Combinatie 20 uur rijschool en begeleider?

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
z183115
Berichten: 57
Lid geworden op: 11 sep 2016, 14:51

Combinatie 20 uur rijschool en begeleider?

Bericht door z183115 »

Is het mogelijk om de 20 uur praktijk (van 18 maanden model) te combineren met de rest van uw stageperiode met een persoonlijke begeleider (36 maanden model, dus geen gebrevetteerd rijinstructeur)?
Ik lees in het praktijkboek dat er een 'gecombineerde rijopleiding met zowel de rijschool als met begeleider' mogelijk is, maar ik weet niet hoe dat model juist in elkaar steekt.

Zou iemand mij hierover kunnen inlichten?

Bedankt.
Gast

Re: Combinatie 20 uur rijschool en begeleider?

Bericht door Gast »

Met een rijbewijs model 18m mag je alleen de baan op na (minstens 20u les). Je kan je examen afleggen na min. 3m stage.
Wil je graag iemand bij je als “begeleider”, dan moet deze minstens 8 jaar zijn rijbewijs hebben en de laatste en de laatste drie jaar geen verval tot sturen opgelopen hebben. Maar je kan dus zonder begeleider rondrijden, behalve van 22u tot 6u in de weekends en op feestdagen en de vooravond ervan.

Met een rijbewijs model 18m, mag je niet alleen de baan op en mag je buiten je begeleider(s)- max 2, niemand meenemen als passagier. Ze moeten aan dezelfde voorwaarden voldoen als de passagiers bij een model 18 en je kan na min. 3maand examen afleggen.
Volgens mij kan je gewoon een model 36m aanvragen als je denkt dat 18m. te kort zal zijn om te slagen, en alsnog enkele uren les te volgen met de rijschool.
Je kan eenmalig je voorlopig rijbewijs inruilen voor een ander model, zolang het voorlopig rijbewijs niet is vervallen. Dit wijzigt volgend jaar alweer, dus pin me er niet op vast ;)
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Combinatie 20 uur rijschool en begeleider?

Bericht door Inazuma »

Gast schreef:Met een rijbewijs model 18m mag je alleen de baan op na (minstens 20u les)...Maar je kan dus zonder begeleider rondrijden, behalve van 22u tot 6u in de weekends en op feestdagen en de vooravond ervan.
OP die momenten mag men evenmin met een begeleider rijden !
Met een rijbewijs model 18m, mag je niet alleen de baan op en mag je buiten je begeleider(s)- max 2, niemand meenemen als passagier.
36 maanden ;-)

Zal wel een typo zijn.
Plaats reactie