Voetganger of fietser oversteken

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
letsgo
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 sep 2016, 14:22

Voetganger of fietser oversteken

Bericht door letsgo »

Dag iedereen,

Wanneer een voetganger of fietser oversteekt, of van plan is over te steken, op een voet-/fietspad, moeten we natuurlijk voorzichtig stoppen.
Wanneer een voetganger of fietser van plan is over te steken waar het niet mag, moeten we theoretisch gezien niet stoppen.
Nu zit ik bij die laatste situatie wat in de knoop.
Stel je rijdt op de openbare weg en de voetganger of fietser staat echt op het punt over te steken, dan moet je toch ook stoppen?

Ik hoorde van enkelingen dat zei hiervoor een fout kregen op het examen.

Kan er dit iemand verduidelijken?

Alvast bedankt!!
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Voetganger of fietser oversteken

Bericht door Benny Stinkens »

Je zit vooral met het eerste in de knoop. :!:
(brom)Fietsers hebben namelijk GEEN voorrang op een oversteekplaats voor voetgangers. :idea:
Ze hebben zelfs GEEN voorrang op een oversteekplaats voor fietsers. :idea:
(tenzij ze reeds begonnen waren met over te steken)
Ik hoorde van enkelingen dat zei hiervoor een fout kregen op het examen.
Stel dat je (brom)fietsers voorrang gaat geven terwijl ze geen voorrang hebben en er moeten een aantal voertuigen achter ook gaan stoppen omdat jij ten onrechte voorrang verleent lijkt het me logisch dat dit als fout aangerekend wordt.
Je brengt je achterliggers in gevaar.

Ga nu niet elke (brom)fietser platrijden. :!:
Als je merkt dat deze gewoon zijn voorrang -die hij dus niet heeft- neemt, moet je nog steeds defensief denken. :idea:
In dit geval ziet de examinator ook dat het eerder een fout was van de (brom)fietser en zal maar al te blij zijn dat je hem niet plat reed.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
letsgo
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 sep 2016, 14:22

Re: Voetganger of fietser oversteken

Bericht door letsgo »

Heel erg bedankt voor het duidelijk antwoord!
Plaats reactie