Enkele vraagjes i.v.m. verwarrende verkeerssituaties.

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Saffraan1996
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 okt 2016, 12:48

Enkele vraagjes i.v.m. verwarrende verkeerssituaties.

Bericht door Saffraan1996 »

Hoi, ik had enkel vraagjes m.b.t. verkeerssituaties die ik zelf moeilijk kan inschatten. Ik heb m'n ouders erover gevraagd en die twijfelen zelf ook. Zodoende dus mijn post op dit forum. Alvast bedankt voor de hulp :)

Situatie 1: dit betreft de Kumtichstraat tussen Kumtich (Tienen) en Vissenaken (ook Tienen). Deze weg is heel irritant aangelegd, namelijk redelijk breed, geen bebouwing maar wel met een limiet van 50 km/uur. Omdat deze weg zich leent tot veel hogere snelheden heeft de gemeente daar om de zoveel meter (max 200) wegversmallingen aangelegd. Op de foto lijkt dit redelijk smal maar deze baan is breder dan gewoonlijk. Zodoende hoef je dus ook niet van je baanvak af te wijken (het wordt dan wel smal). Mijn vraag is dus of al dan niet je richtingaanwijzers moet gebruiken? Ik heb het de laatste keer dat ik daar reed gedaan, maar je hebt er zoveel achter elkaar dat je eigenlijk constant links en rechts zit te pinken, zonder dat het "nodig" is. Tot slot kan ik eraan toevoegen dat letterlijk niemand daar ooit pinkers gebruikt, al is dat uiteraard geen maatstaf. Mijn vraag is dus, is dit verplicht, of misschien eerder aangeraden of is bij elke wegversmalling pinkers gebruiken overdreven en dus een zogenaamde fout?

Afbeelding

Situatie 2: Op een verkeersplateau moet je vertragen tot 30 km/uur. Nu is mij vraag echter: wat geldt als verkeersplateau? Enkel als er een bord staat met "verkeersplateau", of ook als dit bord ontbreekt maar wel de gekende markering op de weg aanwezig is? Maakt het een verschil of het wel degelijk een verhoging betreft of zich op dezelfde hoogte van de rest van het wegdek bevindt? En ergens op m'n oefenroute, ik kan me niet meteen meer voor de geest halen waar, stond er 50 geschilderd op het begin van het verkeersplateau. Wilt dat zeggen dat de 30 km/uur regel dan niet meer geldt?

Situatie 3: Ik rijd met een volkswagen Polo uit 2005 met een heel lichte benzinemotor. Topsnelheid is ca. 135 km/uur, maar deze gaat al voorbij 4000 toeren per minuut aan 125 km/uur in 5de versnelling, en begint dan heel hard te trillen. Dit is geen defect, deze auto kan gewoon niet meer aan. Nu, ik hou me altijd aan de rechts rijden regel op de snelweg, maar vrachtwagens rijden gewoon te traag (ik rijd meestal steady aan 110 km uur, dat heeft de auto het liefst) dus moet ik regelmatig naar links schuiven. Ik versnel dan altijd tot 120 km of iets sneller, tot ik de 4000 toeren per minuut bijna aantik. Ik krijg echter vaak een snelle auto achter mij en niet zelden krijg ik een heleboel geclaxonneer, kortom agressie. Maak ik een fout door aan de maximumsnelheid voorbij te steken, want ik hoor vaak dat je als je voorbij steekt nog een tandje bij mag steken? Of mag ik gewoon aan 120 km/uur voor bij steken en valt dat niet onder "hinderen" van het verkeer achter me. Tenslotte is 120 km/uur toch de maximumsnelheid en doe ik in feite toch niks verkeerd? Ik ga uiteraard ASAP terug naar rechts, vanaf het moment dat er wat spatie zit tussen mij en de vrachtwagen, waarna ik pas op het rechterrijvak terug vertraag naar 110 km/uur.

Situatie 4: Ik rijd op de N3 (Tiensesteenweg) tussen Leuven en Tienen. Na het passeren van Boutersem rijd ik Roosbeek binnen. De maximumsnelheid op de steenweg blijft daar 70 km/uur. Echter staat dit bord pas iets verder (niet achter een nieuw kruispunt). In de andere richting staat het bord met 70 km/uur wel mooi op dezelfde paal als het bebouwde kom-bord. Moet ik in deze situatie voor ongeveer 75 m vertragen naar 50 km/uur of mag ik ervanuit gaan dat dit gewoon onhandig geplaatst is en dat de 70 km/uur ook tussen het bebouwde kom-bord en het 70 km/uur bord geldt? Het is wellicht niet heel erg duidelijk maar hieronder de situatie.

Afbeelding

Alvast bedankt!

Mvg,
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Enkele vraagjes i.v.m. verwarrende verkeerssituaties.

Bericht door de rijprof »

1. Vermits het over een wegversmalling gaat waarbij je een zijdelingse verplaatsing maakt, moet je de richtingaanwijzers aanzetten.

2.
wegcode.be schreef:Artikel 22ter. Verkeer op rijbanen voorzien van verhoogde inrichtingen

22ter.1. Op de openbare wegen voorzien van verhoogde inrichtingen, die aangekondigd zijn door de verkeersborden A14 en F87 of die, op de kruispunten, alleen aangekondigd zijn door de verkeersborden A14, of die gelegen zijn binnen een zone afgebakend door de verkeersborden F4a en F4b:

1° moeten de bestuurders deze inrichtingen dubbel voorzichtig en met matige snelheid naderen, zodat zij erover rijden met een snelheid die niet meer bedraagt dan 30 km per uur;

2° is elk links inhalen verboden op deze inrichtingen;

3° is stilstaan en parkeren verboden op deze inrichtingen, behoudens plaatselijke reglementering.

A14 Afbeelding F87 Afbeelding F4a Afbeelding F4b Afbeelding
3. Tja, sommigen hebben wat moeite met zich aan de regels te houden.
Hou rekening met de snelheid van jouw achterligger(s). Als die komt aangevlogen aan 160 km/u op enkele tientallen meters, kun je best even wachten met inhalen.
Weet dat 120 op jouw teller eerder 117 km/u is, minstens 3 km/u minder dan de werkelijkheid.

4. Als dit over heel deze weg 70 km/u is, vermoed ik dat je er vanuit mag gaan dat dit gewoon onhandig geplaatst is.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Enkele vraagjes i.v.m. verwarrende verkeerssituaties.

Bericht door Stefan Peeters »

de rijprof schreef:4. Als dit over heel deze weg 70 km/u is, vermoed ik dat je er vanuit mag gaan dat dit gewoon onhandig geplaatst is.
... maar wel een gedroomde locatie voor een politieman met minder goede bedoelingen in een donkerkleurige auto met een gigantisch fototoestel aan boord :roll: ...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Enkele vraagjes i.v.m. verwarrende verkeerssituaties.

Bericht door de rijprof »

Inderdaad, als je op veilig wilt spelen, kun je best even afzakken naar 50 km/u.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Enkele vraagjes i.v.m. verwarrende verkeerssituaties.

Bericht door bert.covens »

Saffraan1996 schreef:Situatie 3: Ik rijd met een volkswagen Polo uit 2005 met een heel lichte benzinemotor. Topsnelheid is ca. 135 km/uur, maar deze gaat al voorbij 4000 toeren per minuut aan 125 km/uur in 5de versnelling, en begint dan heel hard te trillen. Dit is geen defect, deze auto kan gewoon niet meer aan. Nu, ik hou me altijd aan de rechts rijden regel op de snelweg, maar vrachtwagens rijden gewoon te traag (ik rijd meestal steady aan 110 km uur, dat heeft de auto het liefst) dus moet ik regelmatig naar links schuiven. Ik versnel dan altijd tot 120 km of iets sneller, tot ik de 4000 toeren per minuut bijna aantik. Ik krijg echter vaak een snelle auto achter mij en niet zelden krijg ik een heleboel geclaxonneer, kortom agressie. Maak ik een fout door aan de maximumsnelheid voorbij te steken, want ik hoor vaak dat je als je voorbij steekt nog een tandje bij mag steken? Of mag ik gewoon aan 120 km/uur voor bij steken en valt dat niet onder "hinderen" van het verkeer achter me. Tenslotte is 120 km/uur toch de maximumsnelheid en doe ik in feite toch niks verkeerd? Ik ga uiteraard ASAP terug naar rechts, vanaf het moment dat er wat spatie zit tussen mij en de vrachtwagen, waarna ik pas op het rechterrijvak terug vertraag naar 110 km/uur.
Mvg,
Van "horen zeggen" hoor je helaas ook geregeld onzin ....


Vooraleer je gaat inhalen, moet je 100 % zeker zijn van de volgende zaken :

16.4. Voor het links inhalen moet elke bestuurder :

zich ervan vergewissen dat hij dit zonder gevaar kan doen, en inzonderheid :

a) dat de weg over een voldoende afstand vrij is om alle gevaar voor ongevallen te vermijden;
b) dat geen achterligger reeds begonnen is in te halen;
c) dat hij zijn plaats rechts opnieuw kan innemen, zonder de andere bestuurders te hinderen;

d) dat hij op zeer korte tijd kan inhalen.

Ik weet niet hoeveel tandjes je zo zou willen bij steken. Maar voor alle duidelijkheid : het is hoegenaamd niet toegestaan om een snelheidsovertreding te begaan om aan d) te kunnen voldoen. Er is daarop géén uitzondering voorzien om te kunnen inhalen.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Enkele vraagjes i.v.m. verwarrende verkeerssituaties.

Bericht door Inazuma »

Situatie 3:
Inhalen begint met een verandering van rijstrook ... een manoeuvre dus.
De voorrangsplicht daarbij geldt ook tegenover bestuurders die zelf overtredingen begaan. (Cassatie)

Je moet een "te snelle" (maar voorzienbare) bestuurder dus voorrang geven bij het veranderen van rijstrook
Saffraan1996
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 okt 2016, 12:48

Re: Enkele vraagjes i.v.m. verwarrende verkeerssituaties.

Bericht door Saffraan1996 »

Maar dan kan ik in feite nooit voldoen aan die voorwaarde (d), toch? Een vrachtwagen die 90 rijdt, of een willekeurige auto die die snelheid aanhoudt of iets sneller rijdt (zeg 100) voorbijsteken duurt nu eenmaal eventjes aan 120 km/uur.

Ik snap dat je niemand mag hinderen, maar stel dat er niemand te zien is, ik begin aan m'n inhaalmanoeuver, rijdt 120 km/uur en ineens komt er iemand aangeschoten tegen 180 km/uur die hard moet remmen omdat ik nog voorbij steek. Maak ik dan een fout? Als ik ook de 120 km/uur niet mag overschrijden - sowieso een slecht plan met mijn auto.

Aanvulling: Ik vind het enigszins gek dat je iemand die zelf de snelheidsregels totaal aan z'n laars lapt voorrang moet verlenen. Ik heb zelf een hekel aan mensen die te traag rijden maar het is niet bepaald fijn op een tweebaansautosnelweg met mijn autootje als ik met zulke types geconfronteerd word. Wat ik me dus afvraag is hoe ik dan wel correct voorbij steek. Als ik op het moment dat er niemand te zien is naar links ga, en aan 120 km/uur blijf voorbij steken, bega ik dus geen fout?
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Enkele vraagjes i.v.m. verwarrende verkeerssituaties.

Bericht door Inazuma »

Saffraan1996 schreef:Ik snap dat je niemand mag hinderen, maar stel dat er niemand te zien is, ik begin aan m'n inhaalmanoeuver, rijdt 120 km/uur en ineens komt er iemand aangeschoten tegen 180 km/uur die hard moet remmen omdat ik nog voorbij steek. Maak ik dan een fout?
Neen.
Aanvulling: Ik vind het enigszins gek dat je iemand die zelf de snelheidsregels totaal aan z'n laars lapt voorrang moet verlenen.
Dat komt door het bijzondere karakter dat aan een manoeuvre wordt gegeven in de rechtspraak.
Wat ik me dus afvraag is hoe ik dan wel correct voorbij steek.
Zorgen dat je niemand hindert bij het maneuver om van rijstrook te veranderen.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Enkele vraagjes i.v.m. verwarrende verkeerssituaties.

Bericht door de rijprof »

Zorgen dat je niemand hindert bij het maneuver om van rijstrook te veranderen.
Een delicate interpretatie.
Vanaf wanneer eindigt jouw manoeuvre?
Vanaf wanneer is er geen sprake meer van hinderen?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Enkele vraagjes i.v.m. verwarrende verkeerssituaties.

Bericht door bert.covens »

de rijprof schreef:
Zorgen dat je niemand hindert bij het maneuver om van rijstrook te veranderen.
Een delicate interpretatie.
Vanaf wanneer eindigt jouw manoeuvre?
Een maneuver -en de bijbehorende voorrangsplicht- duurt voort totdat men zijn normale plaats volledig ingenomen heeft.


Hof van Cassatie, 18/09/2007, rolnummer P.07.0770.N

De verplichting bij het uitvoeren van een manoeuvre voorrang te verlenen aan de andere weggebruikers bestaat niet enkel op het ogenblik waarop de bestuurder het manoeuvre wil uitvoeren, maar duurt voort totdat de manoeuvrerende bestuurder zijn normale plaats in het verkeer heeft ingenomen
(1).

(1) Cass., 24 juni 1998, AR P.98.0020.F, nr 334. (voorgaande gelijkaardige arresten)
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Enkele vraagjes i.v.m. verwarrende verkeerssituaties.

Bericht door de rijprof »

Even verduidelijken.

1.
Je rijdt 120 km/u. Je wilt inhalen en van rijstrook veranderen.
Je kijkt in de spiegels en je ziet heel ver een auto naderen.
Je verandert van rijstrook en haalt in, nog steeds aan 120 km/u, zonder te hinderen.
Je hebt je normale plaats volledig ingenomen op de linkerrijstrook terwijl je enkele vrachtwagens inhaalt.
Je kijkt nog eens in de spiegels en je ziet die auto dicht naderen aan zeer hoge snelheid waarbij hij diep in de rem moet.
Je begaat geen fout.

2.
Je verandert van rijstrook en de auto achter jou moet plots diep in de rem.
Je begaat een fout.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Saffraan1996
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 okt 2016, 12:48

Re: Enkele vraagjes i.v.m. verwarrende verkeerssituaties.

Bericht door Saffraan1996 »

de rijprof schreef:Even verduidelijken.

1.
Je rijdt 120 km/u. Je wilt inhalen en van rijstrook veranderen.
Je kijkt in de spiegels en je ziet heel ver een auto naderen.
Je verandert van rijstrook en haalt in, nog steeds aan 120 km/u, zonder te hinderen.
Je hebt je normale plaats volledig ingenomen op de linkerrijstrook terwijl je enkele vrachtwagens inhaalt.
Je kijkt nog eens in de spiegels en je ziet die auto dicht naderen aan zeer hoge snelheid waarbij hij diep in de rem moet.
Je begaat geen fout.

2.
Je verandert van rijstrook en de auto achter jou moet plots diep in de rem.
Je begaat een fout.
Bedankt, dit is 100 procent verhelderend :D
Plaats reactie