet het totaalplaatje kunnen zien.
Niet enkele de voorrang maar ook andere elementen kunnen een rol spelen in de rechtbank.

Laat dat filmpje maar eens zien aan een rechter. Ik ben benieuwd of de topicstarter er positief zal uitkomen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: wie zou er hier fout zijn

Bericht door bert.covens »

de rijprof schreef:
past al lang makkelijk méér dan 1 auto.
een raketauto, misschien? Look again, met veel moeite een motorfiets, zeker geen normale personenwagen. Er is iets meer dan een meterje ruimte.
Tel het aantal wegmarkeringen, en hou rekening met de onderlinge tussenafstand tussen die strepen ....
de rijprof schreef: Ga jij daar met je auto tussen, veilige zijafstand inbegrepen? :shock:
Of het veilig is om zich daar tussen te proppen .... heb ik niet beweerd. Ik heb hierboven zelfs letterlijk, en meermaals aangegeven dat topicstarter gevaarlijk rijdt en dat er véél veiligere oplossingen waren.

Je moet me dan ook hoegenaamd géén woorden in de mond leggen om je grote gelijk proberen te halen.
de rijprof schreef:
De omstandigheden zijn: twee gelijktijdig maneuvrerende bestuurders
alle omstandigheden, zijn veel meer dan voorrang: onaangepaste snelheid, te weinig veiligheidsruimte, kunnen stoppen of vertragen voor voorzienbare hindernis. Je moet het totaalplaatje kunnen zien.
Niet enkele de voorrang maar ook andere elementen kunnen een rol spelen in de rechtbank.
Althans die elementen die in oorzakelijk verband staan met het ongeval, ja. Het is niet omdat een voorrangsgerechtigde roekeloos snel rijdt, dat de voorrangsplichtige ineens geen voorrang meer zou moeten verlenen.
de rijprof schreef: Laat dat filmpje maar eens zien aan een rechter. Ik ben benieuwd of de topicstarter er positief zal uitkomen.
Hij toont gevaarlijk gedrag, past zijn snelheid niet aan. Dus neen, positief zou topicstarter er niet uit komen. Maar daar gaat het helemaal niet om.

Als 't gaat om de aansprakelijkheid voor een ongeval toe te kennen, gaat het er niet om, om zoveel mogelijk fouten bij de andere partij te leggen. Om de aansprakelijkheid toe te kennen, weerhoudt men die fouten die in oorzakelijk verband staan met het ongeval. De onaangepaste snelheid van topicstarter, ontslaat de VW Golf daarom nog geenszins van zijn voorrangsplicht bij het uitvoeren van een maneuver.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: wie zou er hier fout zijn

Bericht door de rijprof »

Afbeelding
derijprof schreef:Ga jij daar met je auto tussen, veilige zijafstand inbegrepen? :shock:
Bert schreef:Je moet me dan ook hoegenaamd géén woorden in de mond leggen om je grote gelijk proberen te halen.
Ik leg je niets in de mond. Ik stelde het enkel in vraag, meer niet. Ik citeer jouw eigen uitspraken:
Bert schreef:Of het veilig is om zich daar tussen te proppen .... heb ik niet beweerd.
Bert schreef:Op de plaats waar die VW Golf van rijstrook wil veranderen, past al lang makkelijk méér dan 1 auto.
Als er, volgens jou, gemakkelijk méér dan 1 auto tussen kan en tevens beweer je dat het niet veilig is om zich daar tussen te proppen, merk ik toch een zekere tegenstrijdigheid op...
Bert schreef: De VW Golf had namelijk voorrang moeten verlenen.
Hoe dan? Door links te gaan uitwijken, terwijl hij tamelijk correct uitvoegt?
Zoals ik eerder schreef:
de rijprof schreef:Indien hij laat zou uitvoegen, waarbij er veel ruimte ontstaat waar jij veilig tussen komt, krijgen we een ander verhaal.
Als je bv. een uitrit van de snelweg neemt met ongeveer 1 meter van de denkbeeldige rand (wat een half metertje beter kan) vind je dan dat je voorrang moet verlenen aan een snelheidsduivel die er rechts wil tussenkomen?

Ander voorbeeld: als je keert in een zeer smalle straat en je staat dwars over de weg, kun je dan voorrang verlenen aan een bestuurder die razendsnel komt aangereden en er tussen wil terwijl er eigenlijk geen plaats is?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: wie zou er hier fout zijn

Bericht door bert.covens »

de rijprof schreef:Afbeelding
derijprof schreef:Ga jij daar met je auto tussen, veilige zijafstand inbegrepen? :shock:
Bert schreef:Je moet me dan ook hoegenaamd géén woorden in de mond leggen om je grote gelijk proberen te halen.
Oei, meneer voelt zich snel geïrriteerd, blijkbaar. Ik stelde het enkel in vraag, meer niet. Ik citeer jouw eigen uitspraken:
Bert schreef:Of het veilig is om zich daar tussen te proppen .... heb ik niet beweerd.
Bert schreef:Op de plaats waar die VW Golf van rijstrook wil veranderen, past al lang makkelijk méér dan 1 auto.
Als er, volgens jou, gemakkelijk méér dan 1 auto tussen kan en tevens beweer je dat het niet veilig is om zich daar tussen te proppen, merk ik toch een zekere tegenstrijdigheid op...
http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... 0-hs3art14

Die strepen moeten 2,5 m lang, met een tussenafstand van 10 meter. En je mag het nog zoveel proberen te draaien en keren als je wil : feit is dat topicstarter er rijdt. Of het ook een veilige handeling was, is een ander verhaal. Ik schrijf dus hoegenaamd niks tegenstrijdigs.

Dus ofwel is begrijpend lezen weer 's niet je sterkste kant. Ofwel verdraai je opzettelijk mijn woorden in een poging mij in een slecht daglicht te stellen.
de rijprof schreef:
Bert schreef: De VW Golf had namelijk voorrang moeten verlenen.
Hoe dan?
:roll: Euh ... ooit al gehoord van kijken in de spiegel en over de schouder ?
de rijprof schreef: Door links te gaan uitwijken, terwijl hij tamelijk correct uitvoegt?
Hij doet dat helemaal niet correct : hij verleent namelijk geen voorrang wanneer hij een maneuver uitvoert. En om aan die voorrangsplicht hoeft hij helemaal niet uit te wijken naar links. Het volstaat om gewoon wachten met het veranderen van rijstrook naar rechts tot topicstarter hem gepasseerd is, tiens.

Als het over tegenstrijdigheden gaat, span jij hier eerder de kroon. Eerder schreef je zélf dat die VW Golf van rijstrook verandert. In case you missed it, dat is nog altijd een maneuver = voorrangsplicht. Het is niet omdat hij richting aangeeft, dat hij ineens geen voorrang meer zou moeten verlenen.
de rijprof schreef: Zoals ik eerder schreef:
de rijprof schreef:Indien hij laat zou uitvoegen, waarbij er veel ruimte ontstaat waar jij veilig tussen komt, krijgen we een ander verhaal.
Als je bv. een uitrit van de snelweg neemt met ongeveer 1 meter van de denkbeeldige rand (wat een half metertje beter kan) vind je dan dat je voorrang moet verlenen aan een snelheidsduivel die er rechts wil tussenkomen?
Het is niet omdat de tegenpartij onaangepast snel rijdt, dat men ontslagen is van de voorrangsplicht. Als jij desondanks toch een regel kent die stelt van wél, citeren graag.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: wie zou er hier fout zijn

Bericht door de rijprof »

Ofwel verdraai je opzettelijk mijn woorden in een poging mij in een slecht daglicht te stellen.
Ik verdraai niet, ik citeer letterlijk jouw woorden.

Verder herhaal ik nog even mijn standpunt.
Indien hij laat zou uitvoegen, waarbij er veel ruimte ontstaat waar jij veilig tussen komt, krijgen we een ander verhaal.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie