Gebruik richtingaanwijzers afrit en weefstrook autosnelweg

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Gast

Gebruik richtingaanwijzers afrit en weefstrook autosnelweg

Bericht door Gast »

Wanneer je op de snelweg rijdt en deze wilt verlaten via de afrit, dien je uiteraard de richtingaanwijzer te ontsteken. Zo'n 300 à 400 m voor het begin van de afrit waar ik de snelweg wil verlaten ontsteek ik mijn richtingaanwijzer en kijk ik nog eens extra in mijn achterruitkijk- en rechterzijspiegel om me ervan te vergewissen dat er geen voertuigen achter mij al begonnen zijn met uitvoegen op de pechstrook.

Eens ik me op de afrit bevind en de zijdelingse verplaatsing is afgerond schakel ik mijn richtingaanwijzer uit, is dit correct? Of is het best de richtingaanwijzer pas uit te schakelen bij het passeren van het puntstuk. In Nederland mag de richtingaanwijzer pas uitgeschakeld worden bij het passeren van het "UIT" bord, hoe zit dit in ons land? Ik heb het al eens opgezocht maar vind nergens een sluitend antwoord. Bestuurders schijnen het ook niet altijd goed te weten, sommigen doen net als ik en schakelen de richtingaanwijzer uit eens ze op de afrit rijden, anderen blijven "pinken" tot het einde van de afritmarkering.

Dan ook nog dit: ik rijd de autosnelweg op en neem daarna de eerstvolgende afrit. Indien er weefstroken aanwezig zijn (zoals op de E314 tussen Wilsele en afrit Leuven) dien ik dus niet in te voegen op de doorgaande rijbaan. Moet ik dan bv. 300m voor het einde van de weefstrook ook mijn richtingaanwijzer ontsteken. Ik ga ervan uit dat de richtingaanwijzer hier gebruiken niet verplicht is, aangezien er geen zijdelingse verplaatsing wordt uitgevoerd. Desondanks vind ik het toch veiliger zo'n 400m voor het einde van de afritmarkering de richtingaanwijzer te gebruiken, zodat de overige weggebruikers duidelijk wordt gemaakt dat ik de afrit neem en niet van plan ben in te voegen op de doorgaande rijbaan. Dat vermijd ook eventuele verwarring vind ik.

Alvast bedankt.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Gebruik richtingaanwijzers afrit en weefstrook autosnelweg

Bericht door de rijprof »

de richtingaanwijzer pas uit te schakelen bij het passeren van het puntstuk
Puntstuk, nog nooit van gehoord. :roll: Zet de richtingaanwijzer uit als je de afrit hebt genomen.
Desondanks vind ik het toch veiliger zo'n 400m voor het einde van de afritmarkering de richtingaanwijzer te gebruiken, zodat de overige weggebruikers duidelijk wordt gemaakt dat ik de afrit neem en niet van plan ben in te voegen op de doorgaande rijbaan. Dat vermijd ook eventuele verwarring vind ik.
Akkoord.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Gast

Re: Gebruik richtingaanwijzers afrit en weefstrook autosnelweg

Bericht door Gast »

de rijprof schreef:Zet de richtingaanwijzer uit als je de afrit hebt genomen.
[/quote]
Het is best dat ik de richtingaanwijzer dus uitschakel wanneer de afritmarkering overloopt in een volle witte lijn (waar de afrit "afsplitst")? Zou een examinator bv. hierover een opmerking maken als ik dit niet doe en de richtingaanwijzer uitschakel eens ik op de afrit rijd?

Ergens vind ik dit ook wel wat vreemd, op een oprit van een snelweg zet je toch ook niet meteen je richtingaanwijzer aan als je pas op het einde invoegt? Misschien een wat verkeerde vergelijking, alleen vind ik het ook nogal onwennig om lang te "pinken" wanneer een afrit niet kort is.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Gebruik richtingaanwijzers afrit en weefstrook autosnelweg

Bericht door de rijprof »

alleen vind ik het ook nogal onwennig om lang te "pinken" wanneer een afrit niet kort is.
Daarom, eens je richtingsverandering gebeurd is, zet je de richtingaanwijzers uit.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Gast

Re: Gebruik richtingaanwijzers afrit en weefstrook autosnelweg

Bericht door Gast »

Bedankt, dan hoef ik mijn gebruik van de richtingaanwijzer op de afrit dus niet te veranderen. :wink:
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Gebruik richtingaanwijzers afrit en weefstrook autosnelweg

Bericht door Inazuma »

Puntstuk is een typisch Nederlandse term ...
Plaats reactie