Noodsituatie & invoegstrook - situatie

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Gast

Noodsituatie & invoegstrook - situatie

Bericht door Gast »

Vandaag een voorval gehad tijdens het spitsuur (file) waarbij er op de snelweg een ambulance (logischerwijze) voorrang moest krijgen. Het ging hier om een snelweg van 2 stroken, waarbij ik aan de rechterkant reed. Het moment dat de ambulance langs moest komen reed ik net langs een invoegstrook van een oprit, ik heb eerst de 2 auto's voor mij voorrang gegeven die al op de invoegstrook stonden en nadien gekeken of er iemand nog kwam van deze invoegstrook (wat niet zo was) en mij hierna gelijk op de invoegstrook gezet zoals alle auto's voor mij zodat de ambulance kon passeren.

Nu wat er gebeurde, was een vrouw die veel te snel de invoegstrook op kwam gereden (ze moet toch zeker aan de 120 gezeten hebben aangezien ik geen auto zag in de verte van de oprit toen ik invoegde en dan ineens wel). Eenmaal ingevoegd hoorde ik ineens geclaxonneer achteraan, dame die blijkbaar de situatie te laat inschatte en bijna tegen mij was gereden.

Heeft er iemand hier tips voor mij, hoe ik deze situatie anders had kunnen aanpakken? Naar mijn inziens zat deze vrouw fout aangezien ze te snel reed (er was ook file 70km/u max) en de sirenes/lichten van de ambulance had moeten zien om zo de situatie in te schatten. Pas nadat ik teken deed dat ze naar achteren moest kijken voor de ambulance leek haar frank te vallen.

Deze dame vond het erna ook nog eens grappig om een spelletje te spelen op de weg, door eerst te vertragen zodat ik kon invoegen op de linkerbaan om een vrachtwagen in te halen, om daarna gelijk te versnellen waardoor ik bijna tegen haar was gereden.

Kortom: rijden is een avontuur!

Bedankt voor de reacties alvast!
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Noodsituatie & invoegstrook - situatie

Bericht door de rijprof »

Wijk niet meer uit dan nodig, zodat de ambulance vlot door kan en laat nog voldoende ruimte over aan de rechterkant mocht er een bestuurder wat laat reageren op het vertraagd verkeer zodat die nog kan uitwijken.
In het slechtste geval is er nog de pechstrook.
De 4 richtingaanwijzers aanzetten mag bij dreigend gevaar.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie