Hallo
Stel dat je in een 50-straat rijdt en dat je voortdurend voorrang van rechts moet verlenen (veel zijstraten rechts). Moet je dan telkens helemaal vertragen en terugschakelen naar 2 of mag je gewoon wat vertragen (zolang je genoeg ziet of er een auto aankomt) en niet terugschakelen (bv. vertragen tot 40 km/u)?
Bedankt!
snelheden op kruispunten
-
- Administrator
- Berichten: 6824
- Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
- Locatie: Dilsen
Re: snelheden op kruispunten
Hangt natuurlijk ook af van het zicht wat je op zo een kruispunten hebt.
40km/u op een kruispunt waar voorrang van rechts telt op een kruispunt waar weinig zicht is lijkt me nog redelijk hard.
Op de meest kruispunten ga je minder snel kunnen rijden en is het dus best aangewezen om even terug te schakelen.
40km/u op een kruispunt waar voorrang van rechts telt op een kruispunt waar weinig zicht is lijkt me nog redelijk hard.
Op de meest kruispunten ga je minder snel kunnen rijden en is het dus best aangewezen om even terug te schakelen.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
-
- Medewerker
- Berichten: 8352
- Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
- Contacteer:
Re: snelheden op kruispunten
Soms kun je in 3de (tot 36km/u) , meestal in 2de (tot 16 km/u) en als het moet in 1ste (tot 8 km/u) of nog trager (ontkoppelen).
Het hangt gewoon af van de zichtbaarheid waaraan je je snelheid moet aanpassen om rustig te kunnen stoppen, indien nodig en voorrang te kunnen verlenen.
Als je bv. aan een omgekeerde driehoek komt, moet je je snelheid en versnelling toch ook aanpassen naargelang de zichtbaarheid en omstandigheden. Dat is net hetzelfde aan een kruispunt met voorrang aan rechts.
Terugschakelen doe je niet enkel om trager te kunnen rijden maar vooral om daarna vlot te kunnen versnellen in de juiste versnelling.
Het hangt gewoon af van de zichtbaarheid waaraan je je snelheid moet aanpassen om rustig te kunnen stoppen, indien nodig en voorrang te kunnen verlenen.
Als je bv. aan een omgekeerde driehoek komt, moet je je snelheid en versnelling toch ook aanpassen naargelang de zichtbaarheid en omstandigheden. Dat is net hetzelfde aan een kruispunt met voorrang aan rechts.
Terugschakelen doe je niet enkel om trager te kunnen rijden maar vooral om daarna vlot te kunnen versnellen in de juiste versnelling.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden