enkele vragen om zeker te zijn voor mijn examen

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
steve versaille
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 okt 2016, 18:45

enkele vragen om zeker te zijn voor mijn examen

Bericht door steve versaille »

ik doe over een weekje mijn praktijk in oostende en ik had nog enkele vraagjes die mijn
vader zelf niet zeker wist en ik vroeg me af of er hier iemand was die ze misschien wel kan beantwoorden.

als ik voorang van rechts moet verlenen aan een auto maar die stopt ook om zijn voorang van rechts te verlenen mag ik dan doorrijden omdat hij toch moet wachten of moeten we beide wachten tot hij zijn voorang heeft verleend ?

ik ben al gaan oefenen in oostende en ik heb een paar keer gereden in de straat van het examencentrum, nu in die straat mag je 70 maar er zijn 2 punten waar er een bord met 30(ik vermoed voor werken) staat maar dan 2 meter er na een bord van 70 terug. Mag ik 70 blijven rijden of moet ik vertragen tot dertig en dan terug naar 70?

en dan als laatste mag ik stilstaan op een zebrapad aan een kruispunt om beter de weg die ik wil kruisen te bekijken?

op voorhand dank voor te antwoorden op deze vragen het zijn misschien wat domme dingen maar toch maak ik me er zorgen over.
steve versaille
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 okt 2016, 18:45

Re: enkele vragen om zeker te zijn voor mijn examen

Bericht door steve versaille »

ps: bij een stopbord bij een rood licht moet je toch ook stoppen als het groen is? (mijn vader beweert van niet)
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: enkele vragen om zeker te zijn voor mijn examen

Bericht door GRO »

bij een stopbord bij een rood licht moet je toch ook stoppen als het groen is? (mijn vader beweert van niet)
Ik vermoed dat jij de theorie niet via onze site hebt geleerd, want dat wordt in het filmpje en tekst zeer duidelijk uitgelegd.
Je vader heeft gelijk. Die borden gelden enkel als de lichten niet werken.

VERKEERSLICHTEN http://www.gratisrijbewijsonline.be/the ... erslichten
VOORRANG VAN RECHTS http://www.gratisrijbewijsonline.be/the ... -kruispunt
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: enkele vragen om zeker te zijn voor mijn examen

Bericht door bert.covens »

6.3. Als de verkeerslichten op een bepaalde plaats werken gelden hier de verkeersborden betreffende de voorrang niet die op dezelfde weg geplaatst zijn.

(...)
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: enkele vragen om zeker te zijn voor mijn examen

Bericht door de rijprof »

mag ik stilstaan op een zebrapad aan een kruispunt om beter de weg die ik wil kruisen te bekijken?
Stilstaan op een oversteekplaats is verboden, maar even stoppen op een oversteekplaats mag wel.
Verwar niet de term stilstaan (laden en lossen of passagiers laten in- of uitstappen) met stoppen (even halt houden in het verkeer).
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: enkele vragen om zeker te zijn voor mijn examen

Bericht door bert.covens »

mag ik stilstaan op een zebrapad aan een kruispunt om beter de weg die ik wil kruisen te bekijken?
Heb je VOOR de oversteekplaats te weinig zicht op de dwarsweg, eerst kijken of je daar niemand hindert. Vervolgens voorzichtig de oversteekplaats oprijden om een beter zicht op de dwarsweg te krijgen en daar desgevallend nog even wachten tot je zeker bent dat je veilig verder kan.

Verder, rekening houden met :

40.5. De bestuurder mag een oversteekplaats voor voetgangers niet oprijden wanneer het verkeer zodanig belemmerd is dat hij waarschijnlijk op die oversteekplaats zou moeten stoppen.

Artikel 40ter. Gedrag tegenover de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen

(...)

Hij mag een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen niet oprijden wanneer het verkeer zodanig belemmerd is dat hij waarschijnlijk op die oversteekplaats zou moeten stoppen.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Plaats reactie