vooruit schieten bij schakelen/ parkeren/ ...

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Gast

vooruit schieten bij schakelen/ parkeren/ ...

Bericht door Gast »

Ondertussen zitten mijn 20 uren les er op en bol ik met onzen Ibiza lustig rond. Op zich gaat het vrij vlot, ik val wel hier en daar eens stil en sta soms echt onnozel lang te wachten aan een kruispunt (omdat ik niet altijd even goed kan inschatten of ik al dan niet ergens voor zou zijn en dan wacht ik liever...) maar al bij al gaat het best wel goed. Toch zit ik met een paar vraagjes die jullie hier misschien voor me kunnen beantwoorden.

1. Wanneer ik opschakel, vooral van 1 naar 2, heeft mijn auto echt de neiging om er ineens vandoor te willen gaan, ik heb al gemerkt dat het precies minder is wanneer ik meer aandacht besteed aan het rustig lossen van de koppeling, maar het voelt toch altijd een beetje alsof de auto meer haast heeft dan ikzelf ;) Ik schakel altijd op bij 2500 toeren en rij met een diesel (1.4) enig idee hoe ik dit beter onder controle kan krijgen?

2. Bij het parkeren, maar eigenlijk in het algemeen als je achteruit rijdt, hoe weet je dan hoe ver je van een obstakel zit dat achter jou staat? ik heb zo geen fancy pieperke in de auto, dus ik moet op mijn spiegels vertrouwen, maar ik kan het toch moeilijk inschatten, is er daar geen truckske voor of iets?
Ik vind het trouwens een beetje stom dat ze u alleen maar leren van achter een auto te parkeren, meestal moet je toch echt wel tussen twee auto's parkeren en dat vind ik een pak moeilijker (met een zee van plaats is alles makkelijker, al was het maar omdat je niet moet stressen dat je ergens tegen gaat zitten) ik sta over het algemeen ook niet dicht genoeg bij de boord, dus, dieper indraaien?

3. Op de rijschool werd me geleerd om tot +-30 in 2e en tot +-50 in 3e te rijden, voorlopig hou ik me daar gewoon aan, maar uiteindelijk kan het toch geen kwaad om bv 45 te rijden in 4e of 30 in 3e? Mijn instructeur raadde me dat af omdat de auto dan eigenlijk sneller wil gaan, maar voor het verbruik ed is dit toch beter of niet?

4. afritten en terugschakelen: bij het afrijden van de autostrade ga je maar remmen op de afrit en schakel je vervolgens terug, maar als ik de R4 in Gent afrijd, dan mag ik op de afritten vaak maar 70 of op sommige plaatsen zelfs 50, hoe pak ik dat het best aan? Wat ik nu doe als ik er bv afrijd aan de cola: remmen tot 70 voor ik de afrit oprij en dan terugschakelen naar 3e terwijl ik nog doorrem om dan voor de bocht aan +-50 te zitten (wat misschien nog wat snel is? zou ik hier beter nog meer afremmen en naar 2e gaan en de gestichtstraat tegen 30 inrijden?)
Maar wat als er een bord 50 aan een afrit staat? je kan toch maar moeilijk afremmen tot 50 op de R4? of moet ik misschien wat harder doorremmen? (ik heb nu wel de neiging om zacht te remmen en me al van ver wat te laten "uitbollen", is dat fout?)

5. poelstraat merelbeke, wat een merde met die belachelijke verkeersremmers! overal wegversmallingen waar elke rijrichting om de beurt voorrang heeft. Als ik aan zo'n versmalling kom aangereden en ik heb geen voorrang, ik ben er eigenlijk al, de tegenligger nog niet, maar als ik er al door ga zal hij wel wat moeten vertragen (niet stoppen, hij is nog ver genoeg om gewoon zijn gas te lossen zodat ik er vlot door kan rijden) moet ik dan doorrijden of stoppen? Ik dacht stoppen (want als de tegenligger moet vertragen leek me dat toch hinderen?), de wagen achter mij dacht duidelijk doorrijden :roll: wat is zo'n beetje de vuistregel in dat soort situaties?

6. Als ik op een baan met 2 richtingsverkeer rijd en ik moet ergens aan de linkerkant zijn, vanaf wanneer geef ik dit aan en ga ik vertragen?

Dat was het zo'n beetje denk ik :)

Alvast merci en groetjes!
Marij
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: vooruit schieten bij schakelen/ parkeren/ ...

Bericht door de rijprof »

Beste Marij,

1. Ofwel schakel je te vroeg in te lage toeren en regelt het motormanagement wat extra brandstof bij waardoor je wat vooruit schiet,
ofwel geef je teveel gas en laat je het koppelingspedaal te snel omhoog komen waardoor je ook vooruit schiet.

2. Afstand inschatten in de spiegels vraagt ervaring. Hoofd omdraaien en door de achterruit kijken, geeft al een iets realistischer beeld. Uitstappen en gaan kijken kan helpen om de resterende afstand te leren inschatten.
Het hangt ook af of jouw auto een koffer heeft die ver voorbij de achterruit uitsteekt of niet.

Om dichter bij de boord te geraken, rij je zeer langzaam, stuur je rustig en kijk je regelmatig in de rechterspiegel waar jouw auto zich bevindt t.o.v. de boord en stuur je eventueel wat bij.

3. Neen, niet denken dat lage toeren altijd laag verbruik opleveren. Van zodra je wilt versnellen & kracht nodig hebt, ga je op te lage toeren zelfs meer verbruiken. De motor moet meer moeite doen.

4. Rem bij tot de gewenste snelheid en kies een versnelling die bij jouw snelheid past.

5. Correct voorrang verlenen betekent dat je de voorrangsgerechtigde niet mag hinderen, zelfs niet een klein beetje.

6. Tijdig pinkers aanzetten zodat jouw achterliggers rustig jouw intenties kunnen waarnemen. Je kunt dat niet uitdrukken in meters want dat is sterk afhankelijk van jouw snelheid. Daarom: Goed op tijd!
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Gast

Re: vooruit schieten bij schakelen/ parkeren/ ...

Bericht door Gast »

bedankt voor de snelle reactie :)

Wat betreft het eerste puntje, laat ik dan de motor best wat meer toeren maken voor ik begin te schakelen? Nu laat ik de gas los tegen dat ik naar de 2500 ga, maar misschien laat ik de gas dan best pas los als ik er net over ben zodat ik wanneer ik schakel niet in te lage toeren zit?
Met de gas probeer ik zuinig te zijn, dus ik denk niet dat het daar aan zal liggen, misschien wel de koppeling die ik te snel laat komen ook, al doet de auto het soms ook als ik daar echt op probeer te letten (minder wel, maar toch nog voelbaar)

ivm die voorrang, ik vond dat dus ook, maar achter mij begonnen ze toeten omdat ik ging staan wachten op die tegenligger, waar ik inderdaad wel voor had kunnen kruipen, maar niet zonder dat die chauffeur dan voor mij moest vertragen, laat staan dat de auto achter mij er ook nog mee tussen had gekund.
Ik merk echt dat er veel cowboys op de baan zitten eigenlijk, daarstraks reed er nog een auto voor mij gewoon los door het rood op een verlaten kruispunt... met de fiets durf ik dat nu ook nog wel te doen, maar toch niet met de auto!
Ik word ook echt nerveus soms van al die mensen met haast. Je zou nog schrik krijgen om te stoppen aan een zebrapad of om te wachten op een fietser... Of om daadwerkelijk 50 te rijden waar je 50 mag... :(

Groetjes!
Marij
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: vooruit schieten bij schakelen/ parkeren/ ...

Bericht door de rijprof »

Schakel gewoon aan normale toeren (2000 à 2500), tenzij je door omstandigheden wat feller wilt optrekken. Het vooruit schieten ligt meestal aan de dosering tussen gas en koppeling. Beste is een heel klein beetje gas (1200 t/m) en dan het koppelingspedaal rustig laten opkomen met een stil punt aan het aangrijpingspunt.
Probeer gewoon een aantal dingen en na wat oefening komt het wel.

Inderdaad, correct rijden wordt alsmaar moeilijker met ongeduldige bestuurders rond jou.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: vooruit schieten bij schakelen/ parkeren/ ...

Bericht door Inazuma »

de rijprof schreef:3. Neen, niet denken dat lage toeren altijd laag verbruik opleveren. Van zodra je wilt versnellen & kracht nodig hebt, ga je op te lage toeren zelfs meer verbruiken. De motor moet meer moeite doen.
Hogere belasting van de motor leidt tot beter specifiek brandstofverbruik (L / PK) - zoek anders op BSFC - en dus làger verbruik.

45 in 4 of 30 in 3 kan perfect
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: vooruit schieten bij schakelen/ parkeren/ ...

Bericht door de rijprof »

Inazuma schreef:45 in 4 of 30 in 3 kan perfect
Kan perfect aan constante snelheid. Minder interessant als je moet versnellen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
marijkec
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 aug 2016, 01:53

Re: vooruit schieten bij schakelen/ parkeren/ ...

Bericht door marijkec »

de rijprof schreef:
Inazuma schreef:45 in 4 of 30 in 3 kan perfect
Kan perfect aan constante snelheid. Minder interessant als je moet versnellen.
maar als ik ergens op een rechte baan in de bebouwde kom rij en ik doe dat in 4e zou ik in theorie minder verbruiken dan in 3?

Het schakelen gaat al weer heel wat beter, moest mijn gas wat beter doseren en mijn koppeling iets langer vasthouden denk ik. Het begint echt wel te vlotten, vorige week door de gietende regen in druk verkeer naar zee gereden zonder te veel stress of brokken... Al had ik op voorhand moeten uitpluizen hoe mijn mistlamp werkt :roll:
maar heb uiteindelijk welgeteld 1 auto gezien die zijn mistlicht op had staan, dus blijkbaar is dat ook zo'n regel waar toch niemand zich aan houdt...
Ik heb wel nog enkele vraagjes;

Hoe zit het eigenlijk met vertrekken in 2e? Op de rijschool hebben ze me gezegd om als ik trager ga dan pakweg 20km/u naar 1e terug te schakelen, maar in principe kan ik zelfs uit stilstand in 2e vetrekken, dus ik vind het soms wat omslachtig om als ik aan een licht kom aanbollen nog over eerste te gaan als het op groen is gesprongen en de rij voor me langzaam in beweging begint te komen. Ik loop natuurlijk wel ietsjes meer risico om stil te vallen in 2e, maar als ik een goeie portie gas geef en mijn aangrijpingspunt lang genoeg vasthou raak ik normaal wel zonder problemen weg.

En wat eigenlijk op een rond punt (ik moet misschien toch die praktijkboek maar eens downloaden :lol: ) Als je vanuit eerste oprijdt, schakel je dan best naar tweede als je er weer af bent, of doe je dat gewoon terwijl je op dat ronde punt bent?
Ik doe mijn rond punt nu gewoon in 1e als ik er in 1e ben opgereden, omdat ik me meen te herinneren dat bochten nemen met de koppeling ingedrukt een big nono was, dus lijkt zo'n rondje rijden terwijl je loopt te schakelen niet ideaal, maar misschien vergis ik me daar in? :oops:
marijkec
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 aug 2016, 01:53

Re: vooruit schieten bij schakelen/ parkeren/ ...

Bericht door marijkec »

en nog 1 dingetje:

Als ik kom aanrijden in, laat ons zeggen 4e en ik zie in de verte een rood licht, dan begin ik op een gegeven moment te remmen, rond de 40km/u druk ik mijn koppeling in en schakel ik naar 2e, ik rem nog wat door en laat mijn koppeling tegelijk komen en afhankelijk van of het ondertussen bijna groen wordt rij ik verder (al dan niet nog eens preventief ontkoppelend) of ga ik naar stop (en dan dus naar 1e, of, aan de meest hatelijke stoplichten, waar ik weet dat ik minutenlang sta te wachten, naar neutraal)

klopt dat zo'n beetje zo?
:?:
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: vooruit schieten bij schakelen/ parkeren/ ...

Bericht door de rijprof »

Ja
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: vooruit schieten bij schakelen/ parkeren/ ...

Bericht door Inazuma »

marijkec schreef:
de rijprof schreef:
Inazuma schreef:45 in 4 of 30 in 3 kan perfect
Kan perfect aan constante snelheid. Minder interessant als je moet versnellen.
maar als ik ergens op een rechte baan in de bebouwde kom rij en ik doe dat in 4e zou ik in theorie minder verbruiken dan in 3?
Ja.
Ik rij vaak 50 in 5de ... met een 1L benzinemotortje ;-)

maar heb uiteindelijk welgeteld 1 auto gezien die zijn mistlicht op had staan, dus blijkbaar is dat ook zo'n regel waar toch niemand zich aan houdt...
Mag enkel bij "felle" regen.
Wat dat dan is ???

In Nederland is het bvb verboden om je mistlicht dan te gebruiken ...

Hoe zit het eigenlijk met vertrekken in 2e?
Dat gaat, maar wil niet zeggen dat je het moet doen.
Koppeling zal het zwaarder te verduren krijgen - langer met slippende koppeling rijden.
Op de rijschool hebben ze me gezegd om als ik trager ga dan pakweg 20km/u naar 1e terug te schakelen,
Ambitieus :)
20 is nog erg hoog om terug te schakelen naar eerste, ik betwijfel of veel bestuurders dat kunnen zonder schokken als gek :)


En wat eigenlijk op een rond punt (ik moet misschien toch die praktijkboek maar eens downloaden :lol: ) Als je vanuit eerste oprijdt, schakel je dan best naar tweede als je er weer af bent, of doe je dat gewoon terwijl je op dat ronde punt bent?
Meteen opschakelen.
Is niet ideaal om te gaan schakelen in een bocht, maar aan lage snelheid in lage versnelling is dat nog geen punt.

Ik schakel vaak naar 2de na 1 of 2 autolengtes - dwz dat ik vaak al in 2de zit nog voor een rotonde op te rijden.
Gast

Re: vooruit schieten bij schakelen/ parkeren/ ...

Bericht door Gast »

Heel erg bedankt allemaal :)
Vorige week slaagde ik (los van de eerste keer) voor mijn praktijkexamen, mede dankzij de goede tips en info die ik hier kon vinden!

Groetjes en nogmaals een dikke merci aan iedereen hier op gratisrijbewijsonline :)
Marij
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: vooruit schieten bij schakelen/ parkeren/ ...

Bericht door de rijprof »

Proficiat :wink:
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie