Parkeren - tolerantie op scheefheid? + remmen op motor?

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Gast

Parkeren - tolerantie op scheefheid? + remmen op motor?

Bericht door Gast »

Hoe streng is men op het examen op een beetje scheef staan bij het parkeren?
Want als het me lukt om dicht genoeg bij de stoep te staan, zit ik vaak met het feit dat de voorkant van mijn wagen ongeveer 5 à 10cm dichter bij de stoep staat dan de achterkant.

De keren dat ik al echt parrallel en dicht genoeg bij de stoep heb gestaan, zijn voorlopig op één hand te tellen en mijn examen (en einddatum zonder nog eens 6 extra lessen) nadert met rasse schreden...:(

Wat me ook niet lukt, is remmen op de motor. Ik probeer wel, maar zelfs als ik 70 rijd en 400-500m verder rood heb, lukt het niet. Gewoon gas lossen zorgt ervoor dat ik aan het rode licht ben tegen dat ik naar derde moet schakelen. Mooi in stapjes naar 1, geen idee hoe je dat voor mekaar krijgt.
Ik vrees wel dat ze me daar in Leuven op gaan buizen, iemand tips?

Bedankt!
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: Parkeren - tolerantie op scheefheid? + remmen op motor?

Bericht door Wouter »

De examinator legt er geen lat naast. Als je naast je auto staat en je denkt "amai, da's scheef", dan is het te scheef. Je herkent dat zelf in het straatbeeld heus ook wel, wie deftig geparkeerd is en wie echt niet mooi staat.

Remmen op de motor combineer je uiteraard met remmen met de voetrem. Remmen op de motor houdt gewoon in dat je wanneer je het gas loslaat en vertraagt, je pas het koppelingspedaal gebruikt wanneer je in lage toeren komt (en indien nodig terugschakelt naar "een gepaste versnelling": Dat kan dus perfect van 4 naar 2 zijn, niemand die zegt dat je stap per stap elke versnelling helemaal tot 1 moet doorlopen.)
Daarbij mag je extra bijremmen met de voetrem.
Als je bijvoorbeeld in 3de staat, moet ontkoppelen op 1000 toeren maar dan al bijna stilstaat voor het rode licht, dan hoef je dan niet meer terug te schakelen, je staat toch meteen stil...

Wat FOUT is, maar sommigen wel doen: gas loslaten & koppelingspedaal METEEN indrukken (géén remmen op de motor), en heel de remweg ALLEEN maar remmen met de voetrem.
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
Gast

Re: Parkeren - tolerantie op scheefheid? + remmen op motor?

Bericht door Gast »

Ja, maar dat is dus net het probleem dat ik ondervind, gas loslaten en laten gaan = aan 55 het rode licht te bereiken. Zelfs als ik de voetrem erbij gebruik, kan ik hoogstens terug naar derde en moet ik alweer de voetrem gebruiken om volledig stil te staan voor het verkeerslicht/of voor de voorligger die er al stil staat ;)
Dat beschouw ik toch niet echt als remmen op de motor, want zeker 75% is nog voetrem.
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: Parkeren - tolerantie op scheefheid? + remmen op motor?

Bericht door Wouter »

Gast schreef:Dat beschouw ik toch niet echt als remmen op de motor, want zeker 75% is nog voetrem.

In ieder geval is "remmen" op de motor eigenlijk gewoon licht vertragen. Om écht te remmen moet je sowieso "veel" pedaal gebruiken. Als je toch het gevoel hebt dat je hard op het pedaal moet duwen, misschien rem je dan te laat?

- Ofwel rem je niet op tijd. Als je ziet dat het rood is, moet je niet blijven gas geven en 70 rijden, tot je er bijna bent, om dan hard te moeten remmen. Als dat de situatie is, en je daarom veel op het pedaal moet duwen, ja dan moet je inderdaad gewoon vroeger beginnen met gas lossen

- Je zag pas later dat je moet beginnen remmen: het was groen, nu wordt het oranje, en je moet fors remmen. In deze situatie maakt het niet uit of je 50% of 90% de voetrem moet gebruiken om tot stilstand te komen. Zolang je je koppelingspedaal maar pas aanraakt wanneer het nodig is, ben je aan het remmen op de motor, en is dat voldoende (hoe weinig dat percentueel ook bijdraagt, het moet er gewoon bij zitten).
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Parkeren - tolerantie op scheefheid? + remmen op motor?

Bericht door de rijprof »

Ja, maar dat is dus net het probleem dat ik ondervind, gas loslaten en laten gaan = aan 55 het rode licht te bereiken. Zelfs als ik de voetrem erbij gebruik, kan ik hoogstens terug naar derde en moet ik alweer de voetrem gebruiken om volledig stil te staan voor het verkeerslicht/of voor de voorligger die er al stil staat ;)
Dat beschouw ik toch niet echt als remmen op de motor, want zeker 75% is nog voetrem.
Hetgeen ik opmerk in jouw uitleg is dat je ofwel remt met de voetrem ofwel op de motor.
...en moet ik alweer de voetrem gebruiken...
Dus niet te samen. Ja, dan dan begrijp ik dat het moeilijk wordt om de juiste remdosering te geven voor je remafstand.
Je kunt gerust beide combineren, en dat is zelfs sterk aan te raden!

Je ziet dat het rood wordt, je gaat éérst naar je voetrem. Daarna ontkoppel je, terwijl je je voetrem nog steeds licht indrukt, en schakel terug naar een lagere versnelling die best bij jouw snelheid past (onder 60 km/u> 3de en onder 40 km/u 2de) terwijl je je voetrem nog steeds licht indrukt.
Nadat je hebt teruggeschakeld, haal je het koppelingspedaal opnieuw rustig omhoog, nog steeds met de voetrem erbij.
Je remt dan wat extra op de motor en je drukt pas het ontkoppelingspedaal in als je motor in hele lage toerentallen komt (- 1.000 t/m) en je blijft nog steeds uitremmen tot stilstand.

Dus leer met jouw 2 voeten samen te werken. Eérst de rem die je continu blijft gebruiken te samen met het terugschakelen en het extra remmen op de motor.
Het is geen kwestie van of/of maar van en/en.

Je mag ook eenvoudig remmen in om het even welke versnelling, als je niet veel tijd hebt. Eérst remmen, niet terugschakelen en pas ontkoppelen op hele lage toeren.

Enkel op de motor remmen kun je pas doen als je heel veel ruimte hebt.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Parkeren - tolerantie op scheefheid? + remmen op motor?

Bericht door Inazuma »

Gast schreef:Mooi in stapjes naar 1, geen idee hoe je dat voor mekaar krijgt.
Leer je rijden met een oudere begeleider ?

Terugschakelen is niet meer vereist.
Het kan als er de ruimte voor is.
Indien niet enkel gas lossen en op het einde bijremmen met de voet.

Naar eerste moest je nooit terugschakelen - dat is voor de meeste bestuurders rijdend niet haalbaar zonder schokken ;-)
Gast

Re: Parkeren - tolerantie op scheefheid? + remmen op motor?

Bericht door Gast »

Bedankt voor de toelichting. Zoals ik het via de rijschool leerde, leek het wel een of/of verhaal.
Afgelopen weekend heb ik het en/en verhaal geprobeerd en dat werkt een pak beter ;)

Inazuma, ik heb een model 18m, maar tijdens mijn rijlessen (vorig jaar april/mei) werd er toch flink de nadruk op gelegd.
“hier is een mooie gelegenheid om te remmen op de motor”
“dit punt wordt vaak genomen tijdens examens om te zien of je kan remmen op de motor”
“kijk, in de verte is het rood, schakel al maar stapsgewijs terug”

Mijn vriend, die vaak meerijdt als ‘begeleider’, kent dit principe niet, hij leerde 15j geleden rijden via een rijschool in een andere provincie.
Mijn verwoording, terug naar 1 is wat slecht gekozen. Ik bedoelde dat ik ongeveer moest stilstaan bij rood, en dan bij stilstand in 1e moet gaan staan, zodat ik vlot kan vertrekken bij groen.
Op de meeste kruispunten had ik vaak langer rood, ik heb nog niet vaak vanuit 2e komen aanrijden en kunnen mee vertrekken met degenen die al stil hadden gestaan aan het kruispunt.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Parkeren - tolerantie op scheefheid? + remmen op motor?

Bericht door de rijprof »

Afgelopen weekend heb ik het en/en verhaal geprobeerd en dat werkt een pak beter ;)
hoofdzaak is de rem en bijkomend de motorrem wat laten meehelpen.
“hier is een mooie gelegenheid om te remmen op de motor”
“dit punt wordt vaak genomen tijdens examens om te zien of je kan remmen op de motor”
“kijk, in de verte is het rood, schakel al maar stapsgewijs terug”
Als je veel tijd en ruimte hebt.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie