examen Bree

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Chloeetje
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 sep 2016, 17:06

examen Bree

Bericht door Chloeetje »

Ik heb volgende week vrijdag mijn praktijkexamen te Bree. De stress breekt me nu al uit en ook al denk ik dat ik er zelf klaar voor ben, de verhalen die ik hier al gelezen heb, doen me sterk aan mezelf twijfelen. Daarom heb ik enkele vragen:
- ik heb nooit rijschool gevolgd en alles geleerd met mijn ouders als begeleiders. Is de kans om niet te slagen dan groter?
- ik heb al vaker gehoord over remtechnieken, maar hoor telkens een ander verhaal. Wat is nu de juiste? Zelf probeer ik altijd af te remmen totdat ik onder de 1000 toerentallen zit en koppel dan. Als ik in 5 of 4 zit, ga ik vaak direct naar 2. Mag dit of moet ik effectief (5)-4-3-2 schakelen?
- ik ben iemand die altijd stopt als ze onvoldoende of geen overzicht heeft op een kruispunt, ook al moet ik niet perse stoppen (omgekeerde driehoeken). Mag dit of kunnen ze mij daarvoor buizen?

Mijn ouders zeggen dat ik er klaar voor ben en we zijn ook al verschillende malen gaan rondrijden in Bree om te oefenen. Ik ben er zelf lang van overtuigd geweest dat ik het kan, maar hoe dichter de dag komt, hoe sterker ik begin te twijfelen en hoe meer stress ik krijg. Ik hoop dat een antwoord op de bovenstaande vragen mij kan helpen en enigszins geruststellen. Nu heb ik nog een beetje tijd om eventuele technieken aan te passen. Ik weet dat het resultaat van je examen ook samenhangt met het humeur van je examinator, maar als ik hier lees over die examinatrice met haar bril, heb ik precies al geen zin meer om te vertrekken, mocht ik haar hebben...
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: examen Bree

Bericht door Benny Stinkens »

- ik heb nooit rijschool gevolgd en alles geleerd met mijn ouders als begeleiders. Is de kans om niet te slagen dan groter?
Heeft geen enkele invloed.
Als je laat zien op je examen dat je kan rijden, slaag je.
Indien niet, natuurlijk niet.
- ik heb al vaker gehoord over remtechnieken, maar hoor telkens een ander verhaal. Wat is nu de juiste? Zelf probeer ik altijd af te remmen totdat ik onder de 1000 toerentallen zit en koppel dan. Als ik in 5 of 4 zit, ga ik vaak direct naar 2. Mag dit of moet ik effectief (5)-4-3-2 schakelen?
5-4-3-2 schakelen is de "oude manier" van rijden :idea: niet doen dus.
- ik ben iemand die altijd stopt als ze onvoldoende of geen overzicht heeft op een kruispunt, ook al moet ik niet perse stoppen (omgekeerde driehoeken). Mag dit of kunnen ze mij daarvoor buizen?
eerder andersom, als je bij onvoldoende of geen overzicht zou doorrijden is dat meer dan gevaarlijk. :!:
Anderzijds: als je heel duidelijk kunt zien en dan nog gaat blijven twijfelen of onnodig gaat stoppen, ziet het er niet goed uit. :idea:
Ik weet dat het resultaat van je examen ook samenhangt met het humeur van je examinator, maar als ik hier lees over die examinatrice met haar bril, heb ik precies al geen zin meer om te vertrekken, mocht ik haar hebben...
Laat je niet leiden door verhalen van anderen. De ene is misschien wat korter van stof dan de andere maar ten onrechte buizen doen ze je niet. :idea:

Voor de meeste mensen die geslaagd zijn is de examinator goed voor diegene die gebuisd zijn is hij/zij natuurlijk slecht.
Komt daar nog bij dat er meerdere zijn die een bril dragen. :idea:

Kalm blijven en laten zien wat je kunt is de boodschap.
Ik wens je veel succes :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Chloeetjeee

Re: examen Bree

Bericht door Chloeetjeee »

Ben vandaag voor de tweede keer teruggeweest en onterecht buizen doen ze wel degelijk. De examinator die ik de eerste keer had, had gelijk en ik ging akkoord met haar opmerkingen. Maar die man die ik vandaag had, was gewoonweg onrealistisch.

Ik deed exact hetzelfde van wat ik de vorige keer deed, met aandacht voor de opmerkingen die ik toen heb gekregen. Ik rijd met aangepaste snelheid op een rond punt, neem een scherpe bocht in tweede, etc. Deze examinator geeft mij exact de omgekeerde opmerkingen dan de vorige.
Ik moest op een drukke baan waar je 90 mag rijden rechts afdraaien. Het was groen en er was geen strook om af te draaien. De straat waar ik in moest draaien, kwam met een scherpe bocht, dus ik vertraag en schakel terug naar tweede. Net als ik wil afdraaien zegt hij "ge moogt hier wel wat rapper rijden, ge sta bijna stil. sebiet zitten ze tegen 90 per uur in ons gat". Als ik de bocht sneller had genomen, was ik pal op de borduur geknald en had het ook niet goed geweest. Ik stond bovendien bijlange na nog niet stil.

Even later krijg ik het verwijt dat ik aan een normale snelheid moet rijden. Ik kwam net uit een bocht na een zone 30, had vlak achter die bocht een geparkeerde auto voorbijgestoken en was aan het versnellen. Onze auto is 12jaar oud, die trekt nu eenmaal niet snel meer op en doet er dubbel zo lang over om van 30 naar 50 te gaan.

Ik was me ondertussen zodanig aan het opjagen, dat ik me even daarop van kant heb vergist en dus naar rechts draaide in plaats van naar links. "Ge moet u focussen, alert zijn." Echt op een blaffende toon. Ik zeg dan nog beleefd sorry en vraag wat ik moet doen. "Keer de auto maar in deze straat." Eerst en vooral was de straat redelijk smal om met een volkswagen transporter te keren. Daarbovenop reden er minstens vier auto's dicht achter mij. Ik wist op die moment niet wat doen, dus ik doe gewoon wat ik normaal zou doen. Ik pink naar rechts en vertraag en stop. De auto's achter mij doen hetzelfde, dus daar stond ik mooi. Van de andere kant kwam ook verkeer, dus ik stond vast. Daarom rijd ik verder en zet mij dwars op de inrit van een woonhuis, wat mij op die moment het veiligst leek. Uiteindelijk heb ik dan toch kunnen keren.

Daarna heeft hij me terug richting examencentrum gestuurd. Dan krijg ik daar te horen dat ik gevaarlijk ben, sneller moet reageren en niet mag twijfelen. Ik twijfelde niet, ik wist perfect wat ik deed. De vorige keer kreeg ik de opmerking dat ik trager moest zijn en niet zo snel moest doorrijden op kruispunten en rotondes. Nu heb ik me aangepast en is het ook niet goed. Als ik die kerel bezighoorde, zou ik bijna kruispunten op moeten racen en geen aandacht hebben voor mijn medeweggebruikers, want dan rijd je vlot mee met het verkeer.

De examinator was ronduit onbeschoft en onprofessioneel. Bij mijn weten mag een examinator geen snauwende opmerkingen geven tijdens het examen, enkel erna. Dat hij tussenkomt als je een gevaar bent, tot daar aantoe, maar ik heb op geen enkel moment een ander zijn leven in gevaar gebracht. Na de eerste opmerking wist ik al dat ik gebuisd ging zijn. Het was gewoon onprofessioneel dat hij bleef opmerkingen maken, precies of hij wilde me uit mijn tent lokken. Mijn vader heeft de examnator erop aangesproken en ik heb hem moeten stoppen, ook al had hij gelijk (mijn vader dan). Op mij kwam het over dat iedereen in het vervolg tegen hoge snelheid moet kruispunten en rotondes opkomen en geen rekening houden met het verkeer. Dan pas ben je vlot.

Ik mag nu honderden euros betalen om iets te leren wat ik al kan. Ik weet het echt niet meer nu. Beide examinatoren spreken elkaar op alle aspecten tegen. Wat gaat de volgende zeggen? Nog iets anders?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: examen Bree

Bericht door de rijprof »

"ge moogt hier wel wat rapper rijden, ge sta bijna stil. sebiet zitten ze tegen 90 per uur in ons gat"
Ik snap de redenering niet als jij groen hebt, heeft het dwarsverkeer normalerwijze rood en rijden ze geen 90 km/u maar meestal 0 km/u.
Daarom rijd ik verder en zet mij dwars op de inrit van een woonhuis, wat mij op die moment het veiligst leek.
Je moet op de rijbaan keren, opritten, trottoirs en fietspaden mag je niet gebruiken.
Misschien had je iets meer geduld moeten hebben. Pinker naar rechts, je zo rechts mogelijk opstellen en wachten.
Ik weet het, bij sommigen duurt het wel even vooraleer hun euro valt. Maar meer kun je niet doen dan wachten. Je moet zelfs wachten en voorrang verlenen als je een manoeuvre wil doen.

Ik heb al vaak gemerkt dat wanneer kandidaten opmerkingen krijgen, ze daarna extreem in de andere richting gaan overdrijven.
VBden. opmerkingen:
je rijdt te rechts. Daarna veel te links gaan rijden.
Je rijdt te snel. Daarna abnormaal traag gaan rijden.
Je rijdt te traag. Daarna roekeloos gaan rijden.
Je kijkt te weinig in de spiegels. Daarna teveel en ongepast in de verkeerde spiegels kijken.

Het is niet leuk om niet te slagen, maar ik denk dat je in die 6 uur bij de rijschool veel gaat leren, hetgeen meteen een investering is voor de rest van jouw rij-carièrre.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Chloeetjeee

Re: examen Bree

Bericht door Chloeetjeee »

Het probleem was dat ik me ervan bewust was dat andere "platformen" dan de rijbaan om te keren gebruiken niet is toegestaan, maar die kerel had mij toen al zodanig liggen afblaffen, dat ik overtuigd was dat ik gebuisd was en ik me gewoon veilig wilde houden. De auto's achter mij begonnen te toeteren waardoor ik nog zenuwachtiger werd en eigenlijk panikeerde, ik wist toen echt niet meer wat doen. Ik snap ook niet waarom hij me op een drukke doorgangsweg liet keren, de vorige keer mocht ik dat doen in een rustige straat.

Ik heb mijn rijstijl niet aangepast ten opzichte van de vorige keer, want die was goed, zeiden ze toen. Ik moest alleen wat beter op mijn voorrangen letten, wat ik nu dus deed. Ik vertraagde tot bijna stilstand bij omgekeerde driehoeken, wat ik de vorige keer zogenaamd te snel deed en ze mij toen zeiden om zo te doen. Als ik die man van vandaag mag geloven, is dat dus ook niet goed. Beide examinatoren spreken elkaar gewoon tegen, waardoor ik ook niet meer weet wat te doen.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: examen Bree

Bericht door de rijprof »

Ik snap ook niet waarom hij me op een drukke doorgangsweg liet keren, de vorige keer mocht ik dat doen in een rustige straat.
Normaal gebeuren de manoeuvres in een straat met 'matig' verkeer. Hier zondigt de examinator. Maar aangezien je de aanwijzing verkeerd begrepen had, kan ik het begrijpen. Laat ze maar claxonneren. Jouw pinker staat naar rechts om duidelijk te maken dat je blijft wachten. Als de bestuurders achter jou dat niet goed kunnen interpreteren is dat hun probleem, niet het jouwe. Effe 4 pinkers aanzetten helpt om sommigen duidelijk te maken dat je blijft staan (alhoewel het niet in het verkeersreglement staat).
Beide examinatoren spreken elkaar gewoon tegen, waardoor ik ook niet meer weet wat te doen.
Je moet jouw snelheid aanpassen aan de omstandigheden. Als er niemand te zien is aan wie je voorrang moet verlenen, moet je niet onnodig traag rijden. Vertragen tot bijna stilstand is niet nodig als je goed kunt zien.
Jouw snelheid zal afhangen van de zichtbaarheid dat je hebt. Heel traag of stoppen als je weinig zicht hebt en vlot als je goed kunt zien als er geen bestuurder op komst is.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: examen Bree

Bericht door bert.covens »

de rijprof schreef:
"ge moogt hier wel wat rapper rijden, ge sta bijna stil. sebiet zitten ze tegen 90 per uur in ons gat"
Ik snap de redenering niet als jij groen hebt, heeft het dwarsverkeer normalerwijze rood en rijden ze geen 90 km/u maar meestal 0 km/u.
:roll:

De examinator had het mss niet over dwarsverkeer, doch eerder over achteropkomende bestuurders .....
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: examen Bree

Bericht door de rijprof »

De straat waar ik in moest draaien, kwam met een scherpe bocht, dus ik vertraag en schakel terug naar tweede. Net als ik wil afdraaien zegt hij "ge moogt hier wel wat rapper rijden, ge sta bijna stil. sebiet zitten ze tegen 90 per uur in ons gat".
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: examen Bree

Bericht door bert.covens »

de rijprof schreef:
De straat waar ik in moest draaien, kwam met een scherpe bocht, dus ik vertraag en schakel terug naar tweede. Net als ik wil afdraaien zegt hij "ge moogt hier wel wat rapper rijden, ge sta bijna stil. sebiet zitten ze tegen 90 per uur in ons gat".
Ja, topicstarter vertraagde, om te kunnen afslaan naar een baantje met een scherpe bocht. :
Ik moest op een drukke baan waar je 90 mag rijden rechts afdraaien. Het was groen en er was geen strook om af te draaien. De straat waar ik in moest draaien, kwam met een scherpe bocht, dus ik vertraag en schakel terug naar tweede. Net als ik wil afdraaien zegt hij "ge moogt hier wel wat rapper rijden, ge sta bijna stil. sebiet zitten ze tegen 90 per uur in ons gat". Als ik de bocht sneller had genomen, was ik pal op de borduur geknald en had het ook niet goed geweest. Ik stond bovendien bijlange na nog niet stil.
Maar blijkbaar oordeelde de examinator dat hij iets té fel vertraagde, en uitte hij zijn bezorgdheid over een mogelijke kop-staart aanrijding. ("subiet zitten tegen 90 per in ons gat")[/i].

En je punt is :?:
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Plaats reactie