Motorrijexamen op de weg afleggen met eigen elektrische motor.

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Kri001

Motorrijexamen op de weg afleggen met eigen elektrische motor.

Bericht door Kri001 »

Beste,
Vorige week donderdag ben ik niet geslaagd voor mijn motorrijexamen A op de weg. Dit zonder verkeersregels te overtreden of onveilig te rijden. De reden dat de examinator opgaf was dat hij vond dat ik de motor te weinig beheerste. Er van uitgaan dat hij gelijk heeft ("de baas heeft altijd gelijk, ook al heeft hij geen gelijk... zeker?") dan zal dat voornamelijk te wijten zijn dat ik heel weinig rijervaring heb op de motor van de rijschool. Met mijn eigen motor doe ik vast en zeker beter.

Het probleem is dat mijn motorfiets een elektrische motor met 6 trap versnellingsbak heeft. Elektrische motoren hebben andere eigenschappen dan de traditionele verbrandingsmotoren. Zo heeft de mijne een nominaal vermogen van 22kW en een piekvermogen van 40kW. Aangezien het de 22kW is die op het inschrijvingsbewijs staat vermeld is deze dus op papier te licht om deel te mogen nemen aan het rijbewijs A.

Deze KW's zeggen eigenlijk niet veel over de kracht (koppel) dat de motor heeft. Hoe zwaar de motor dus is. Het niet correcte vind ik dat de motor van de rijschool een maximumkoppel van 60 Nm heeft en de mijne constant 90 Nm over het volledige snelheidsbereik heeft. Mijn motor is dus te licht voor het motorrijexamen, waar de rijschoolmotor met minder Nm wel voldoet.

Mijn vraag aan u, geachte forumleden, is dus: Bestaat er een mogelijkheid om met mijn (toch wel zware) motor te kunnen deelnemen aan het motorrijexamen. Mocht dit mogelijk zijn dan is er terug een discriminatie t.o.v. elektrische motoren de wereld uit geholpen en ben ik overtuigd dat mijn slaagkansen merkelijk zullen toenemen.

Alvast bedankt voor uw reacties,
met vriendelijke groeten,
Kri001
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Motorrijexamen op de weg afleggen met eigen elektrische motor.

Bericht door GRO »

Beste,

Er zijn regels en voorschriften die door de wetgever worden opgelegd.
Als een examencentrum je een attest geeft voor rijbewijs A, dan moet die examinator kunnen oordelen dat jij met elk type motorfiets van die categorie kunt rijden, en dus niet enkel met een motorfiets die je gewoon bent. Anders mag hij je geen voldoende geven.

Dat is geen discriminatie. Iemand die bijvoorbeeld een dure sportwagen heeft met twee zitplaatsen vooraan zal ook daarmee geen examen kunnen afleggen voor rijbewijs B, omtdat die auto niet beantwoordt aan de vereisten van examenvoertuig.
Gast

Re: Motorrijexamen op de weg afleggen met eigen elektrische motor.

Bericht door Gast »

Beste, oprecht dank voor uw antwoord.

Naar mijn gevoel gaat de vergelijking niet helemaal op. Het is i.d.d. zo als je kunt veilig en vlot kunt rijden door te oefenen met deze sportwagen, dan is de kans groot dat je met het examenvoertuig dit ook wel zult kunnen.

Langs de andere kant als het de bedoeling is dat je met elke motor vlot overweg kunt, dan durf ik de examinator zelf uitdagen met mijn motor het examen af te leggen. Een type motor waar hij nog nooit op gereden heeft en waarvan de plaats en de manier van de bedieningen anders zijn, dan de motor waar hij ondertussen al is ingegroeid. Als hijzelf beoordeeld wordt door een examinator die de reden waarom hij minder vlot (daarvoor niet slecht) rijdt niet aanvaard dan mag hij zelf ook 190 euro (140 euro motor rijschool + examengeld) betalen voor een herkansing op terug diezelfde motor waar hij niet zeker van is.

Mijn punt hier is dus dat ik zeker niet met alle motoren vlot zal kunnen rijden als ik hopelijk de volgende keer voor dit examen slaag. Ervaring zal nodig blijven. Tot ik die ervaring heb blijf ik met elke nieuwe machine wijselijk behoedzaam rijden in de plaats van het verplichte vlot.

Het herexamen is dus zinloos. Ik heb 25 jaar rijervaring met de wagen (geen enkele boete of ongeval - waar ik dan ook fier op ben). Ik acht mezelf dus bekwaam om te kunnen inschatten dat ik nu al vol vertrouwen, vlot en veilig met mijn motor rij.

Discriminatie? Ik denk het dus wel of op zijn minst toch partijdigheid in het voordeel van uitstervende verbrandingsmotoren. Aangezien het hier gaat over foute KW's (waar o.a. het slechte rendement van verbrandingsmotoren niet in rekening wordt gebracht) in plaats van veel correctere Nm's (eigenlijk op het wiel) en niet over het feit of je al dan niet met alle motoren kunt rijden.

Ik dank u nogmaals voor de reactie en hoop op meer.

met vriendelijke groet,
Kri001
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Motorrijexamen op de weg afleggen met eigen elektrische motor.

Bericht door de rijprof »

Misschien kun je dit eens aankaarten bij de directie van de examencentra die dan op hun beurt regels worden opgelegd door de overheid. Intussen is de Vlaamse Gemeenschap Mobiliteit bevoegd.

Je hebt zeker een punt dat ecologische voertuigen niet gediscrimineerd mogen worden.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Gast

Re: Motorrijexamen op de weg afleggen met eigen elektrische motor.

Bericht door Gast »

Dank voor uw begrip Rijprof,

Ondertussen heb ik gedaan wat u voorstelde. Ik heb mijn probleem gemaild naar het examencentrum en naar de FOD mobiliteit. Van het examencentrum heb ik geen antwoord mogen ontvangen.

De FOD mobiliteit heeft dit wel gedaan, wat ik dan ook apprecieer. Zie hieronder hun antwoord:


Als reactie op uw melding via het Contactpunt Mobiel Vlaanderen melden we u het volgende :
De wetgeving op de examenvoertuigen werd door de FOD Mobiliteit zodanig opgesteld en er kunnen geen uitzonderingen toegestaan worden.
Wij zijn er ons van bewust dat de markt van motoren en wagens een snelle evolutie kent.
Vandaar dat wij overwegen, nu dat het onze bevoegdheid is de wetgeving aan te passen. Het is nu aan de huidige Vlaamse Minister om dit eventueel te doen.


Voor mij is het dus zeer jammer dat de wetgeving niet toelaat de examencentra hun gezond verstand te laten gebruiken.

Laten we hopen dat de examinator in oktober toch wat meer begrip kan opbrengen. Er van uit gaan dat dit niet zo zal zijn zal ik mijn principes tijdelijk overboord gooien en vlotter (lees: meer risicovol) rijden op een motor die ik niet ken.

Andere ideeën om mijn motor toegelaten te krijgen tot het rijexamen zijn wel nog altijd zeer welkom.
met vriendelijke groeten,
Kri001
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Motorrijexamen op de weg afleggen met eigen elektrische motor.

Bericht door de rijprof »

De FOD mobiliteit heeft dit wel gedaan, wat ik dan ook apprecieer.
Mooi.
Vandaar dat wij overwegen, nu dat het onze bevoegdheid is de wetgeving aan te passen. Het is nu aan de huidige Vlaamse Minister om dit eventueel te doen.
Ja, dat gebeurt niet op één dag, maar er wordt tenminste over nagedacht.
... zeer jammer dat de wetgeving niet toelaat de examencentra hun gezond verstand te laten gebruiken.
zij moeten ook de richtlijnen volgen die de overheid oplegt.
Laten we hopen dat de examinator in oktober toch wat meer begrip kan opbrengen.
Dat denk ik niet.
...zal ik mijn principes tijdelijk overboord gooien en vlotter (lees: meer risicovol) rijden op een motor die ik niet ken.
Nooit risico's nemen en behoud jouw defensieve rijstijl. Ga nooit over de grens van jouw eigen kunnen.
Andere ideeën om mijn motor toegelaten te krijgen tot het rijexamen zijn wel nog altijd zeer welkom.
Dat zal nog even duren. FEBIAC kan misschien wat extra nadruk leggen bij de overheid.
Intussen, op korte termijn, kan je wat extra rijlessen nemen met een klassieke motorfiets en daar dan examen mee doen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Kri001

Re: Motorrijexamen op de weg afleggen met eigen elektrische motor.

Bericht door Kri001 »

Citeer:
... zeer jammer dat de wetgeving niet toelaat de examencentra hun gezond verstand te laten gebruiken.
zij moeten ook de richtlijnen volgen die de overheid oplegt.
Het enige richtlijn dat de examinator mij gaf was dat als ik 55 rij in een zone 50 dat hij (vertegenwoordiger van de overheid) dit niet erg vond. Mocht ik 70 rijden, hij dit me wel kwalijk zou nemen? :?:
Nooit risico's nemen en behoud jouw defensieve rijstijl. Ga nooit over de grens van jouw eigen kunnen.
Volgens mij is dit de reden dat ik een boete (herexamen) van 190 euro heb gekregen. Mijn eigen kunnen zou ik dan ook liever demonstreren op circuit dan op de openbare weg.

Ik vond volgende definitie van defensief rijden:
Defensief rijden wil zeggen dat je jouw auto en de verkeerssituaties de baas bent. Je overziet verkeerssituaties, je weet wat er eventueel kan gaan gebeuren en je reageert adequaat.

Toch misschien even mijn 4 fouten beschrijven:

Fout 1: Geen vlotte bocht.
Weg met maximum snelheid van 70 km/uur. Neem de juiste positie op de weg in, controleer mijn snelheid (kop 70) en stippel in mijn hoofd het traject uit (bochtentechniek) om deze rechtse bocht te nemen. Ik merk op mijn geplande weg 2x2 putdeksels in de bocht. 'k Zie na de bocht geen tegenliggers en merk dat de examinator vrij dicht volgt. Ik wijzig mijn traject (niet mijn snelheid) naar buiten de eerste twee putdeksels om, langs de middenlijn (ongeveer 20 cm) en voor de twee volgende deksels naar de rechterkant van de weg.

Fout 2: Te langzaam rijden in zone 50.
Na verkeerslichten komen we zone 50 binnen op een brede rechte weg. Ik ken deze weg goed omdat mijn zoontje er niet zo ver van naar school gaat. Iedereen had dan ook zonder problemen kunnen versnellen naar 55 km/uur. Maar, aan de kant van de weg is een bos met wandelaars, kinderen, joggers en honden. Daarbij is er verderop een brede verhoogde inrichting met een zebrapad. Dus beperk ik mijn snelheid tot zo'n 43 km/uur. De examinator roept "Rij een keer 50, é!".

Fout 3: Rechts blijven rijden na inhalen.
Ik kom volgens de regels op een 2x2 drukke weg 90 km/uur. Voeg in en versnel vlot. Ik overzie de omgeving en ga verder op het linker rijvak. Ik haal verschillende vrachtwagens in, en enkele wagens. De laatste wagen die ik had willen inhalen was een zwarte Mercedes. Op het moment dat ik naast hem kom, versnelt hij ook wat, zodat we beiden de toegelaten snelheid rijden. Ik weet dat ik normaal niet nog mag versnellen. Terug langzamer rijden om rechts in te voegen tussen de Mercedes en een vrachtwagen lijkt mij ook geen goede keuze. Dit omdat mij dit niet veilig leek, de vlotheid waarmee ik aan het inhalen was zou teniet doen en ik een 300 tal meter naar links af zou moeten en ik het me dus onnodig moeilijk zou hebben gemaakt. Ik blijf dus de toegelaten snelheid rijden naast de zwarte wagen tot aan de volgende lichten.

Fout 4: Blijven op 2/3 rijden wanneer ik een vrachtwagen kruis.
Die vrachtwagen herinner ik me niet. Als dit zo is, vind ik deze fout ook correct.

Wat had ik dus moeten leren uit mijn eerste drie fouten?

met vriendelijke groeten,
Kri001
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Motorrijexamen op de weg afleggen met eigen elektrische motor.

Bericht door de rijprof »

1. Indien mogelijk, liefst naar de rechterkant uitwijken. Op jouw rijhelft even naar links uitwijken voor een riooldeksel of put als er ruim voldoende plaats is voor de tegenliggers lijkt mij niet fout. Naar rechts is iets veiliger t.o.v. tegenliggers.

2. 43 of 50 maakt niet zoveel verschil in remafstand. Dus waarom niet 50 rijden?
Tracht waar mogelijk dicht bij de maximum te rijden.

3. Toch moet je zoveel mogelijk in de rechterrijstrook rijden (algemene regel), al is het maar voor 300 meter,
behalve de uitzonderingen (druk verkeer, keuze van bestemming & voorsorteren).

4. 2/3 rijden op zich is niet fout, maar een tegenliggende vrachtwagen heel dicht kruisen is toch niet echt aan te raden.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Kri001

Re: Motorrijexamen op de weg afleggen met eigen elektrische motor.

Bericht door Kri001 »

Dank u Rijprof voor de wijze raad, die ik zeker zal proberen op te volgen bij mijn herexamen.
Nu zal het wel moeten passen dat ik exact dezelfde situaties tegenkom.
Ik denk wel dat je moet onderkennen dat de keuzes die ik had gemaakt aansluiten bij de definitie van defensief rijden. Ik heb geen verkeersregels overtreden, veilig en defensief gereden, vlot kon beter omdat ik bewust behoedzaam met een onbekende motor heb gereden. Het probleem zal dus liggen bij mijn stijl van rijden die niet past in de vooropgestelde norm.

Om het eens cru te stellen... Mocht ik terug in mijn "wilde jaren" zitten, dan was de boodschap duidelijk overgekomen.
Ik had mijn "sliders" aangetrokken, aan 99 per uur (10% meer wordt toch getolereerd) de binnenweggetjes afgeraced (perfecte bochtentechniek). Putdeksels ontwijken hoeft niet want deze zijn toch geasfalteerd en ik scoor er toch slechte punten mee wanneer ik dit wel doe. En telkens, na achterom te hebben gekeken om zien of de examinator al ver genoeg was losgereden, kort te remmen bij het naderen van een voorrang van rechts.
Dan had ik in mijn straat (mooie rechte brede straat in de bebouwde kom, met vier verhoogde inrichtingen en een school - toch geen zone 30) viermaal geaccelereerd tot 55, geremd tot 33. (Perfect mogelijk met mijn motor). Hierbij had ik verschillend andere weggebruikers reglementair moeten inhalen. Dit omdat alleen diegene die geslaagd zijn voor dit motorexamen de maximale snelheid rijden en al de andere dus prutsers zijn die hun rijbewijs gekregen hebben bij een doos cornflakes.
Dan had ik op de 2x2 weg er heel veel plezier aan beleefd om de andere weggebruikers als bewegende kegeltjes te aanzien en deze aan 99 km/uur correct in te halen en telkens terug in te voegen.
Dit zou zeker defensief gebeuren, want mijn zintuigen zouden super alert zijn onder invloed van de adrenaline. Dit is naar het schijnt zelfs bewezen, heb ik eens gelezen.

Dit alles is natuurlijk ironie. Frustratie van mijn 190 euro boete. Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat "vlot" eigenlijk geen deel zou mogen uitmaken van het motorrijexamen op de openbare weg. Het doel hiervan (controleren of je een motor beheerst) werd al geëvalueerd bij het examen op parcours en ervaring met de juiste machine zal dat heel zeker alleen maar verbeteren. Het feit dat ik de putdeksels heb ontweken en er niet gewoon ben overgereden zou me extra punten hebben opgeleverd i.p.v. een fout. Het feit dat ik te traag reed langs het bos (waar trouwens een bordje "GRAAG TRAAG" stond) zou de examinator een glimlach moeten hebben bezorgd i.p.v een geïrriteerde opmerking. De 2x2 weg was druk. Het feit dat ik mij niet liet opjagen door een auto die sneller dan de toegelaten snelheid wou rijden, zou moeten geapprecieerd worden als een teken van sterk karakter en niet afgeschilderd worden als een van een zwakkeling die het verkeer ophoudt.

Ik denk mocht dit zo gequoteerd worden, dat sommige motards die nu rijden met rijbewijs zoals mijn eerste beschrijving, de juiste boodschap van het correct motorrijden hadden gekregen tijdens hun motorrijexamen.

Met vriendelijke groeten,
Kri001
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Motorrijexamen op de weg afleggen met eigen elektrische motor.

Bericht door de rijprof »

Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat "vlot" eigenlijk geen deel zou mogen uitmaken van het motorrijexamen op de openbare weg.
Juist, maar een minimum aan normale verkeersdeelname mag toch.
Ik denk dat het met jouw vlotheid nog meeviel maar het onnodig links rijden en ontwijken langs links van een riooldeksel (terwijl rechts ook kan) was volgens mij de grootste fout.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
sporty

Re: Motorrijexamen op de weg afleggen met eigen elektrische motor.

Bericht door sporty »

kan je intussen al ergens in de buurt van aalst/oost-vlaanderen rijlessen volgen met electrische motoren/automatische schakelaars en er dan ook examen mee afleggen
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Motorrijexamen op de weg afleggen met eigen elektrische motor.

Bericht door Inazuma »

sporty schreef: 19 mar 2023, 12:03 kan je intussen al ergens in de buurt van aalst/oost-vlaanderen rijlessen volgen met electrische motoren/automatische schakelaars en er dan ook examen mee afleggen
Geen idee

De voorwaarden om met dergelijke motor aan examen te mogen deelnemen, zijn nogal beperkend zeker bij het huidige beperkte aanbod.

Niet in het minst de automatische versnellingsbak (of gebrek aan versnellingsbak) die ook de geldigheid vh rijbewijs beperkt.


§2. De kandidaat voor het rijbewijs geldig voor de categorie A1 legt het praktisch examen af met een motorfiets van de categorie A1 zonder zijspan, met een maximumvermogen van 11 kW, en een vermogen/gewichtsverhouding van minder dan 0,1 kW per kg, die een snelheid van ten minste 90 km per uur kan bereiken. De cilinderinhoud van een verbrandingsmotor bedraagt minstens 115 cm³. De vermogen/gewichtsverhouding van een motorfiets met elektrische motor bedraagt minstens 0,08 kW/kg.

De kandidaat voor het rijbewijs geldig voor de categorie A2 legt het praktisch examen af met een motorfiets zonder zijspan, met een vermogen van ten minsten 20 kW en ten hoogste 35 kW en een vermogen/gewichtsverhouding van hoogstens 0,2 kW/kg. De cilinderinhoud van een verbrandingsmotor bedraagt minstens 245 cm³. De vermogen/gewichtsverhouding van een motorfiets met elektrische motor bedraagt minstens 0,15 kW/kg.

De kandidaat voor het rijbewijs geldig voor de categorie A legt het praktische examen af met een motorfiets zonder zijspan, met een ledige massa van meer dan 175 kg en een vermogen van minstens 50 kW. De cilinderinhoud van een verbrandingsmotor bedraagt minstens 595 cm³. De vermogen/gewichtsverhouding van een motorfiets met elektrische motor bedraagt minstens 0,25 kW/kg.
Plaats reactie